RallyNieuws

Nog één dagje voordat de Dakar van start gaat

Hoewel de Dakar nog moet beginnen is die voor Edwin van Ginkel alweer voorbij. De man uit Scherpenzeel moet om medische redenen afhaken. Een nekhernia ‘nekt’ zijn deelname aan de 2014 editie. Deelname is volgens zijn artsen onverantwoord. Jos Smink en Wuf van Ginkel moeten de eer van GINAF Rally Power hoog zien te houden.

Ook bij Dakar Team Holland heeft een wijziging plaats gevonden. De bemanning van de Tatra truck is noodgedwongen gewijzigd. Pierre Blom zal het stuur van rijder en eigenaar Marcel Schoo overnemen. Blom was eigenlijk aangewezen als monteur maar zal die rol nu laten overnemen door Jeffrey Schoo. Hiermee wordt hij dan gezien als de jongste deelnemer aan de Dakar.

Het team van Iveco Team De Rooy is erg ambitieus. Zowel Gerard de Rooy als Hans Stacey vinden een podiumplaats alleen niet voldoende. Alleen het allerhoogste treedje van het ereschavot telt. De trucks zijn dit jaar niet erg veel verandert. Wel is er hard gewerkt aan een hogere betrouwbaarheid. In de vorige editie traden er nogal wat problemen op die men dit jaar wil voorkomen.

“Dat gaat me niet meer gebeuren”, een uitspraak van Adwin Hoondert nadat hij bij de vorige editie van de Dakar er na drie dagen al uit lag. Hij kocht de truck waarmee Frits van Eerd vorig jaar 15e werd en bracht diverse modificaties aan. Feitelijk zijn alleen het chassis en de motor nog dezelfde. Het team is gaan testen tijdens de Silk Way Rally. Dat gaf vertrouwen en nu weten ze precies wat ze aan elkaar hebben.

Een top tien klassering, dat is waar Erik van Loon voor gaat. In zijn HRX Ford heeft hij, samen met zijn navigator Wouter Rosegaar, het afgelopen jaar veel kilometers gemaakt met aansprekende resultaten. Het duo is gek op lange etappes. De lange etappes dit jaar zijn veelal onderbroken door neutralisaties. In de ogen van beiden worden het feitelijk een soort van sprint races.

Het team van Eurol VEKA MAN Rally Team, het team van Peter Versluis, Marcel van Vliet, René Kuipers, Steven Rotsaert en Dave Ingels, denkt een technologische stap voorwaarts gemaakt te hebben die hen in het voordeel brengt.  De ophanging, vering en remmen zijn  gewijzigd en ook is opnieuw het gewicht van de trucks naar beneden gebracht. Het is de vierde deelname van het team aan de Dakar en men rekent zichzelf inmiddels tot de kanshebbers.

Het Riwald Dakar Team is met een drietal HRX Ford’s, tweetal servicetruck ’s en een snelle assistentietruck naar Zuid Amerika afgereisd. De drie HRX Ford’s worden bestuurd door Gert Huzink, Bernhard ten Brinke en Erik Wevers. Die van Erik is het afgelopen jaar uitgebrand en dus moest Erik op zoek naar de papieren om opnieuw een HRX Ford op te bouwen, maar dan wel met de aanpassingen die Erik Wevers wilde. Het team heeft de lat voor zichzelf erg hoogt gelegd.

Het Maxxis Dakar Team powered by Super B team doet mee met zowel een truck, een buggy,  een motor en een quad. Sebastian Husseini zal de Quad berijden, Tim Coronel rijdt alleen in de buggy en de truck zal bemand worden door Kees Koolen, Jurgen van den Goorbergh. Ook hier zijn de doelstellingen niet mis. Bij de quads wil men de eerste plaats binnen halen, ook bij de buggy in de solo klasse is dit het doel, met de racetruck wil men de eerste algemeen worden. Ook de motor moet de schade beperkt houden en eerste worden.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com