RallyNieuws

Spanning tot na de finish in 325i Challenge

Een lekker zonnetje zorgde voor aangenaam weer tijdens de Hellendoorn rally van afgelopen weekend. Maar niet alleen het weer was mooi, ook de 325i Challenge maakte weer eens goede reclame voor de rallysport in Nederland. Met maar liefst tien auto’s aan de start, de grootste en meest spectaculaire klasse van de rally. Dit kon ook niet uitblijven met een race voor de titel die op scherp staat en nog lang niet gelopen is.

Frank Gerritsen Mulkes slaat gat op vrijdag, Niek Sanders valt uit
Voor de 325i Challenge begon de Hellendoorn rally op vrijdagavond in de schemering. Het grootlicht stond er dus bij iedereen op en terreinkennis was een enorme plus. Ondanks dat openden Sjef Meersschaert & Debbie Everse (uit Zeeland) met de snelste tijd. Daarachter zagen we lokale favorieten Frank Gerritsen Mulkes & Gert-Jan Nijkamp op maar drie tienden van een seconde. Een derde tijd werd gereden door Albert Bouwhuis & Arjan Reefhuis uit Den Ham. Bij de eerste service maakten deze teams nog steeds de top drie op. Nu echter waren het Frank & Gert-Jan op de eerste positie, op 12 seconden gevolgd door Sjef & Debbie. Albert & Arjan zaten daar maar vijf seconden achter. Johan Goverts & Simon Bol stonden laag op het lijstje genoteerd. Beide mannen zaten met dikke wallen onder de ogen in de auto na een aantal intensieve weken waarin in korte tijd een nieuwe rallyauto werd gebouwd. Dat ze het wakker hielden in het donker mag een wonder heten, zeker gezien het feit dat ze ook nog grotendeels zelf de service draaiden aan de auto.

Op de vijfde proef van de avond reden Marius Reeder & Ivar Stein hun eerste scratch van de rally, een teken dat ze een rol van betekenis wilden gaan spelen in de rally. Die rol was helaas niet weggelegd voor Niek Sanders & Bert Vloedgraven van Rallyteam Twente. Na een sterke opening zakte het duo een beetje terug in het klassement en voor proef vijf werd de aanval weer vol ingezet. Zo vol, dat hun avontuur eindigde in een maisveld met de nodige schade aan de 325i, teveel om de rally te kunnen vervolgen. Aan het begin van de nacht werden de auto’s geparkeerd in parc ferme en bleken Frank & Gert-Jan een gat van 36 seconden bij elkaar te hebben gereden. Daar achter zaten de teams dicht bij elkaar. Naast de reeds genoemde teams sloten ook Henk Bakkenes & Henk van de Brug aan, om zo een spannende top vijf te vormen. Om positie zes en zeven vochten Wesner Averesch & Jan Beumer het uit met Jouter Feddema & Egbert Kamp. Jouter & Egbert moesten duidelijk nog ritme vinden na een lange afwezigheid in de Challenge. Voor Christophe Theugels & Marcilla van der Toolen goldt eigenlijk hetzelfde, ondanks hun start dit jaar in de Exotic Green rally. Daar maakte een crash een einde aan hun rally en was het zaak de auto weer zo snel mogelijk op de weg te krijgen. Een behoudend begin resulteerde in een flinke achterstand na de eerste dag.

Wie staat er eerste na de ochtendproeven?
Het verhaal in de ochtend draaide om de juistheid van de tussenstand in de Challenge en zou de hele rally aanblijven. Er was grote twijfel over de tijden op proef zes van de avond ervoor. Hierdoor kon niemand het rustig aan doen en bleef het gas er stevig op staan aan kop. Sjef & Debbie openden ook op dag twee weer met een snelste tijd. Daarna namen Marius & Ivar het stokje over met een scratch op de drie volgende proeven. Na proef acht stond de top drie binnen vier seconden van elkaar met Sjef, Marius en Albert. Frank & Gert-Jan reden onfortuinlijk lek op proef acht en moesten een wiel wisselen op de proef, met meer dan drie minuten verlies. Rond de lunch zagen we Sjef & Debbie nog bovenaan staan op Rallytiming.nl gevolgd door Marius & Ivar en Albert & Arjan, die wederom een zeer sterke Hellendoorn rally lieten zien. Jouter & Egbert zijn dan inmiddels een plaatsje na voren geschoven ten koste van Wesner & Jan. Dit deden Christophe & Marcilla ook, ten koste van de vermoeide mannen uit Hardenberg, Johan & Simon.

Marius Reeder op dreef, flinke schade Rallyteam Almelo
Aan het begin van de middag konden Sjef & Debbie geen vuist meer maken tegen Marius & Ivar. Al vrij snel lukte het niet meer om de tweede versnelling in te schakelen, wat resulteerde in stijgende proeventijden. Marius & Ivar schreven dus ook proef 11 tot en met 13 op hun naam en leken de koppositie over te nemen. Dat 13 een ongeluksgetal is, weet Rallyteam Almelo na de Hellendoorn rally nu zeker. Het plan was de rally met een lekker gevoel uit te rijden en weer ritme op doen. Dit gevoel verdween compleet toen het mis ging in een chicane en de auto met een forse klap de wal van een sloot in reed. Grote schade aan de auto was het gevolg en om het allemaal nog erger te maken moest navigator Egbert zich gips laten aanmeten aan zijn been. Hiermee is de toekomst van Rallyteam Almelo op losse schroeven komen te staan. Een proef later ook pech, maar dan van een andere orde, voor Albert & Arjan. Problemen met de motor noodzaakt de mannen om te stoppen op de proef. Na enige tijd bleek een losse luchtmassameter de boosdoener te zijn. Na reparatie en ruim twee minuten tijdsverlies kunnen de mannen gelukkig weer verder, maar een podiumplaats kon men uit het hoofd zetten. Het podium was voor Frank & Gert-Jan al een verloren zaak, maar een uitgescheurde achterschokdemper zorgde op de laatste proef van de dag voor nog meer vertraging. Meer dan een vijfde plaats zat er uiteindelijk niet in voor deze snelle mannen. Het zorgde er wel voor dat Albert & Arjan nog met de punten voor positie vier naar huis gingen.

Duidelijkheid op het podium
De onduidelijkheid met de tijden bleef de hele dag een rol spelen. Maar nadat alle tijden waren gecorrigeerd bleken Marius & Ivar op het podium uiteindelijk met een nette voorsprong op Sjef & Debbie de winnaars te zijn in Hellendoorn. Helaas werden de winnaars een beetje tam ontvangen op het podium. Reden voor de 325i Challenge om voor de uitreiking van de Dwarsliggerbokaal het heft in eigen hand te nemen. Op het podium werden de spectakelmakers van de rally, Henk Bakkenes & Henk van de Brug, verwelkomt door Volkswagen WRC rijder Kevin Abbring met de grootste beker van de dag, begeleidt door radio 3FM dj Paul Rabbering met de microfoon in handen. De beste podiumceremonie van het jaar werd compleet gemaakt door de dwarse superlatieven van een meer dan blije Henk Bakkenes.

Nog twee wedstrijden staan er op de kalender van de 325i Challenge, te beginnen met de jongste rally van Nederland, de Veka Eurol Altena rally in het land van Heusden en Altena. Waar de spanning tijdens de Hellendoorn rally al hoog was, zal deze daar nog hoger zijn. Sjef & Debbie leiden de 325i Challenge met maar een punt verschil op Marius & Ivar. Nemen we de twee verplichte schrapresultaten mee in de stand, dan staat Henk Bakkens met maar drie punten achterstand op de derde plaats. Tellen we daarbij op dat ook lokale man Bjorn Scherff weer aan de start staat, bewezen heeft te kunnen winnen en de titel nog kan pakken, dan gaat ook deze rally weer een heel mooie worden. Hoe mooi de afgelopen wedstrijden waren is te zien op http://www.youtube.com/user/325ichallenge en de laatste nieuwtjes en de mooiste foto’s, van onder andere de Hellendoorn rally, zijn te vinden op http://www.facebook.com/#!/325ichallengeNL.

Tekst: BMW 325i Challenge
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com