RallyNieuws

Onfortuinlijke Hellendoorn Rally voor van Deijne

De Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally is voor de familie van Deijne niet verlopen zoals gehoopt. Tonnie van Deijne en navigator Kris Botson waren op vrijdag goed onderweg, maar vanwege een, niet gemelde, aanpassing in het parcours belandde de equipe in een sloot en was de strijd om de kampioenschappunten al vroeg voorbij. Kevin van Deijne en gelegenheids navigatrice Carina van Westen gingen op zaterdag niet meer van start nadat op vrijdagavond de multiriem van de Ford Fiësta R2 eraf gelopen was waardoor de motor te warm werd.

Tonnie van Deijne ging door middel van de ‘superrally’ regel op zaterdag wel van start en reed een ijzersterke rally. Vanwege de bijbehorende tijdstraf kon de Autodrop equipe deze prestatie helaas niet omzetten in winst.

De Hellendoorn Rally begon op vrijdagavond met 3 verschillende proeven die twee maal, grotendeels in het donker, verreden moesten worden. Tonnie van Deijne en Kris Botson gingen goed van start en namen al snel de leiding in het Nationaal klassement, maar op de derde proef sloeg het noodlot toe. Een, niet goed aangegeven, aanpassing aan de proef zorgde ervoor dat de Autodrop equipe er af ging en in een sloot belandde. De Mitsubishi Lancer Evo X R4 kon er niet op eigen kracht uitgehaald worden en dat zorgde ervoor dat de strijd om de overwinning in het nationale klassement al vroeg ten einde kwam. Een getergde van Deijne ging door middel van de ‘superrally’ regel op zaterdag wel weer van start en liet zien dat er een zekere overwinning in had gezeten. De equipe was op zaterdag ruim anderhalve minuut sneller dan de concurrentie, maar vanwege de tijdstraf kon deze prestatie helaas niet omgezet worden in winst.

Van Deijne keek dan ook met gemengde gevoelens terug op het weekend en was vooral geïrriteerd over het voorval op vrijdag. “De notes van kp3 bleken niet te kloppen in het roadbook. De organisatie had een aanpassing gedaan en heeft dit schijnbaar via een brief gecommuniceerd aan de deelnemers, maar een aantal deelnemers heeft deze brief niet gekregen waaronder wij. Hierdoor schoten we op vrijdag rechtdoor een sloot in en was de wedstrijd eigenlijk al bekeken. Ik weet wel dat we zelf ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebben en op moeten letten, maar ik vind het toch een kwalijke zaak. De organisatie en de KNAF reageerde heel laconiek op het voorval, maar ik denk dat het spelletje rally net iets te gevaarlijk is om hier maar zo klakkeloos overheen te stappen”, aldus van Deijne na afloop. Toch was er ook een positief punt te vinden want de snelheid op zaterdag gaf goede hoop voor de nog komende rally’s. “De auto voelde echt geweldig aan en we waren verruit de snelste in de standaard klasse. Ik geloof dat we 1 minuut en 40 seconden hadden op de nummer twee. Helaas hebben we niet kunnen strijden om de winst, maar als we de auto zo kunnen houden heb ik er vertrouwen in dat het goed komt met het kampioenschap.”

Motorproblemen voor Kevin van Deijne
Voor Kevin van Deijne en navigatrice Carina van Westen was het avontuur in Hellendoorn na de eerste dag voorbij. Een motorprobleem zorgde ervoor dat ze op zaterdag helaas niet meer konden starten. De Autodrop equipe kon de zes proeven nog wel uitrijden, maar verloren veel vermogen. Een afgelopen multiriem bleek het probleem te zijn en hierdoor liep de motor warm. De monteurs van het Autodrop Rallyteam deden nog hun uiterste best om de Fiësta R2 weer klaar te krijgen maar tegen twee uur in de nacht kwam het bericht dat het niet verstandig was om te starten. En zo eindigde de Hellendoorn Rally al op vrijdag.

Kevin van Deijne baalde want de equipe begon net lekker in het ritme te komen. “Het was zeker balen want we hadden nog niet echt kunnen laten zien wat we waard waren. We wilden de vrijdag gebruiken om een beetje in te komen en te wennen aan de andere auto en navigator, maar helaas verloren we steeds meer vermogen. Dat was jammer want we reden opbouwend en waren op elke proef steeds weer wat sneller en met een goede motor waren we waarschijnlijk nog sneller geweest. Ook de nieuwe proef op zaterdag hebben we niet kunnen rijden en dat is jammer want deze lag mij wel. We hadden goed verkend en ik had mijn tijden hier wel eens willen zien. Nu gaan we ons opmaken voor de Altena Shortrally waar ik met de Suzuki Swift zal starten. Een nieuw evenement op de kalender dus ik heb er zin in!”

Tekst: Autodrop Rallyteam
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com