RallyNieuws

Mats van den Brand aast op eerste zege in BioMCN 350Z Challenge

Tijdens de Autosoft Vechtdal Rally komt een complete armada van de BioMCN 350Z Challenge aan de start. Maar liefst negen van de potente Japanse achterwielaandrijvers gaan in Hardenberg en omgeving de strijd aan voor de derde ronde van de challenge.

Na de Sezoensrally rondom het Belgische Bocholt gaat Dirk Garvelink stevig aan de leiding in de lijst. De ervaren rijder uit het Brabantse Bladel boekte dit seizoen al twee zeges, maar KNAF Talent First rijder Mats van den Brand aast op zijn eerste en trainde voor de derde ronde van de Challenge tijdens de ELE rally waarin hij een achtste plaats scoorde in de algemene ranglijst. De jonge Brabander liet in Bocholt zien over de snelheid te beschikken om het Garvelink moeilijk te kunnen maken. Als hij verschoont blijft van pech dan belooft het een mooie strijd tussen Garvelink en Van den Brand, met op het vinkentouw Antoine Biesheuvel en Anton van Limpt. Wellicht kan ook de andere Talent First rijder, Leo van der Eijk, die tijdens de ELE Rally voor het eerst de 350Z van het Deltion College bestuurde, ingrijpen in de strijd om de overwinning in het sfeervolle en compacte evenement.
Arjan Heijstek, de gebroeders Klippel, Diter Toprek en nieuwkomer Roel van der Zanden zullen er alles aan doen om op de uitdagende klassementsproeven van de Vechtdalrally een wig te drijven tussen de concurrenten voor de zege. Door uitgekiend en gedegen te rijden kunnen zij een hoge klassering bereiken.

26: Dirk Garvelink – Nicky van Gerwen
Dirk staat na twee overwinningen in de 350Z Challenge aan kop in het klassement. Hij komt dus vol vertrouwen aan de start van de Vechtdalrally. “Mats van den Brand heeft laten zien erg snel te kunnen rijden in de Nissan en ook Anton heeft de auto goed onder de knie. Het zal een pittige strijd vooraan worden. Onze Nissan loopt momenteel echt goed en is betrouwbaar, dat geeft natuurlijk vertrouwen. Twee jaar geleden stonden we ook aan de start in de Vechtdalrally en toen eindigden we uiteindelijk als vijfde in onze klasse. Doel voor dit jaar is in elk geval een podiumfinish.”

27: Mats van den Brand – Eddy Smeets
Na een uiterst succesvol verlopen ELE Rally waarin KNAF Talent First Mats vd Brand uiteindelijk op een achtste plaats algemeen wist te eindigen is het jonge talent uit Sint Oedenrode helemaal klaar voor de aankomende Vechtdalrally. “In de ELE Rally verliep alles echt geweldig! Het voelt echt geweldig om zo te kunnen rijden in je thuiswedstrijd. En die vierde tijd op Strijpse Kampen… echt super! Ik hoop natuurlijk deze lijn te kunnen voortzetten in de Vechtdalrally en daar mee te kunnen strijden voor de eindoverwinning in de 350Z Challenge,” aldus Mats. Zijn navigator Eddy vult aan: “Het zal een flinke opgave worden maar Mats en ik hunkeren naar die eerste zege in de Challenge, iets wat ook nodig is om een beetje in te kunnen lopen op de leider in de tussenstand.”

28: Antoine Biesheuvel – Frans van den Einde
Antoine Biesheuvel keerde met een dubbel gevoel uit België terug. Enerzijds was de Nieuwendijker tevreden met de derde plaats, anderzijds leverde de Sezoensrally ongewild toch de nodige schade aan de Nissan op. “Het was een puinhoop doordat we na het wisselen van het diff achter een langzamere deelnemer zaten. We hebben veel werk gehad om dat te herstellen”, aldus Biesheuvel. De auto staat er weer top bij en Biesheuvel heeft er zin in om in Vechtdal te starten: “Het is al weer een paar jaar geleden dat ik voor het laatst aan de start stond. Ik hoop dat we opnieuw top 3 kunnen rijden.”

30: Erwin Klippel – Robin Klippel
Na de maaskiezel in Bocholt is het de beurt aan de Vechtdalrally in Hardenberg, de opmaat voor de thuiswedstrijd in Etten-Leur volgende maand, voor de gebroeders Klippel.“Een korte wedstrijd wat dus betekent dat je er direct vanaf de eerste meters bij moet zitten. Tijd om ‘op te warmen’ is er niet. Hoe langer een wedstrijd duurt des te beter komt wij tot ons recht. Het is voor ons dus van groot belang om vanaf het begin goed in het ritme te zitten zodat we een positief resultaat kunnen behalen. Dit goede resultaat moet dan de opmaat zijn naar de belangrijkste rally van het jaar voor ons, de GTC rally in Etten-leur. Deze thuisrally staat met rood genoteerd in de agenda, en is in tegenstelling tot de sprint in Hardenberg een lange slijtageslag”, aldus Erwin Klippel.

55: Roel van der Zanden – Paul Geerts
“Tijdens de ELE hebben we ons een keer op het gravel verslikt maar de rest van de wedstrijd super gereden. Het tempo gaat nog steeds iedere boucle vooruit en het ritme zit er nu lekker in”, kijkt Roel van der Zanden terug op de ELE Rally, zijn thuiswedstrijd, waarin hij verrassend sterk reed. “De jongens van het serviceteam zorgen er voor dat de auto weer tip-top in orde is, zodat Paul en ik er weer vol tegenaan kunnen. We hebben al veel geleerd, maar willen en moeten nog veel meer leren. In de tussentijd kijken we hoe we het tijdens dit proces doen ten opzichte van de rest van het veld en tot nu toe zijn wij meer dan tevreden met de resultaten. Deze stijgende lijn hopen we tijdens de Vechtdalrally natuurlijk vol te houden.”

56: Arjan Heijstek – Lisette Bakker
“Deze rally heb ik al een paar jaar niet gereden. Maar wat me bij staat is dat het een leuke rally met afwisselend verhard en onverhard. Helaas hadden we de laatste rally wat materiaalpech. Er is hard gewerkt om deze problemen op te lossen en dat gaat zeker voor verbetering zorgen. Bij deze korte rally moet je er vanaf de eerste meter bij zitten en dat is helaas niet mijn sterkste kant. Ik kom dan ook altijd pas later in de wedstrijd in mijn ritme. Deze keer moet dat anders en we gaan daar ook alles aan proberen te doen. Zo rijden wij deze rally met een personal cooling system van onze nieuwe sponsor coolshirt systems (by Liro waspik) dit systeem zorgt ervoor dat je lichaam gekoeld blijft. Dat zorgt er weer voor dat je concentratie verbetert. Ook deze rally wordt ik weer bij gestaan door Lisette bakker, na een hele goed samenwerking in de Sezoensrally zijn we erg blij met haar in ons team”, aldus Arjan Heijstek.

29: Anton van Limpt – Godfried Kerssemakers
Tijdens de Sezoensrally parkeerde Anton van Limpt zijn Nissan vroegtijdig naast het parcours. In de Vechtdalrally gaat hij echter weer voor de podiumposities om de aansluiting met de top te behouden. “Het is natuurlijk balen dat we al vroeg uitvielen in de Sezoensrally, maar dat soort dingen kunnen helaas gebeuren. In het kampioenschap is er nog niets aan de hand, we moeten sowieso een wedstrijd schrappen en ik ga er van uit dat de Sezoensrally mijn schrapresultaat voor dit jaar is. Voor de Vechtdalrally is ons doel eigenlijk heel eenvoudig: we gaan voor het podium. Het is alweer even geleden dat we hebben gereden en gaan dus vlak voor de wedstrijd nog testen om weer een beetje gevoel met de Nissan te krijgen.”

57: Diter Toprek – Marvin Molenkamp
Tijdens de Sezoensrally in mei is er veel vertrouwen getankt door Diter Toprek en Marvin Molenkamp, ondanks de uitval door een kapotte versnellingsbak. “Door het vele onverhard en de slechte weersomstandigheden is de wagenbeheersing flink toegenomen en heeft Diter de auto leren kennen op snelle stroken onverhard. Daarbij is het tempo opgeschroefd, zijn er grenzen verlegd en werd er later geremd als voorheen”, zegt navigator Molenkamp.
“Dit vertrouwen wordt meegenomen naar de Vechtdal Rally waar er verder gewerkt gaat worden aan alle facetten die bij rallyrijden komen kijken. De snelle proeven, met lange stroken onverhard en technische stukken bieden een uitdaging aan alle deelnemers.” Diter en Marvin gaan hier voor een finish, veel plezier en de leercurve doorzetten. Dit met ondersteuning van Team Rallysport.

31: Leo van der Eijk – Annemieke Hulzebos
KNAF Talent First rijder Leo van der Eijk stapte namens het Deltion College over van de Chevrolet Kalos naar de potente Nissan 350Z. De ELE Rally werd gebruikt om te wennen aan de achterwielaandrijver. “Tijdens onze testwedstrijd heeft Leo de Nissan 350Z al goed aan de tand kunnen voelen. Een wereld van verschil met de Kalos natuurlijk. Na een voorzichtige start zat de snelheid er rondom Helmond en Eindhovenal vlug goed in, waardoor ik vol vertrouwen uitkijk naar de Vechtdalrally. We zijn vooral erg benieuwd hoe we staan ten opzichte van de andere Nissan-rijders. We gaan voor een maximaal resultaat in ieder geval”, laat navigatrice Annemieke Hulzebos weten aan de vooravond van het Challenge debuut voor Leo van der Eijk en haarzelf.

Stand BioMCN350Z Challenge na ronde 2 (Sezoensrally, Bocholt):

1. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen          60 punten
2. Mats van den Brand/Eddy Smeets           50 punten
3. Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde   39 punten
4. Erwin Klippel/Robin Klippel              32 punten
5. Roel van der Zanden/Paul Geerts          28 punten
6. Arjan Heijstek/Lisette Bakker            24 punten
7. Anton van Limpt/Godfried Kerssemakers    21 punten
8. Eric Bolhaar/Davy Thierie                16 punten
9. Diter Toprek/Marvin Molenkamp             8 punten

Tekst: BioMCN 350Z Challenge
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com