Onlangs is de nieuwe Toyota GT86 CS-R3 door de FIA gehomologeerd. Daar waar fabrikanten doorgaans plegen te kiezen voor een voortrekker, heeft Toyota besloten met een achterwiel aangedreven wagen te komen.
De GT86 CS-R3 is bedoeld als een wagen voor privé rijders en kan in iedere wedstrijd, die valt onder de paraplu van de FIA, worden ingezet, dus ook in het WRC. Toyota is er van overtuigd met deze achterwiel aangedreven wagen een competitieve auto te hebben neergezet met spectaculaire prestaties. De laatste achterwiel aangedreven wagen waar Toyota mee aan de start verscheen was de Celica Twincam Turbo, waar in de tachtiger jaren menig Safari Rally mee werd gewonnen.
Om de straatversie van de GT86 om te bouwen naar een rallywagen in de R3 klasse moest er veel verandert worden. Niet alleen een aangepaste ophanging, remmen en uitlaat maar ook de motor onderging de nodige veranderingen. Zo moest de bijvoorbeeld de compressieverhouding van de atmosferische twee liter boxermotor terug gebracht worden. De engineers hebben de krachtbron uiteindelijk 232 pk en 235Nm koppel meegegeven.
Nu de homologatie een feit is, gaat Toyota de wagen op diverse wedstrijden inzetten. Zo is in de komende Condroz Rally deze wagen te zien in handen van zevenvoudig winnaar Patrick Snijers. De Belgische rallycrack heeft veel ervaring met achterwiel aangedreven rallywagens en is daarom dé aangewezen persoon om de nieuwe telg van de Toyota familie aan de tand te voelen. Daarbij verwacht men van TMG veel feedback om van te leren. De wagen zal als 0-wagen worden ingezet.
De 240 kilometer tellende pace notes zullen voor deze gelegenheid worden voorgelezen door Jean-Pierre Delmelle. Hij zal uiteindelijk 710 kilometer lang naast Patrick Snijers in de wagen plaatsnemen.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe