RallyNieuws

Noodweer zorgt voor chaos tijdens 8ste etappe

De 8ste etappe van Salta naar Tucuman zou de laatste zware etappe zijn voordat het team zou kunnen genieten van een welverdiende rustdag. Een lange verbindingsroute en een opgesplitste getimede proef zouden ervoor zorgen dat de deelnemers lang onderweg waren en laat in het bivak zouden arriveren, maar het Argentijnse noodweer gooide roet in het eten. De zware regenval had een groot gedeelte van de etappe onbegaanbaar gemaakt en meer regen tijdens de etappe zorgde voor chaotische taferelen.

De regenval eerder in de week had ervoor gezorgd dat het begin van de 8ste etappe geneutraliseerd werd voor de quads, motoren en auto’s. De etappe voor de trucks werd helemaal afgelast, maar de quads en de auto’s reden alleen het laatste gedeelte van de etappe. Sebastian Husseini ging in de ochtend van start en reed de ingekorte etappe zonder problemen uit. Husseini kom goed meekomen met de kop van het veld en finishte de etappe als 4de op iets meer dan een minuut van de snelste deelnemer. Tegen het einde van de etappe begon het weer om te slaan en pakten donkere wolken zich samen boven de proef. Kees Koolen reed rond de 20ste plaats en had tegen het einde van de proef veel last van het slechte weer. Koolen verloor voor de finish ruim een uur en finishte uiteindelijk als 20ste. Het slechte weer op de verbindingsroute zorgde ervoor dat Koolen pas laat in het bivak aankwam.

Tim Coronel en Jurgen van den Goorbergh begonnen vol goede moed aan de 8ste etappe. De monteurs van het team hadden hard gewerkt om de problemen van de laatste dagen op te lossen en het leek erop dat het lek boven water was. Zowel Coronel als van den Goorbergh hadden geen problemen op de lange verbinding en ook op de proef bleven de problemen uit. De buggy’s hielden zich goed en dat betaalde zich meteen uit in een goed resultaat. Zowel Coronel als van den Goorbergh hadden bij het 1ste waypoint al ruim 50 plaatsen goedgemaakt en verbeterden hun tijden telkens weer, maar het weer werd slechter en bij CP2 werden de deelnemers tegengehouden door de organisatie. Zware regenval zorgde ervoor dat de wegen onbegaanbaar waren geworden en er zelfs deelnemers van de weg gespoeld waren. De organisatie gaf een ‘code rood’ en de deelnemers moesten via de verbindingsroute naar het bivak. Na een lange, natte, tocht wisten Coronel en van den Goorbergh het bivak te halen en konden zij zich gaan opmaken voor een dag verdiende rust.

Kornelis Offringa en Rob van Pelt hadden een vrije dag vandaag. De etappe van de trucks was afgelast en de heren konden via de verbindingsroute direct naar het bivak rijden. Na en extra rustdag kunnen de heren er volgende week weer fris tegenaan.

Jurgen van den Goorbergh: “Na de eerste stempelpost (CP2) werd de route geneutraliseerd en moesten we er uit. Het weer was te slecht en het water stond te hoog. Ik vond het niet heel erg want het rijden door te diep water is niet heel fijn voor de buggy. We hebben gisteravond wat dingen veranderd en de buggy is blijven lopen. Ik durf niet te zeggen of we het lek nu boven water hebben, maar het ziet er naar uit de we het probleem hebben opgelost. Vanwege de neutralisatie hebben we vandaag maar een kleine 95 kilometer aan proef gereden, maar wel door zwaar zand. Ik heb de buggy flink de sporen gegeven want ik wilde perse proberen een finish te halen waarmee ik maandag in ieder geval niet helemaal achteraan moet starten, je finish van vandaag bepaalt immers je startpositie van de volgende etappe.”  

Tim Coronel: “Ik heb echt heel lekker gereden vandaag. De buggy hield zich goed en is geen enkele keer afgeslagen. De monteurs hebben gisteravond erg hard gewerkt en waarschijnlijk is het probleem gevonden. Het was jammer dat de proef werd stilgelegd want ik was lekker onderweg, maar het weer werd te slecht en het schijnt zelfs dat er auto’s van de proef zijn gespoeld! De chaos was groot nadat iedereen werd tegengehouden, maar we zijn met zijn allen richting het bivak gereden en gelukkig heel aangekomen. Zondag is er een rustdag en dat geeft ons even tijd om bij te tanken en de buggy’s weer helemaal klaar te maken voor de tweede week. Als de problemen nu echt opgelost zijn dan gaan we nog wel wat laten zien de komende week. Ik heb er zin in!”

Bron: Maxxis Dakar Team powered by SuperB

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com