RallyNieuws

Ogier wint Neste Oil Finland Rally

Volkswagen Motorsport ging voortvarend van start in de Neste Oil Finland Rally welke afgelopen weekend werd verreden.Deze wedstrijd is de achtste wedstrijd in het WRC en staat bekend als de Formule1 tussen de bossen.

Bij de kwalificatie al wisten alle drie de equipes binnen de top zes  te kwalificeren. Het duo Ogier/Ingrassia eindigde op de tweede plaats, Latvala en Anttila werden vijfde en Mikkelsen en Marrkula werden zesde.

Julien Ingrassia was op tijd hersteld van een sleutelbeen breuk die hij opliep tijdens een trainingsrit op de moutainbike. Om zijn schouder te ontzien werd een beschermend pantser van koolstofvezel ontworpen. Hierdoor werden de krachten die in de cockpit ontstaan gelijkelijk verdeeld.

Ogier en Ingrassia kozen ervoor om als dertiende van start te gaan om zo een schoon parcours te hebben. Latvala ging als tiende van start en Mikkelsen ging als negende van start.

Op de eerste dag wist Ogier, de leider in het kampioenschap, zichzelf op een tweede plaats te nestelen, vlak achter Ford rijder Neuville en vóór  Ostberg. Latvala kon de dag niet volbrengen nadat hij in aanraking was gekomen met een stuk rots ter grootte van een handbal. Dit beschadigde de ophanging links achter. Het duo reed de proef wel uit en reed nog eens twee verdere proeven nadat ze provisorisch hadden geprobeerd de schade te herstellen. Uiteindelijk moesten ze toch besluiten op te geven.Mikkelsen wist uiteindelijk de dag te eindigen op een achtste plaats.

Op dag twee wist Ogier de eerste plaats te veroveren. Hij wist zeven van de negen klassemenstsproeven op zijn, en die van zijn navigator Julien Ingrassia, te schrijven. Ze waren in een seconden duel met Ford en Citroën verwikkeld. Op de tweede boucle echter wisten ze supertijden neer te zetten en wonnen ook de afsluitende Super Special Stage. Mikkelsen moest uiteindelijk de strijd staken wegens problemen met ophanging en zal de derde dag via het Rally2 systeem herstarten. Latvala startte de dag al via het Rally2 systeem na problemen met de ophanging op dag één. Hij gebruikte de dag om aanpassingen aan de setup te testen voor komende wedstrijden. Verder deden ze wat er van hen werd verwacht, finishen.

Op de derde dag was het uiteindelijk Ogier die de overwinning naar zich toe kon trekken. Daarmee verstevigde hij zijn koppositie in het WRC stevig. Hiervoor moest hij wel eerst nog 180 km aan klassementsproeven verwerken door de Finse bossen. Sprongen tot wel 60 meter en dat tussen de rijen bomen. Met deze overwinning verstevigde ook Volkswagen Motorsport haar plaats in het kampioenschap voor de constructeurs. Hoewel Latvala voor de overwinning reeds was uitgeschakeld kon hij toch punten scoren voor het constructeurskampioenschap, evenals Mikkelsen die de derde dag via het Rally2 systeem was gestart.

De klassementsproef Ouninpohja was voor Mikkelsen ongelooflijk. Hij had deze proef in het verleden al wel gereden in de Skoda Fabia S2000 maar nu voor het eerst in de Volkswagen Polo R WRC. De Polo heeft zoveel meer grip dat diverse passages gewoon in de zesde versnelling genomen kunnen worden terwijl de toerenteller tegen de limiet zat.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Volkswagen Motorsport

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com