RallyNieuws

Rallyteam Breda zegeviert in klasse A6 tijdens thuisrally

Na een lang gevecht over 19 slopende klassementsproeven zijn René Wawrzyniak en Christiaan van der Rijsen van Rallyteam erin geslaagd hun Citroën C2 R2 Max naar de eerste plaats in de klasse A6 van de GTC Rally te rijden. Een overwinning die de ellende van vorige wedstrijden doet vergeten en als thuiswedstrijd uitbundig gevierd werd.

De koppositie werd niet zonder slag of stoot binnengehaald. Al direct na de start van de eerste klassementsproef werd door de diverse deelnemers in de klasse flinke inzet geleverd om een goede positie te bemachtigen. René en Christiaan wisten echter meteen bij aanvang de snelste tijd op de klok te zetten, op een luttele 4,8 seconden voor de Belgische equipe Joachim Wagemans en Diederik Pattyn. Derde plek werd door Kevin van Deijne en zijn Belgische navigator Robin Buysmans (+5,1 seconden) bezet. De resterende plaatsen waren er in de beginfase van de wedstrijd voor Jeroen van den Heuvel (+7,7 sec.), Maikel Heijdens (+13,4 sec.) en Maarten van der Heijden (+26,3 sec.).

Op de navolgende proeven werden door Wawrzyniak en Van Deijne om beurten de snelste tijden gereden. Op kp 5 was de Ford Fiësta van de Belg Joachim Wagemans slechts 0,6 seconden sneller dan de Bredase Citroën C2 en leid Van Deijne op dat moment in de klasse met een voorsprong van 9,2 seconden op Wawrzyniak. Het verschil tussen Wawrzyniak en Wagemans bedraagt dan exact 5 seconden.

Het is dan al serieus donker geworden en in de eerste nachtelijke proef in en rond het dorp Achtmaal toont de Belgische rijder zich heer en meester. Hij zet Wawrzyniak op ruim een halve minuut achterstand en de rest van de deelnemers krijgt een nog grotere mokerslag. Met een verschil van 26 seconden pakt hij de leiding. Van Deijne kapt met technische problemen en verliest veel tijd. Jeroen van den Heuvel, normaal vooral op het circuit te vinden, schuift daardoor met zijn Fiësta de top 3 van het klassement in de A6 binnen.

De proeven op het Roosendaalse bedrijventerrein Borchwerf is een ware publiekstrekker en talloze belangstellenden zien daar een prachtig gevecht uitgevochten worden. De problemen met de Ford van Van Deijne lijken verholpen. Hij rijdt weer mee vooraan en laat de snelste tijd noteren op de 7e klassementsproef. Daarna volgt de laatste service voor de rijders en auto’s in Etten-Leur en kan men zich opmaken voor de échte nacht met nog twee klassementsproeven te gaan: Rijsbergen en Achtmaal – De Hel.

Zijn de verschillen bij de top in de klasse op de proef Rijsbergen nog klein, het is opnieuw de Belg Joachim Wagemans die waanzinnig snel blijkt op de bijna 20 kilometer lange proef Achtmaal – De Hel. Maar liefst 38 seconden scheiden hem van de tweede snelste equipe van Wawrzyniak en Van der Rijsen, rijdens met hun Canna-groene Citroën C2 R2 Max. Van Deijne heeft wederom problemen en finisht met veel tijdsverlies. Hij verliest maar liefst 10 minuten op Wagemans, die op dat moment met meer dan een minuut verschil op Wawrzyniak leider is in de klasse. Daarachter staan achtereenvolgens Van den Heuvel (+2:33,3), Heijdens, Van der Heijden en Van Deijne geklasseerd.

Na een voor velen korte nacht wordt op de zaterdag het tweede deel van de wedstrijd verreden. Nog 10 klassementsproeven staan er op het programma om tot in de avond afgewerkt te worden. De hoofdrolspelers van de vrijdag bezetten wederom de eerste drie plekken van de eerste proef. Van Deijne doet wederom voorin mee, gevolgd door Wagemans en Wawrzyniak. Op kp 11 zijn er echter problemen voor Wagemans, die daardoor 45 seconden verliest en zijn voorsprong op de rest van de deelnemers ziet slinken tot 31 seconden.

De publieksproef in het Etten-Leurse centrum en op bedrijventerrein Vosdonk blijkt voor de Bredanaars niet optimaal: dit maal zijn zij het die veel tijd laten liggen en ruim 2 minuten verliezen op Van Deijne, Heijdens en Van den Heuvel. Wagemans is er dan niet meer bij, de problemen op de vorige proef verhinderen een vervolg. Daardoor is er een nieuwe leider in de klasse: Jeroen van den Heuvel en zijn navigator Arjan Veldkamp nemen de koppositie over, gevolgd door Maikel Heijdens en Erwin Berkhof. Derde positie is voor René Wawrzyniak en Christiaan van der Rijsen op 23,7 seconden achter de leider en slechts 1,6 seconden scheid hen van Heijdens.

Na kp 13 moeten Maarten van der Heijden en Sascha van der Veen hun Peugeot 208 R2 aan de kant laten staan met technische problemen. Met nog 3 boucles van steeds twee klassementsproeven te gaan maken de mannen van Rallyteam Breda zich op voor de aanval. Jeroen van den Heuvel is de target en de geestelijke limiet wordt uitgeschakeld. Alles of niets, dat is vanaf dat moment de strategie. En dat lijkt te werken. Beetje bij beetje knabbelen René en Christiaan in hun Citroën C2 tijd af van de voorsprong die Van den Heuvel en Heijdens op dat moment hebben. Heijdens moet na kp 14 zijn tweede positie overgeven aan de Bredanaars, en drie klassementsproeven later moet ook Jeroen van den Heuvel zijn meerdere erkennen in Wawrzyniak als deze opnieuw de leiding neemt.

De uiterst kleine voorsprong van 1,6 seconden is nog geen reden om rustig aan te doen, dus houd Wawrzyniak het gas er vol op. In de laatste twee klassementsproeven groeit het verschil en met 17,3 seconden verschil winnen René Wawrzyniak en Christiaan van der Rijsen de klasse A6 van de GTC Rally voor Jeroen van den Heuvel en Maikel Heijdens. Van Deijne wordt als vierde geklasseerd in de klasse.

Ook de Jumbo Short Rally, waarin de tweede rallyauto van Rallyteam Breda uitkomt, ging zaterdagmiddag met 8 klassementsproeven van start. Góska Lyszkowska zit aan het stuur van de Citroën DS3 R1 en Fred Roelfsema is haar navigator. Hun deelname is echter van korte duur. Op het onverhard van de eerste klassementsproef bij Wouwse Plantage lanceert een te diepe kuil de DS3 de lucht in. De landing is voor de Citroën te hard en beide stuurstangen zijn krom, de auto schiet uit z’n versnelling en duikt bijna rechtsaf de gebaande weg af. Gelukkig weten ze de auto op de weg te houden, maar duidelijk is dat er iets flink mis is met de auto. Toch slagen ze erin ook de tweede klassementsproef in Etten-Leur uit te rijden, maar helaas niet binnen de vastgestelde tijdslimiet. Het sturen gaat heel moeizaam en zonder brokken kan de serviceplaats bereikt worden. Daar is de diagnose snel gemaakt en rest niets anders dan de DS3 laten staan. De overwinning van de C2 doet het uitvallen van de DS3 niet vergeten, maar er was wel reden voor een feestje.

Dat heeft het team ook gevierd met een aantal gasten van hun hoofdsponsoren Canna en Trim-Line, beiden al jaren verbonden aan Rallyteam Breda. Beide Citroën rallyauto’s van het team zijn bijna volledig in de huiskleuren van hoofdsponsor CANNA getooid, en daarmee een erg opvallende verschijning in het deelnemersveld. De auto’s worden ook veelvuldig gefotografeerd door pers en publiek. Heeft u zelf foto’s of videobeelden van de Citroëns tijdens de GTC Rally of de Jumbo Short Rally, dan is uw bijdrage erg welkom op mailadres: info@rallyteambreda.com van het team.

Tekst: Rallyteam Breda
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com