RallyNieuws

Onvoltooid gevoel voor FABORY-equipe na rally de Wallonië

Afgelopen weekeinde toog het FABORY-rallyteam naar Namen in het Belgische Wallonië voor deelname aan de gelijknamige rally, een pittige wedstrijd die het team als test op de kalender gezet had.

Rijder Johan Faes en zijn navigator Arie Lekkerkerker mogen dan niet in het allerlaatste evolutiemodel van de Mitsubishi Lancer rijden, technisch gezien is de FABORY-EVO 9 voorzien van de laatste noviteiten waaronder schokbrekers van marktleider Proflex en banden van nieuwkomer Dmack. In nauw overleg met Proflex is een set speciale schokbrekers ontwikkeld die dienst moeten gaan doen onder de EVO. Maar zonder die op ordentelijke wijze af te stellen ontbreekt het de wagen aan optimaal rijgedrag. “De banden van Dmack en de nieuwe schokbrekers van Proflex vereisen afstemming op elkaar en op de wagen en daarom hebben we ervoor gekozen om deze wedstrijd, die buiten het kampioenschap valt, daarvoor te benutten” legt FABORY-voorman Faes uit.

Na een gedegen voorbereiding en een uitgebreide verkenning die meerdere dagen in beslag nam, begon men weliswaar goed voorbereid en vol goede moed aan de Belgische klassieker. Toch liepen de testplannen al op de vrijdagavond, als men twee showproeven op de beroemde Citadel aan de Maas moet klaren, wat averij op.

Met regen nauwelijks in de verwachting start het duo op de juiste banden en racet het op een droog parkoers naar een tiende plaats algemeen, juist achter Tsjoen en voor mannen als Langenakens en van Loon die met hun WRC’s al wel last hadden van de eerste druppels die uit de lucht begonnen te vallen. Ondertussen stond het FABORY rallyteam al weer boven op de Citadel voor de tweede ronde. Vanwege het groot aantal deelnemers moest echter ruim twee uur gewacht worden voor de volgende start waardoor ook Johan en Arie noodgedwongen op slicks over de inmiddels doornatte en spiegelgladde kasseien naar beneden moesten. Niet echt de goede omstandigheden om zaken te kunnen testen dus.

De zaterdag begint veelbelovend maar de FABORY-rijders krijgen ondanks de wil en de vastberadenheid om goede settings op papier te zetten, te maken met een technisch probleem. “Er sloop een vreemd geluid in de motor, iets dat ik slechts kon categoriseren als een echte catastrofe,” vertelt Faes. Het klonk als een kapotte zuiger of minimaal een kapotte zuigerveer. Daarop ingesteld en na overleg met de monteurs gaat de wagen aan de kant om erger te voorkomen. Minuten gaan voorbij waardoor de equipe op dat moment wordt uitgesloten voor de wedstrijd. Als later op de service echter blijkt dat slechts het weer vastklikken van een los geraakte injectorconnector de wagen weer tot leven brengt, staat alles plots weer in het teken van rijden en testen.

Met vijf strafminuten per overgeslagen proef op het conto er bij, mag het team middels het zogeheten superrally systeem de volgende dag, de zondag, opnieuw starten. Maar ook dan is het weer wederom zeer wisselvallig zodat de afstelling en de bandenkeuze steeds niet goed aansloten bij de omstandigheden. Faes meldt na afloop zijn relaas op Facebook: “Zojuist gefinisht. Tijden niet superieur, moet gemakkelijk harder kunnen. Zijn vooral aan het spelen geweest met banden en schokbrekers.”

Het kleine contingent vaderlandse toeschouwers dat ging kijken zag een makke wedstrijd die uiteindelijk Pieter Tsjoen als winnaar opleverde. Van de weinige Nederlandse equipes die aan de start verschenen kwam Ford Fiësta rijder Eric van Loon het snelst binnen gevolgd door Eric Bolhaar die tweede werd in z’n bejaarde Skoda. Piet van Hoof werd als derde afgevlagd.

De FABORY equipe reed op zondag steeds top 15 tijden en wist de aansluiting met de Belgische groep N concurrenten opvallend goed en gemakkelijk te kunnen behouden ondanks het ontbreken van een juiste afstelling en de druk van een echte kampioenschapwedstrijd. Wat dat aangaat heeft het team toch een goed gevoel aan deze wedstrijd over weten te houden.

Het FABORY rallyteam trekt zich nu terug om over een aantal weken weer helemaal in topconditie aan de tweede ronde van het Nationale Nederlandse Rally Kampioenschap deel te kunnen nemen. Die vindt plaats op 19 mei tijdens de rond Hardenberg gesitueerde Vechtdal rally.

Bron: FABORY Rallyteam
Foto: Edwin Hengelman – archief

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com