RallyNieuws
Bob de Jong - Citroen DS3 R5 - opbouw 2015

Nog een paar uurtjes…

Op vrijdag 29 en zaterdag 30 mei gaat de 51e editie van de ELE Rally van start. Een wedstrijd die als één van de smaakmakers in Nederland telt. Vaak is het ook een Brabants onderonsje. Vooral nu de grote teams uit vooral het oosten van het land zich niet meer laten zien op de Nederlandse rallypaden.

Op papier zou de winnaar van dit jaar al vast moeten staan. Erik van Loon brengt namelijk de Subaru Impreza S14 mee naar Eindhoven. Deze wagen is geen vreemde in de Nederlandse rallysport. Al eerder werd dit 2 liter turbo kanon bestuurd door René en Dennis Kuipers. Wevers Sport zorgt voor de juiste preparatie. Erik van Loon heeft al flink getest met deze wagen en heeft de wagen al aardig door. Hein Verschuuren zal Erik bijstaan en de pacenotes voorlezen.

Concurrentie, op datzelfde papier, biedt Jeroen Swaanen. Hij brengt de Ford Fiesta RS WRC mee. Dit rallywapen beschikt over ‘slechts’ een 1.6 liter turbo motor. Via Hans Weijs Motorsport, die ook de service voor zijn rekening neemt, is deze wagen naar Nederland gehaald. Hij zal, na de afgelopen jaren met vooral Belgische navigatoren gereden te hebben, door Sander van Barschot genavigeerd worden. Swaanen liet doorschemeren dat het wel eens zijn laatste wedstrijd kunnen zijn. De kosten zijn enorm en het is wat hem betreft ook tijd voor andere zaken in het leven.

De ELE Rally kent dit jaar ook een debuut. Bob de Jong heeft de overstap gemaakt naar de R5 klasse. Zijn keuze is daarbij gevallen op de Citroën DS3 R5. Deze wagen is de afgelopen maanden van kale bodyshell opgebouwd naar een prachtig wapen. Opnieuw zal Kees Hagman zijn vaste navigator zijn. Behoudens wat testwerk heeft Bob nog geen enkele wedstrijdkilometer op de teller staan.

In dezelfde klasse rijdt ook Michiel Becx. Michiel rijdt, samen met Kris Botson, in de Ford Fiesta R5. Michiel Becx rijdt dit jaar in het Belgisch Rallykampioenschap en heeft al de nodige ervaring met de Fiesta opgedaan. In de Rallye de Wallonie en de Sezoensrally viel Becx uit. Die laatste uitval was waarschijnlijk door onopgemerkte schade uit de Rallye de Wallonie. Inmiddels is de auto grondig nagekeken en helemaal klaar voor de krachtmeting in de ELE Rally.

Met een ‘standaard’ wagen staat Jasper van den Heuvel aan de start. Hij brengt een Mitsubishi Lancer Evo X. Lisette Bakker zal hem de notes voorlezen. Op Jasper staat feitelijk al enige tijd geen maat in Nederland en hij voert de stand in het Nederlands Rallykampioenschap dan ook aan door winst in de TankS Rally en de Rally van Putten. Jasper zal het zwaar krijgen tegen de WRC’s maar met de R5 wagens zal Jasper de strijd aan moeten kunnen gaan.

Ingeschreven staat ook Antoine van Ballegooijen van het Rookie Rally Team – powered by Rallyteam Brabant. Of hij aan de start zal verschijnen ,moet nog blijken. Een zware kneusing van zijn ribben zou hem kunnen weerhouden van deelname. Antoine heeft aangegeven dat wanneer hij niet kan starten, of wanneer het resultaat tegenvallend zou zijn, hij het kampioenschap verder laat voor wat het is. In de resterende wedstrijden is de dan opgelopen achterstand niet echt meer is in te halen. Hij zal dan in nader te bepalen wedstrijden puur voor het plezier gaan rijden. Dat hoeft dan niet per sé in de Mitsubishi Lancer Evo X te zijn.

Bij de Nissan’s van de 350Z Rally Challenge is het Erwin Klippel die de lijst aanvoert. Hij wordt echter op de hielen gezeten door Stijn van Bree. Stijn is de afgelopen wedstrijden druk bezig met het opzoeken en waar mogelijk, het verleggen van zijn grenzen. Hij wordt daarbij gesteund door Marco Schillemans. De kampioen van 2014, Matthias Boon, staat op dit moment op de derde plaats in de Challenge, op slechts enkele punten van Stijn.

Bij de BMW’s van de 325i Challenge is het Henk Bakkenes die aan de leiding gaat. Achter hem staat, terug van weggeweest, Bjorn Scherff. Dirk de Boer en Rick Mollink laten beide verstek gaan. Dat betekent dat Bas Slob goede zaken kan doen en kan doorschuiven in het klassement.

De strijd zal vanaf vrijdagavond een feit zijn. Dan gaan de deelnemers naar Helmond om daar zes klassementsproeven af te werken. Proeven die door de organisatie, net als die van de zaterdag, flink heeft aangepast. Een aantal proeven zullen, als de notes niet goed zijn, erg lastig worden. De proef bij Stiphout is omgebouwd tot een publieksproef op het bedrijventerrein.

Om de wedstrijd wat compacter te houden, zal op de zaterdagmorgen opnieuw verkend gaan worden. Rond het middaguur komen de wagens dan uit het Parc Fermé voor een service om daarna de strijd voort te zetten. Met de laatste proef op Ekkersrijt, Son, sluit de strijd af waarna rond 23:00u de finish zal zijn. Niet zoals in voorgaande jaren in Helmond, maar bij de service op het terrein van SchippersStop in Veldhoven.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com