RallyNieuws
Michiel Becx - Ford Fiesta R5 - Rallye de Wallonie 2015

Pech achtervolgt Becx tijdens Rallye de Wallonie

Met zijn nieuwe navigator, de Belg Kris Botson, ging Michiel Becx afgelopen weekend fris van start in de Rallye de Wallonie. Na een goed verlopen test afgelopen woensdag in Sautin (B) ging het duo op vrijdagavond fris van start op de Citadel van Namen. Met twee keer een zevende tijd, tussen alle WRC’s en grote namen, in de Ford Fiesta R5 hield het Nederlands/Belgische duo zich goed staande.

Op zaterdag morgen was het even wennen aan de hoge snelheden op de proeven, waar durf en parcourskennis de grote toverwoorden zijn. Er wordt op de smalle en bochtige wegen namelijk met grote regelmaat in de toerenbegrenzer gereden. Het nadeel van de Fiesta is dat deze met een topsnelheid van 178 km/u het ruimschoots moet afleggen tegen de concurrentie met topsnelheden van bijna 200 km/u, of zelfs ver daarboven!

Toch kon Michiel Becx zich aardig rond de top tien handhaven en met een lange rally van ruim 250 kilometer voor de boeg kon er nog veel gebeuren. Echter na de middag service sloeg het pechduiveltje toe bij Becx en Botson; door een probleem met de brandstofdruk moest al snel de service opgezocht worden.

Op de zondag morgen kon de Fiesta R5 weer van start en werden er na wat gewenning weer top tien tijden gereden. In de middag sloeg het weer echter drastisch om en alle top 15 teams werden een beetje verrast door de snel opkomende regen, die eigenlijk later werd verwacht. Alle teams vertrokken op slicks en dat bleek al vrij snel niet de beste keus.

Ondanks dat Michiel en Kris nog een zesde tijd lieten noteren, sloeg het noodlot toe in de tweede proef van de middag. Behouden werd er rondgereden om toch nog kilometers te maken en ervaring op de te doen in de regen. Halverwege de proef kreeg de Fiesta echter last van aquaplanning en schoot abrupt van de weg. Hierdoor kwam de Fiesta R5 met zijn neus in de klei terecht, waarna de auto vier keer om zijn lengte as tolde. Gelukkig bleven de beide coureurs ongedeerd en was er alleen materiele schade. Na afloop bleek deze gelukkig redelijk viel mee te vallen. Het blijkt hoofdzakelijk kunststof schade te zijn, en het team kennende staat de auto weer gewoon klaar voor de Sezoensrally over twee weken in Bocholt.

Michiel Becx
“Ik wist vooraf dat dit een moeilijke rally zou gaan worden voor mij, maar dat we ook nog het pechduiveltje aan boord zouden krijgen had ik niet verwacht. Normaal gesproken is de Ford Fiesta een van de betrouwbaarste auto’s van het veld, maar dit weekend hadden we helaas de pech van een brandstof probleem, dat vooraf niet te voorkomen was. Ook dit hoort natuurlijk bij de autosport, maar je hoopt altijd dat jij zelf daar van gevrijwaard blijft! De crash in de regen was pure pech. Doordat we in een spoor terecht kwamen waar  veel water doorheen stroomde, kregen we een soort van aquaplanning en schoten we plotseling naar de zijkant waarna ik de auto niet meer kon herstellen en we de klei inschoten. Kris waarschuwde me vooraf nog voor dit punt om er niet te snel in te gaan, waardoor ik al ruim van te voren van het gas afging en zelfs al was begonnen met remmen. Echter de grote hoeveelheid water verraste me en ik kon de auto niet meer corrigeren. Op hetzelfde punt zijn er meerdere rijders uit de top vanaf gegaan, maar zij hadden het geluk dat de auto op vier wielen bleef en zo weer door konden rijden. Ook vlot afschrijven is een deel van rallysport dat je moet leren beheersen, anders blijf je deze sport niet met plezier beoefenen…. Ik heb weer een hoop geleerd zullen we maar zeggen, op naar de Sezoensrally!”

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com