RallyNieuws

Presentatie Unica Schutte Hellendoorn Rally

Vanmiddag werd in Zenderen bij Ipatec Racing Hellendoorn Rally gepresenteerd. Op de vraag, aan de voorzitter van de organiserende stichting Arno Bakker, wanneer voor hem het evenement geslaagd was antwoorde deze dat dat het geval zou zijn wanneer zijn portofoon stil bleef gedurende de wedstrijd.

Op de vraag aan de directeur Gerard Tijink van Unica Schutte Informatisering hoelang de sponsoring nog zou duren, vertelde dat er geen reden was op om te stoppen met de sponsoring. Het kost veel geld om als hoofdsponsor en naamgever aan het evenement verbonden te zijn maar dat de uiteindelijke opbrengst het de sponsoring zeker rechtvaardigd.

Aanwezig waren ook divers rijders. Deze rijders zullen allen aan de start verschijnen met een WRC. Zo zal Bas Kamperdijk voor de eerste keer met een WRC wagen gaan rijden.  Hij zal aan de start staan met een Ford Fiesta RS WRC die Wevers Sport voor hem huurde uit Italië. Kamperdijk klopte in eerste instantie bij Wevers Sport aan voor de Toyota Corolla WRC. Deze kon het team van Wevers Sport echter niet op tijd klaar krijgen. Op aanraden van Erik Wevers probeerde Kamperdijk de Fiesta RS WRC maar eens en was daarna verkocht. Kamperdijk heeft al getest met de wagen maar zal volgende week nog eens de Fiesta RS WRC aan de tand voelen om zo meer kilometers ‘onder de voeten’ te krijgen.

Ook voor Peter van Merksteijn is het al weer een jaar geleden dat hij in een rallywagen zat. Dat was tijdens de 2012 editie van de Hellendoorn Rally. In de Citroën C4 WRC wist hij toen voor de tweede maal de overwinning naar zich toe te trekken. In 2011 deed hij dat ook al eens met de Citroën C4 WRC. Dit jaar zal hij met een Citroën DS3 WRC aan de start verschijnen. Een wagen die in de Nederlandse rallysport nog nooit aan de start heeft gestaan.

Jeroen Swaanen wil in Hellendoorn eindelijk eens een mooi resultaat neerzetten. Tijdens de ELE Rally en de GTC Rally wist hij met de Citroën C4 WRC niet aan de finish te komen. Extra test sessies zijn ingelast, evenals een kleine rally in België. Hoewel hij daar met een DS3 R3 aan de start zal verschijnen kan Swaanen daar wel het nodige wedstrijd ritme opdoen. Swaanen verwacht wel een podiumplaats te kunnen bemachtigen.

Dennis Kuipers wil ‘knallen’ tijdens zijn thuiswedstrijd. De hoogste trede op het podium is zijn ambitie. Daarvoor zal hij toch een aantal, op papier, sterkere WRC wagens moeten verslaan. Kuipers verschijnt aan de start met de Ford Fiesta RS WRC. Een wagen met een 1.6 liter turbo motor. Tijdens de Omloop van Vlaanderen van afgelopen weekend nam hij het met deze wagen op tegen de Ford Focus WRC van Freddy Loix en Frederic Miclotte, zijn vroegere navigator. De Focus is een wagen met de sterkere 2.0 liter turbo motor. Ook in Hellendoorn zullen deze oude generatie WRC’s aan de start verschijnen. Te denken valt hierbij aan Bob de Jong met de Mitsubishi Lancer WRC ’05, de Ford Focus WRC van Erik van Loon en de Subaru Impreza S14 van Edwin Schilt.

Groot vraagteken blijft de identiteit van Mr. X. Deze rijder heeft om persoonlijke omstandigheden zijn identiteit nog niet willen prijsgeven om zgn. ‘moverende’ redenen. Hij schijnt over WRC ervaringen te beschikken en van internationale allure te zijn. Enige dagen voor de aanvang van het evenement zal hij zijn identiteit prijsgeven.

Het evenement kent een sterk deelnemersveld. Een totaal van 10 WRC wagens is ingeschreven. Hierbij valt te denken, naast eerder genoemde rijders, aan Peter Versluis met een Ford Fiesta RS WRC, Edwin Schilt, Bernhard ten Brinke, Bob de Jong maar ook Mr X.

De Unica Schutte Hellendoorn Rally heeft dit jaar, op vezoek van het Bestuur Sectie Rally, ook een Short Rally georganiseerd. De deelnemers hieraan zullen op zaterdagmiddag van start gaan. De rijders zullen iets meer dan 54 kilometer aan klassementsproef te verwerken krijgen. De totale route zal ruim 173 bedragen. Rond de klok van 19:00u wordt de eerste deelnemer terug verwacht.

De ‘echte’ rally zal op vrijdagavond reeds van start gaan op de Luttenberg ring. Drie proeven dienen er afgewerkt te worden die elk twee keer zullen moeten worden verreden. Rond middernacht worden de auto’s terug verwacht in het parc ferme. op zaterdag morgen even na tienen zal de proef Mageleresch gereden worden. De laatste proef, proef 16, zal om 18:49u van start gaan terwijl de eerste wagen rond 19:30u op het finishpodium wordt verwacht. De deelnemers hebben dan bijna 160 wedstrijd kilometers afgelegd en een totale afstand van bijna 488 kilometer.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com