RallyNieuws

Succesvolle afsluiter voor Team Rally Sport

Het was alweer de laatste van het seizoen. Maar een goede voor Team Rally Sport. Waar de één liever minder km maakte, maakte de ander er gewoon wat meer.

Vlak voor de sluiting van de inschrijving besloot het team alvast de naar een R4 omgebouwde N4 Evo X van Martin aan de tand te voelen. Het was meteen een goede vuurdoop, wind regen en zelfs hagel kwamen voor de wielen. Maar de R4 gaf geen krimp. Natuurlijk was het wennen, het schakelen, de snelheid en nieuwe afstellingen. “Top”, aldus Martin, “een heerlijke wagen, we hebben er zin in om daar volgend seizoen mee door te gaan en goede verwachtingen.” Martin en Sylvia sloten de rally af op een 7e plaatst algemeen en de altijd leuke 1e plaats mixed equipe die een beker op leverde.

350Z debuut Clijnk/Kion smaakt naar meer.
Pas twee weken geleden ontmoetten ze elkaar. En afgelopen zondag startten Roy en Marlous al voor het eerst samen in de Conrad Shortrally na een intensieve voorbereiding. Naast de nieuwe samenstelling van de equipe, vormde het rallywapen de tweede uitdaging. Roy is immers gewend om te rijden in een vier wiel aangedreven EVO. De Nissan 350Z heeft veel meer pk’s en is alleen achterwiel aangedreven. Fijn dat het weer meewerkte met regen en hagel… Niet echt dus.

Op de eerste kp werd rustig gestart om op wedstrijdsnelheid gevoel te krijgen bij de auto. Er werd een 13e tijd algemeen neergezet. De equipe was tevreden. Daarna volgende de leuke buitenproeven. Het geluk was met het team, want even na de finish van de 3e proef ging het hagelen waarop een uitdagende weg naar de service volgde. Voor de start van de vierde kp leek het even erop dat de rally voorbij was; de Nissan lekt olie. Maar gelukkig bleek dit snel op te lossen en werd de wedstrijd vervolgd. Omdat de equipe na de hagel op andere banden was gestart, was het de laatste twee proeven meer glijden dan voorheen. Maar dat maakte het plezier zeker niet minder.

Marlous: “In eerste instantie was Roy’s doel om kennis te maken met de 350Z en te bekijken of het een rallyauto is waar hij meerdere wedstrijden in zou willen rijden.  Voor mij persoonlijk was het een kans om te leren van een ervaren team. Ons gezamenlijke doel was het bekijken of wij als equipe een klik met elkaar hebben. En voor alles geldt dat we het als heel positief hebben ervaren ”.  “De 350Z is een auto waar ik aan moet wennen”, vult Roy aan, “vooral de buitenproeven waren mooi. En ik voel dat er betere tijden in kunnen zitten. Hopelijk kunnen we dat nog eens laten zien”.

Hoe mooi zou het zijn als Team Rally Sport komend jaar nog een Z aan de Nissan 350Z Challenge kan toevoegen? De equipe gaat in ieder geval de mogelijkheden op een rijtje zetten. De bijna geheel witte Z kan daarvoor in ieder geval nog wel een aantal kleurrijke sponsors gebruiken!

Veel dank aan de monteurs van Team Rally Sport, zonder hen hadden we niet met een lachend gezicht kunnen rijden. En teamcaptain Martin natuurlijk; dank voor de mogelijkheid om de Z uit te proberen.

Team Feelgood
Droog, half nat, volledig nat, donker en licht, alle componenten waren aanwezig om er een zeer uitdagend rally-weekend van te maken! Vaak hebben we moeten zoeken naar net dat laatste beetje grip op de gladde wegen rondom Hengelo. Op KP2 net een beetje te enthousiast waarbij je meteen met een volledige spin afgestraft wordt. Op KP6 net een fractie te laat remmen waardoor je noodgedwongen een chicane rechtdoor moet nemen. Maar goed, no risk, no glory, no fun!

Op KP10 bleken we, op het laatste moment (met nog dank voor het snel handelen van de monteurs), de juiste bandenkeuze gemaakt te hebben waardoor we een 9de tijd algemeen konden laten noteren. Na dit resultaat bleken we steevast op een 13e plaats  te zijn beland en met nog 1 proef te gaan besloten we dan ook om vanuit een strategisch oogpunt op de laatste proef geen verdere risico’s meer te nemen en “op safe” richting de finish te rijden. Achteraf bleek KP10 geneutraliseerd te zijn waardoor we op 2 seconden na, helaas genoegen moesten nemen met een 14e plek algemeen. Maar al met al: een top weekend, een beker in huis voor de 2e plaats Groep N4 en 14e algemeen. Teamleden BEDANKT!!!

Toprek in de 350Z
Na een paar maanden sleutelen met de nodige ondersteuning van Team Rally Sport kon Diter eindelijk weervan start gaan in de rally. Samen met navigator Rudy Geitenbeek werden de proeven naar redelijke tevredenheid beslecht. “Het vertrouwen dat er in Etten Leur was, bleek dit keer niet aanwezig te zijn. Vooral de regen is iets waar ik mijzelf nog niet thuis in voel, dus rij ik erg terughoudend”. Aldus Diter.

Op KP6 maakte de equipe de fout door één ronde te weinig in de rondkoers te rijden. Dit resulteerde direct in een slechte klassering. De tweede etappe werd gestart met droog weer wat meteen zichtbaar was in de tijden. Helaas bleek dit droge weer alleen maar voor de eerste boucle te gelden, want tijdens de start van de tweede boucle barste een noodweer los en lag de weg binnen enkele seconden vol hagel. Gevolg hiervan was neutralisatie van KP 10 en 11.  KP12 werd wel gestart, alleen besloot de equipe om niet voor een snelle tijd te gaan, maar voor “vermaak” van het publiek. Uiteindelijk werd de rally met een grote glimlach en zonder schade uitgereden.

“Dit seizoen heb ik veel geleerd. Met name de steun van Team Rally Sport heeft mij veel deugd gedaan. Ik voel mij ontzettend thuis binnen het team en hoop ook het komende seizoen weer binnen het team actief te zijn. Graag wil ik mijn dank en bewondering voor het gehele team uitspreken.”

Team Rally Sport bedankt iedereen voor zijn of haar bijdrage op welke manier dan ook.
Uit de berichten van de equipes, maken we op dat we er volgend jaar gewoon weer bij zijn!
Tot Ziens, Tot Rally

Tekst: Team Rally Sport
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com