RallyNieuws
Toyota GT86 CS-R3 - Condroz Rally 2015

Patrick Snijers debuteert met Toyota GT86 CS-R3 tijdens Condroz Rally

Onlangs is de nieuwe Toyota GT86 CS-R3 door de FIA gehomologeerd. Daar waar fabrikanten doorgaans plegen te kiezen voor een voortrekker, heeft Toyota besloten met een achterwiel aangedreven wagen te komen.

De GT86 CS-R3 is bedoeld als een wagen voor privé rijders en kan in iedere wedstrijd, die valt onder de paraplu van de FIA, worden ingezet, dus ook in het WRC. Toyota is er van overtuigd met deze achterwiel aangedreven wagen een competitieve auto te hebben neergezet met spectaculaire prestaties. De laatste achterwiel aangedreven wagen waar Toyota mee aan de start verscheen was de Celica Twincam Turbo, waar in de tachtiger jaren menig Safari Rally mee werd gewonnen.

Om de straatversie van de GT86 om te bouwen naar een rallywagen in de R3 klasse moest er veel verandert worden. Niet alleen een aangepaste ophanging, remmen en uitlaat maar ook de motor onderging de nodige veranderingen. Zo moest de bijvoorbeeld de compressieverhouding van de atmosferische twee liter boxermotor terug gebracht worden. De engineers hebben de krachtbron uiteindelijk 232 pk en 235Nm koppel meegegeven.

Nu de homologatie een feit is, gaat Toyota  de wagen op diverse wedstrijden inzetten. Zo is in de komende Condroz Rally deze wagen te zien in handen van zevenvoudig winnaar Patrick Snijers. De Belgische rallycrack heeft veel ervaring met achterwiel aangedreven rallywagens en is daarom dé aangewezen persoon om de nieuwe telg van de Toyota familie aan de tand te voelen. Daarbij verwacht men van TMG veel feedback om van te leren. De wagen zal als 0-wagen worden ingezet.

De 240 kilometer tellende pace notes zullen voor deze gelegenheid worden voorgelezen door Jean-Pierre Delmelle. Hij zal uiteindelijk 710 kilometer lang naast Patrick Snijers in de wagen plaatsnemen.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com