Paul Souman en Arjen Alons moeten zich helaas terugtrekken voor de GTC Rally. Motorische problemen dwongen het duo in de Vechtdalrally al om hun Ford Fiesta Rally3 naast de weg te zetten. De onderdelen om de noodzakelijke reparaties uit te voeren kunnen niet tijdig geleverd worden, waardoor de Fiesta niet op tijd geprepareerd worden voor de start van de GTC Rally.
In de Vechtdalrally moest het duo de strijd staken toen de derde cilinder uitviel. Al in de eerste boucle merkte Souman daar dat de motor vermogen begon te verliezen. Gaandeweg de wedstrijd werd duidelijk dat het euvel niet eenvoudig te verhelpen was en werd besloten om de auto langs de kant te zetten om verdere schade te voorkomen.
Uitdaging
Na de wedstrijd heeft het team de auto grondig nagelopen, waarna bleek dat er nieuwe zuigers nodig waren. De korte tijd tussen de wedstrijden maakte het vervolgens een uitdaging om de benodigde onderdelen binnen te krijgen en te vervangen. “We zijn ontzettend druk met M-Sport in de weer geweest” legt Souman uit. “Je hebt twee opties. Je kunt de motor naar M-Sport sturen, waar ze alle onderdelen op voorraad hebben om daar een ‘rebuild’ te laten doen, of je kunt de onderdelen bestellen en het zelf doen. Omdat de wedstrijden zo kort op elkaar zitten was er eigenlijk onvoldoende tijd om de motor te demonteren, naar M-Sport te sturen, daar te laten herstellen, weer terug te schepen en hem hier weer te installeren. Daarom kozen we ervoor om het zelf te doen.” Helaas bleek toen echter dat er meer aan de hand was. “Toen M-Sport woensdag alles binnenkreeg constateerden wij dat ook de cilinderkop vervangen moest worden. Het was niet realistisch om die nog in te laten vliegen en te vervangen, dus zijn we helaas genoodzaakt om ons terug te trekken.”
Het is een bittere pil voor Souman die na de Vechtdal nu voor de tweede keer geen punten scoort. “Het kampioenschap wordt nu erg lastig, met twee nul-resultaten. We hebben nog overwogen om een auto te huren voor de GTC Rally, maar dan zouden we in een auto terecht gekomen zijn die we helemaal niet kennen, zonder enige tijd om ons goed voor te bereiden. Dat leek ons niet handig.”
Klassering
Desondanks houdt Souman wel vertrouwen in een goede klassering in het Nederlands kampioenschap en is hij er in Hellendoorn weer bij. “Dit is ons eerste jaar met deze auto. We hebben voor het Nederlands kampioenschap begon enkele hele mooie wedstrijden in Spanje en België gereden om ons voor te bereiden en zijn goed gestart in het kampioenschap. Vooral op onverhard hebben we heel veel vertrouwen met de vierwielaandrijving van de Rally3. De titel lijkt nu ver weg maar een top-5 klassering moet nog mogelijk zijn en in onze klasse mikken we nog op de tweede plaats.
De volgende wedstrijd voor Souman in het Nederlands kampioenschap is de Hellendoornrally medio september. Ter voorbereiding rijdt hij twee weken daarvoor eerst nog de Belgische Omloop van Vlaanderen om goed beslagen ten ijs te komen in het vervolg van het kampioenschap.
Bron: Paul Souman Rallysport
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie