RallyNieuws

Succesvolle Sezoensrally

Met maar liefst 5 equipes was Team Rally Sport afgereisd naar Bocholt.

Het weer voorspelde niet veel goeds, behalve veel regen. Gelukkig bleek dat zaterdag erg mee te vallen, de zon kwam zelfs even naar al dat rallygeweld kijken. Want geweld was er.

Principe
Martin en Sylvia hadden er zin in, ondanks het doorweekte slechte onverhard werden goede tijden neergezet; 8e algemeen en zelfs eerste mixed equipe, vóór zowel Snijers als Van Woensel.

Natuurlijk was er een schuivertje hier en een boompje daar, maar dat gold voor alle deelnemers.

Jammer genoeg blijft de vreemde regeling met betrekking tot de brandstof enigszins knagen en er werd dan ook besloten niet over het finishpodium gaan. “Laten we ervan uitgaan dat de bonden dat volgend jaar onderling beter regelen”, aldus Sylvia, “want 8e staan is leuk, maar om dan niet als 8e gehuldigd te worden is natuurlijk niet leuk.”

Ondanks dat minpuntje kijken Martin en Sylvia terug op een zeer geslaagde wedstrijd. ”Het blijft een rally met mooie, snelle proeven,” grijnst Martin.

Leerzaam
Tijdens de afgelopen weekend verreden Sezoensrally hadden Diter Toprek en Marvin Molenkamp 1 doel gesteld; leren en progressie boeken.

Nadat vrijdag de proeven goed op papier waren gezet was het duidelijk dat het een zware en lastige wedstrijd zou gaan worden, mede door de weersomstandigheden

Er werd behoudend gestart om eerst te kijken hoe de auto en de equipe met de omstandigheden om zouden gaan. Vooral de gladde punten waar uitgekeken moest worden zaten bij het uitkomen van de bochten. Echter Diter en Marvin waren tevreden over hoe de auto reageerde en zodoende werd het tempo steeds iets opgeschroefd.

In de volgende proeven werden de tijden verbeterd, rempunten verlegd en het  tempo opgevoerd. Diter Toprek: “Het gaat erg lekker. Ik krijg steeds meer gevoel bij de auto en de omstandigheden. Dit is dan ook te zien in de resultaten. Daarbij krijg ik goede ondersteuning, tips en coaching van zowel het gehele team als van Marvin. Dit leidde tot een aantal snelle tijden waardoor we de equipes Heijstek en v.d. Zanden voor konden blijven”.

Helaas krijgt de Nissan 350z, op de 7e proef,  een klap te verduren bij het terugkomen op asfalt. Op het eerstvolgende stuk is de 3e versnelling niet meer beschikbaar. Behoudend wordt er naar de finish gereden waar er geen directe schade wordt ontdekt. Op weg naar de service ontstaat er steeds meer ‘lawaai’ onder de auto.

Na enig overleg tussen de equipe en de monteurs van Team Rallysport wordt er besloten om te stoppen om hiermee hopelijk verdere schade te voorkomen. Marvin Molenkamp: “Jammer dat we hier nu moeten eindigen. Het ging erg goed. Diter begon steeds meer vertrouwen te krijgen en dit was in de resultaten te zien. Her en der werden er kleine foutjes gemaakt, maar dit mag in een leerproces. Hij pakt de meegegeven tips en aanwijzingen goed op en we gaan hier tijdens de Vechtdal Rally mee verder!”.

Herintreder
Roy Clijnk dacht dit seizoen een jaartje over te slaan. Maar het kriebelde behoorlijk en met de start in Bocholt bleek het meer een lange winterstop. Na drie jaar stapte hij in de Nissan Sunny GTI-R, samen met Bas ter Hoeven. Natuurlijk was dat even wennen na de EVO VII.  En net nadat de equipe op stoom kwam gebeurde dit letterlijk met de motor. Tijdens proef 3 moest worden opgegeven. Maar het smaakt naar meer en de rijders zullen dit seizoen nog vaker in actie komen. Voor hen is het op naar Hardenberg.

Op naar de ELE
“Een unieke rally om het gevoel met de Lancer EVO VII te krijgen”. Michel en Glen hadden er zin in. De omstandigheden waren ontzettend nat en glad maar na een aantal proeven te hebben verreden werd het gevoel met de auto stukken beter en finishte we op posities 15, 13 en 11. In een ontzettend sterk deelnemersveld van 72 auto’s vinden wij dit zeker niet slecht!

Wel hebben we nog een aantal stormen moeten doorstaan om de finish te bereiken. Op KP4 kwamen we door een bedieningsfout van de A.L.S. zonder brandstof te staan waarbij een aantal enthousiaste Belgische toeschouwers ons te hulp schoten en in samenwerking met onze monteurs een jerry-can met brandstof konden regelen. Op KP12 kwamen we hard in aanraking met een rand asfalt waardoor de velg van het rechtervoorwiel volledig in stukken brak.

Doordat we schuin in het zand stonden konden we geen krik onder de auto plaatsen maar met vereende krachten van de toeschouwers kon de auto opgelicht worden zodat we het bewuste wiel (wat er nog van over was) konden wisselen. Dit is nog maar een kleine greep uit onze Sezoens-avonturen!

Laat wat ons betreft de ELE maar komen.

Tekst: Team Rally Sport
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com