RallyNieuws

Nieuw familielid voor Citroën

Het Franse merk met de dubbele chevron presenteert een nieuwe telg in de familie. Het betreft de DS3 Regional Rally Car ofwel RRC.

Deze afgeleide van zijn grote broer, de WRC, is bedoeld voor privateers in kampioenschappen als het nieuwe WRC-2, ERC, MERC enzovoort.

Deze nieuwe categorie rallywagens zal op den duur de S2000 klasse gaan vervangen. Ondanks de afkomst van de WRC versie is er toch een groot verschil in uiter- en innerlijkheden. Zo is aan de buitenkant een achterspoiler á la S2000 te zien en is zijn de luchtinlaten van de voorbumper kleiner. Onderhuids bevindt zich dezelfde 1.6 liter turbo motor zoals die in de WRC versie wordt gebruikt. Met dien verstande dat én het vliegwiel én de restrictor anders zijn. Het vermogen zakt hierdoor naar 275PK.
Een ander verschil is de grootte van de remschijven. In asfalt afstelling is de maximale diameter 350mm ipv 355mm bij de WRC broer. Ondanks deze verschillen is de rest hetzelfde. De carosserie is dezelfde met eenzelfde rolkooi, verstelbare schokbrekers, vering en de sequentele 6 versnellingsbak.

Nadat de wagen afgelopen zomer op zowel gravel als op asfalt is getest, is de wagen nu via Citroën Racing Technologies beschikbaar.

Deze wagen gaat aan de start verschijnen in handen van Pieter Tsjoen en Eddy Chevaillier. Zij gaan er mee rijden tijdens de Rallye International du Valais in Zwitserland. Ze gaan daarmee de strijd aan met zo’n vijftien wagens uit de S2000 klasse. Deze wedstrijd voert over 293 wedstrijd kilometers over typische bergwegen. De carrosserie is zelfs gebruikt in het WRC door Citroën en nu omgebouwd als RRC.

Tekst: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com