RallyNieuws

Sneeuw en vrieskou decor voor Rally van Zweden

Komend weekend wordt de tweede ronde van het FIA WRC alweer verreden. Ditmaal is Zweden plaats van handeling. De teams moeten sneeuw, wind en ijs trotseren. Niet alleen de rijders maar ook de monteurs zullen tijdens de servicebeurten de kou moeten weerstaan.

Donderdag gaat de rally van start met een showproef voor de toeschouwers waarna op vrijdag de echte proeven van start gaan. Zaterdag wordt zelfs de grens met Noorwegen even overgestoken.

De temperaturen variëren van ongeveer -10 graden Celsius overdag tot bijna -30C graden Celsius in de nacht. De gevoelstemperatuur ligt door de wind nog een flink stuk lager. Neerslag wordt er niet verwacht. De zon zal volop aanwezig zijn. Uitstekend weer voor de toeschouwers die weer massaal zullen toestromen maar voor de rijders zal het een stuk lastiger worden. De felle zon op de sneeuw kan voor flinke problemen met het zicht vormen. De winter is dit jaar wat milder dan gewoonlijk en het zou zo maar kunnen dat op sommige plaatsen de sneeuw van het parcours is verdwenen. Bandenkeuze en het behoud van de banden zal daarbij erg belangrijk worden.

Ofschoon Volkswagen met de Polo R WRC in Monte Carlo een droomdebuut maakte, is men toch voorzichtig en durft men nog niet echt aan te geven waar men staat ten opzichte van de concurrentie. Hoewel men door wil gaan op dezelfde voet als in Monte Carlo is deze rally toch echt uniek. De snelheid ligt erg hoog en veel hangt af van de banden met de stalen noppen volgens Jost Capito, teammanager van Volkswagen Motorsport.

In de afgelopen periode vóór de aanvang van het seizoen hebben Latvala en Ogier de Polo R WRC uitgebreid getest in de sneeuw. Het rijden in wedstrijdomstandigheden is echter toch iets anders. Ook ligt de snelheid erg hoog. Een goed ritme en dat de rijders echt ‘in’ de wedstrijd zitten is cruciaal.

Het Qatar M-Sport WRT brengt een vijftal Fiësta RS WRC’s mee naar Zweden. Mads Østberg, Evengy Novikov, Thierry Neuville, Juho Hänninen en als vervanger voor Nasser Al-Attiyah zal Matthew Wilson de honneurs waarnemen. Nasser Al-Attiyah kon wegens ziekte al niet deelnemen aan een testsessie en moest zich derhalve van dit evenement terugtrekken. Zijn navigator zal de vaste navigator van Nasser zijn, Gio Bernacchini zijn.

Mikko Hirvonen is tweevoudig winnaar van dit evenement. Hij mistte, volgens eigen zeggen, net dat beetje dat je moet hebben om een overwinning te pakken. Het was toen zijn eerste jaar in de DS3 WRC. Hij heeft zich volledig gericht op de deze wedstrijd en voelt zich goed in de wagen. Klaar om voor de overwinning te strijden.

Ook het duo Loeb/Elena zal er zijn. In 2004 won Loeb als eerste niet-Scandinaviër. Niet doordat hij uitblonk maar omdat de rest problemen kreeg. Graag wil hij in stijl voor de laatste maal de overwinning behalen.

Voor Khalid Al Qassimi is het de vierde keer dat hij deelneemt aan deze wedstrijd. Aangezien het voor hem de eerste keer is om met de DS3 WRC in deze omstandigheden te strijden heeft hij zijn doel  bijgesteld naar het uitrijden en behalen van punten.

Dani Sordo is niet genomineerd om punten voor het constructeurs kampioenschap te behalen. In 2010 stond hij al eens op het podium en sindsdien is hij steeds beter gewend geraakt aan de omstandigheden. Dat hij geen constructeurs kan behalen, heeft de nodige druk weg genomen.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Volkswagen, M-Sport, Citroën

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com