RallyNieuws

Shortrally Ede prooi voor Van Loon

Afgelopen zaterdag, 7 april, is de OVD Groep Ede Shortrally verreden. Onder de deelnemers waren ook Erik van Loon en Harmen Scholtalbers met hun Ford Fiësta RS WRC. Zij wisten deze wedstrijd met deze potente wagen te winnen. Hun deelname was erop gericht ervaring op te doen met deze nieuwe wagen. Piet van Hoof stond aan de start met de Mitsubishi Lancer EVO 4 en wist als tweede de dag te eindigen. Erik Wevers had voor deze gelegenheid plaats genomen in een Skoda Fabia S2000. Een derde plaats was zijn deel.

In de klasse N4 was het Adwin Hoondert, die wegens verhindering van zijn vaste navigator Ruud Koole, de notes voorgelezen kreeg door Johan van Hout, die in de Mitsubishi Lancer EVO X de overwinning op eistte. Martin van den Brink en Arjan Veelvliet werden tweede en Marco Schapers werd samen met Patrick Stolk derde in de Subaru Impreza STi.

In het Account Software Short Rally Kampioenschap was de overwinning opnieuw voor Kevin van Deijne en zijn navigator Martin Nortier. In de Suzuki Swift S1600 bleven ze Manfred Bavelaar, die tweede werd samen met zijn navigator Vincent van den Berg, in de Renault Clio 2.0 RS ruim 25 seconden voor. Het duo Anton Moreé en Rini Scheffers werd derde in de Ford Escort RS BDA.

De dag leel aanvankelijk onder natte omstandigheden afgelegd te gaan worden. Veel rijdes hadden zelfs al full wets banden laten steken. Naarmate het tijdstip van de start vorderde bleken de wegen toch nagenoeg volledig opgedroogd te zijn. Toch gingen een aantal deelnemers van start met regenbanden. Een aantal hadden én regenbanden én slicks laten monteren. Na de eerste doorgang heeft iedere deelnemer toch voor de droogweer banden gekozen.

De organisatie had twee proeven uitzet welke elk drie keer verreden zouden worden. Een flink aantal deelnemers kwamen niet verder dan KP1. Maarten van Tienen en Gijs Boom reden de rondkoers in de Citroën DS3 R3 te vroeg uit. Een normtijd werd hun deel. Uiteindelijk moesten zo’n vijftien deelnemers voortijdig de strijd staken. Het vervelendst was het ongeval van Henk van de Kamp en zijn navigator Saskia Bleijenberg. Zij kwamen onzacht in aanraking met het dekor. Beiden werden ter controle naar het ziekenhuis gebracht. Henk kon al snel weer naar huis terwijl Saskia een nacht ter observatie moest blijven. Inmiddels is ook zij weer thuis. Gelukkig bleef de persoonlijke schade bij beiden beperkt tot spierpijn.

Als gevolg van dit ongeval werd KP5 geneutraliseerd. In acht genomen de uitloop op het originele tijdschema, de neutralisering van KP5 en duur eer er weer aanvoer zou zijn op KP6 heeft de organisatie besloten ook KP6 te neutraliseren.

Tevens werd de nieuwe bolide van de hoofdsponsor Wouter Ploeg onthuld. De BMW 1 Serie M Coupé, de eerste rally uitvoering ter wereld, vervangt de BMW Compact M3.  Samen met Harm van Koppen onthulde Wouter het nieuwe kanon. Deze nieuwe krachtpatser, ook wel een WRC met tweewiel aandrijving genoemd, werd voorzichtig over de proeven gestuurd.

Minder voorspoedig ging het met Michiel van Westing. Hij zorgde voor veel oeh’s en ah’s toen de Lamborghine Gallardo in de sloot terecht kwam.  De laatste proeven werden door Michel in de Fiat Punto Kitcar als nul-wagen afgelegd.

Desondanks was het evenement waarover men in het algemeen zeer enthousiast was. De proeven waren fraai, ondanks dat last minute toch een KP moest worden ingekort na protest van aanwonenden. Dankzij de extra inzet van de leden van de organisatie is dat gelukt.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com