RallyNieuws

Tevreden Adwin Hoondert geniet van dag 1

Nog helemaal nagenietend meldde Adwin Hoondert zich in het bivak in San Luis. De eerste special van de Dakar 2014 was dan wel niks voor vrachtwagens, maar Hoondert had volop genoten. “Het gevoel was super. We zijn als 50ste gestart en als 35ste gefinisht. Dat zegt wel genoeg, toch?”

Hoondert had onderweg op de 180 kilometer lange special van alles meegemaakt, maar niets wat tot schade had geleid. “En dat was niet vanzelfsprekend”, had hij gemerkt. “Je kon hier een pak schade rijden hoor. Overal rotsblokken en enorme kuilen, vervelende bochtjes die veel te krap waren voor een vrachtwagen, laaghangende takken. Langs het hele parkoers stonden jeepjes en trucks met stukken. Het was dan nog maar de eerste dag en helemaal geen lange proef, maar ik vond het een knap slagveld.”

Vanwege de rondslingerende rotsblokken en de laagstaande zon die Hoondert recht in het gezicht scheen richting San Luis, werd er zelfs gestopt onderweg. “Ik wilde niet het risico lopen op een rotsblok of een grote kei te knallen, maar ik zag niks. We hebben vier keer stil gestaan om te kijken.”

Hoewel Hoondert uiteindelijk vrolijk vijftien plaatsen opstoomde, ging ook dat niet vanzelf. De Zeeuw moest zich er een paar keer kwaad over maken. “Het was lastig inhalen. In het eerste deel door het stof, in het tweede deel doordat het zo smal was. Over het algemeen reageerde men wel goed op de sentinel, waarmee je aangeeft dat je er langs wil. Behalve de 6×6 van VeKa: die ging maar niet opzij. Ik werd er een beetje agressief van op den duur. Ik zei tegen de jongens: ‘Nu ga ik net zo lang op zijn bumper zitten en toeteren tot ie aan de kant gaat’. En toen ging hij opzij. Eindelijk.”

Hoondert verwacht dat het in de tweede etappe allemaal wat vlotter zal gaan. “Voor een special van 400 kilometer staat 4,5 uur. Dan mag je aannemen dat er behoorlijk wordt doorgereden.”

Etappe 2: San Luis – San Rafael
Verbinding: 365 km
Special: 400 km
De eerste truck mag rond 18.15 uur beginnen aan de tweede proef, die de snelste van deze Dakar zou zijn – in het eerste gedeelte tenminste. De deelnemers krijgen de eerste duinen voor de kiezen: de grijze duinen van Nihuil. In het verleden is al gebleken dat die bepaald niet eenvoudig zijn en deze keer zal het nog intensiever zijn. De motoren/quads rijden deels een andere route dan de auto’s/trucks.

Bron: Hoondert Rallysport

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com