RallyNieuws

Latvala met Ford Fiësta RS WRC tweede in WRC Rally van Duitsland

Ford-rijder Jari-Matti Latvala heeft zijn beste resultaat ooit geboekt in een rally op asfalt door dit weekend als tweede te eindigen in de Rally van Duitsland, meetellend voor het Wereld rallykampioenschap. In zijn Ford Fiesta RS World Rally Car wist de Fin het hoofd te bieden aan de zware omstandigheden in het wijngebied langs de Moezel waardoor hij zijn beste resultaat ooit boekte in een verharde rally. Eerder dit jaar won hij al met een Fiesta de Zwedenrally.

Teamgenoot Petter Solberg klasseerde zich als 11e in een identieke Fiesta RS WRC. Hij lag op de tweede plaats totdat hij gisteren een groot rotsblok raakte en zijn achterwielophanging beschadigde. Vandaag ging hij weer van start en scoorden punten voor het merkenkampioenschap.

De negende rally werd verreden in de omgeving van Trier, Duitsland, en was de eerste echte asfaltrally van dit seizoen. Het karakter van de proeven wisselde voortdurend. Van hobbelige, smalle weggetjes door de wijngaarden, die over de hellingen zigzagden, tot met rotsblokken afgezette betonpaden op het militaire terrein van Baumholder, waar normaliter wordt getraind met tanks.

De rijders moesten tijdens het driedaags evenement 15 klassementsproeven afleggen en de wedstrijd was 1113.59 kilometer lang. Het wisselvallige weer speelde rijders ook parten, want na hoge temperaturen op de eerste dag waren de wegen op dag twee glad geworden door regenval. De bandenkeuze was dan ook van doorslaggevend belang.

Latvala was op vrijdagmorgen gefrustreerd omdat hij had gekozen voor een zachte afstelling van zijn Fiesta RS WRC en hij besloot ‘s middags te gaan voor een stijvere afstelling. Het resultaat was er direct want de Fin wist twee klassementsproeven te winnen. Helaas verloor hij weer tijd nadat hij bij een heuvel met blokkerende remmen het weiland was ingegleden.
Hij viel daardoor terug naar de vijfde plaats, maar wist weer op te klimmen naar de tweede plek nadat hij een enorme snelheid aan de dag had gelegd op de lange, fameuze Panzerplatte klassementsproef in Baumholder. Omdat de achterstand op de koploper te groot was en hij geen gevaar had te duchten van zijn achtervolgers besloot de Fin zijn tweede plaats te consolideren.

“Het voelt fantastisch om na een pure asfaltrally op het podium te staan en daar put ik veel vertrouwen uit,” zei hij aan de finish in Trier. “Deze rally heeft Ford jarenlang niet echt gelegen dus is dit resultaat voor het hele team een enorme opsteker. Het was een zware rally maar we hebben aangetoond dat zowel de snelheid van mij als de auto op asfalt weer verder is toegenomen.”

Latvala vervolgt: “De afstand tussen mij en de koploper was twee minuten dus we moeten realistisch blijven en overtuigd blijven van de noodzaak om ons verder te verbeteren. Maar ik ben er zeker van dat we de volgende twee asfaltrallies zeker voor de overwinning kunnen gaan.”

In zijn eerste asfaltrally met een Fiesta RS WRC was Petter Solberg onmiddellijk heel erg snel. Na de eerste omloop lag de Noor op de tweede plaats maar zijn hoop op een goede eindklassering ging in rook op toen hij van de weg slipte en op een rotsblok knalde. Op de laatste dag ging hij onder Rally 2 regulations weer van start en won hij de tweede klassementsproef. Toch was hij teleurgesteld: “Het zou voor het team fantastisch zijn geweest als we hier als tweede en derde over de eindstreep waren gegaan maar het mocht niet zo zijn. Ik ben blij dat door het vele testwerk de auto op asfalt weer nog sneller is geworden.”

Ford World Rally Team directeur Malcolm Wilson verklaarde tevreden te zijn met het resultaat. “Na de rally Finland waren we zeer teleurgesteld maar dit jaar ging het prima in tegenstelling tot eerdere Duitsland-rallies. Het was jammer dat Petter van de weg is geraakt maar ik ben blij met de prestaties van onze twee rijders. Ik heb dan ook veel vertrouwen in de toekomst. Ook Ford Racing senior manager Gerard Quinn toonde zich verheugd over het resultaat n Duitsland en de snelheid van de Fiesta op asfalt.

Mads Østberg bracht de Adapta World Rally Team Fiesta RS WRC op een vierde plaats aan de finish.

Fiesta R2-rijder Timo van der Marel 4e in FIA WRC Academy
KNAF Talent First coureur Timo van der Marel was tevreden over zijn optreden in de ADAC-Rallye Deutschland. Zijn verdiende vierde plaats kreeg hij echter niet cadeau. Toch behoorde een podiumplaats ook nog tot de mogelijkheden, zeker toen de KNAF Talent First- coureur een snelste en een tweede tijd op de slotdag liet noteren en daarmee aantoonde dat hij met de snelsten mee kan komen in de FIA WRC Academy, de opleidingsklasse voor jonge rallytalenten.

De snelheid zit er zeker goed in bij onze landgenoten. “Dat geeft vertrouwen voor de volgende asfaltrally, de Rally van Frankrijk begin oktober,” zei Van der Marel aan de finish in Trier.

Volgende ronde
De volgende WRC-rally is de Wales Rally GB van 13 t/m 16 september en wordt weer op onverhard gereden.

Tekst: Ford
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com