RallyNieuws
Pascal Feryn - Libya Rally 2015

Pech voor Feryn in eerste rit

Jacky Loomans (Toyota) heeft in de Libya Rally de eerste rit bij de wagens gewonnen. De Nederlander Martin Van Den Brink (Renault) was met zijn vrachtwagen de snelste van het pak. Pascal Feryn (Toyota), de winnaar van vorig jaar, kende veel pech en staat na de openingsdag 13e algemeen, 5e bij de wagens. Bij de motoren ging de zege naar Andrew Newland. Kim De Rycker volgt als derde op 17 minuten van de leider.

Pascal Feryn en Tom De Leeuw vertrokken voor dag en dauw uit het bivak voor een lange verbindingsrit tot de start van de eerste klassementsrit. “Onderweg naar de start merkte ik dat het de voorbije dagen veel geregend had waardoor er plaatselijk veel modder was. Tom en ik mochten als eerste wagen de baan op, op zich al een speciaal moment. Na 60 kilometer passeerde Jacky Loomans mij tegen hoge snelheid. Hij heeft een competitieve Toyota van het Overdrive team die de helft weegt van onze Toyota Landcruiser. Wij passeerden het tweede checkpoint in derde positie en zaten dus perfect op schema.”

In vergelijking met vorig jaar heeft Pascal Feryn zijn Toyota uitgerust met een andere turbo. Eentje die meer PK’s levert maar die ook meer brandstof verbruikt. “Daar hadden we eigenlijk geen rekening mee gehouden” bekent Pascal Feryn. “Op 50 km van de aankomst kruisten we een asfaltweg. We hadden de keuze om door te rijden tot aan de aankomst met het risico om zonder brandstof te vallen of we konden ergens gaan tanken. Ik besloot zo vroeg in de wedstrijd geen risico te nemen, sloeg linksaf om 16 kilometer verder te gaan tanken. Het duurde een half uur vooraleer we terug op het parcours zaten. Daar ben ik dan in de fout gegaan want ik wilde toch wat verloren tijd proberen goed te maken. Haast en spoed is zelden goed want niet veel verder vroeg ik teveel van de Toyota waardoor het stuurhuis brak. We konden verder rijden maar het was heel heel moeilijk. Ik moest echt aan het stuur sleuren om de wagen iets van richting proberen te veranderen. Het was zwaar en omdat de wagen zo moeilijk stuurde kon ik twee grote keien niet ontwijken waardoor we nog eens twee keer lek reden. Uiteindelijk hebben we als zesde 4×4 wagen de finish bereikt. Het team zal vanavond het stuurhuis vervangen en morgen beginnen we opnieuw met een wit blad. De herstelling zal toch zo’n 6 à 7 uur in beslag nemen. Sorry jongens.”

De andere wagens van het team deden het niet slecht. Joris Mattijs en Serge Bruynkens (Bowler) eindigden op de 9e plaats algemeen, derde in hun klasse. Paul Verheyden, Kurt Keysers en Mark Verriest (Daf) reden de 18e tijd algemeen, goed voor de 8e plaats bij de vrachtwagens. Michel Suetens is op het moment dat het persbericht wordt afgewerkt nog niet in het bivak.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com