RallyNieuws

Pechweekend Mmotorsport in Etten-Leur

Ondanks alle goede voorbereidingen is het weekend van de GTC rally rondom Etten-leur niet geworden wat er vooraf verwacht werd.

Meersschaert Motorsport startte perfect op de vrijdagavond met een snelste tijd van alle 325i challenge deelnemers op kp1. Na deze proef bleek het geluk op te zijn voor de rest van de rally. Op kp2, de hel (hoe toepasselijk) werd meteen op de eerste kilometer lek gereden op een uitstekende steen. Wisselen van de band op de proef en een tijdsverlies van meer dan 3 minuten gaf al weinig hoop voor een goede eindklassering, het zou echter nog veel erger worden. Kp3 op in het industrieterrein van Borchwerf zorgde voor een getergde Meersschaert en Everse die nog even een dikke scratch noteren en zo in ieder geval 5 seconden terug pakken. Tijdens de service werd de auto nagekeken en er bleek een koelvoeistoflek in de radiateur te zijn wat steeds erger begon te worden. Met wat extra koelvloeistof en een extra reserveband werd opnieuw vertrokken voor een boucle van 4 proeven. Kp4 in het donker ging door een miscommunicatie in de auto een aantal bochten zonder pacenotes. Gelukkig hadden we het snel weer te pakken maar dit kost toch snel weer wat seconden. Ondertussen begon het koelvloeistofprobleem erger te worden en moest na elke proef even bijgevuld worden. Niet goed voor de concentratie maar de tijden waren toch in de top 3.

Op de service na 7 proeven werd het radiateur probleem opgelost, ook bleek de fan losgekomen van de radiateur en ook dit werd gefixt door ons alerte team. Tevens werd de lampenbar nog extra nagekeken want ook daar viel soms een lamp kort even uit. Met nog 2 proeven te gaan wilden we de nacht afsluiten zonder fouten en zaterdag tekeer gaan.
Op kp8 ging echter weer een band lek, deze keer zonder een idee te hebben waarop dit nou precies gebeurd is. Weer wisselen op de proef en weer veel minuten tijdsverlies. Kp9 verliep ok en dat was het einde van de 1e avond in de GTC rally rond 03.00u ‘s nachts. Snel naar bed en de volgende ochtend fris verder!

De zaterdag gingen we er goed voor zitten. Kp 10 starte voor ons dan ook weer met een scratch. Echter op de verbindingsroute kwamen we er achter dat een remschijf gescheurd was. Hiermee kun je niet de risico’s nemen die je normaal met een perfect remsysteem wel neemt en besloten werd om te wisselen van strijdplan: de dwarsliggersbokaal te winnen voor de spectaculairste rijder.
De industrieproef in Etten-Leur verliep dan ook enorm dwars en met veel plezier voor onszelf en het aanwezige publiek! Op de service werd de schijf gewisseld en weer konden we verder. Debbie’s klokje was ook uitgevallen op het dashboard maar gelukkig een reservehorloge bij.

Kp12 verliep ok maar op kp13 viel het doek definitief. Een tuimelaar brak af in de motor en op 5 cilinders moesten we verder. Om geen risico te nemen de motor verder te beschadigen hebben we op de service besloten te stoppen met deze wedstrijd. De lol was er vanaf en met een achterstand van 8 minuten was het een kansloze missie aan het worden. Marius Reeder en Ivar Stein winnen uiteindelijk de GTC rally en zorgen voor extra spanning in het kampioenschap in de 325i challenge! Meersschaert en Everse zakken naar plek 2 in de tussenstand van het kampioenschap.

Volgende wedstrijd in de 325i challenge zal pas in september zijn dus is er tijd om tijdens de zomerstop de auto volledig op te frissen en weer vol goede moed aan de start te gaan!

Tekst: Meersschaert Motorsport
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com