RallyNieuws

Timo vd Marel: King of the Dutch Mountains

Vorig jaar al gaf Timo van der Marel zijn visitekaartje af toen hij als gast de Belgische Challenge ronde in het Vlaamse Tielt wist te winnen. Nu zette hij in een door Van Der Marel Autosport/MCC geprepareerde 350Z opnieuw een show op die hem in de opener van het seizoen, de Tank S Rally, opnieuw de winst bracht. Theo vd Berg wist de schade beperkt te houden en pakte zo de tweede plaats voor de in de cup debuterende Kevin Kooijman die verdienstelijk derde werd.

DMack – Timo van der Marel/Rebecca Smart
Voor Timo die samen met z’n Australische vriendin Rebecca Smart onderweg was, verliep alles naar wens. “Ik vind Emmeloord altijd een geweldige wedstrijd om te rijden ook al is het er verraderlijk. Zeker dit jaar met de lastige avondproeven over de dijken en de mist van de vrijdagavond,” merkte Timo ervaren op. “En dat met een nieuwe auto, een nieuwe navigatrice en nieuwe banden. Maar alles doorstond de test. We hebben veel kunnen proberen met de banden en de equipes die op de DMack banden gereden hebben waren tevreden over de kwaliteit en, net zo belangrijk, de slijtage van de band.”

Op vrijdagavond gaan Timo en Rebecca met een solide plan de weg op maar de mist speelt ook hen parten. Het weerhoudt ze er niet van goed te scoren ondanks alle gewenning. “We hadden alle meters gewoon perfect op papier staan en er was meteen vertrouwen in de auto met Rebecca. De zaterdag verliep voorspoedig en we konden onze voorsprong geconsolideerd uitrijden,” aldus Timo.

Timo heeft iets met de proef Lindedijk, wat hij één van de mooiste proeven vindt. “Sinds ik begonnen ben met de Colt in 2008 heeft nog niemand mij daar kunnen verslaan dus dat wilden we graag in stand houden en dat is gelukt.”  
Ondanks z’n succes hier, liggen de plannen voor de rest van 2012 geenszins vast. Timo: “Zaterdag vertrekken we naar Portugal voor de 1e WK Rally dus hopen dat we daar ook een goede prestatie neer kunnen zetten. Wellicht staan we in Sulingen aan de start. De tijd zal het leren”.

Informatique – Theo van den Berg/Dennis Goossens
De ervaren Theo van den Berg anticipeerde op een sterkere concurrentie en maakte zijn plannen: van meet af aan moet het tempo en de snelheid in orde zijn. Z’n nieuwe navigator resumeert: “Spannend, in deze nieuwe samenstelling,” vertelt hij voor hij de wedstrijd nog even de revue laat passeren.  “De avondproef op Kampereiland was voor ons de vuurdoop. Dat merkte je aan het rijden niet want ik miste geen note terwijl de timing ‘spot on’ was. Het duo vond wel wat grind op plaatsen die niet in de notes stonden en de mist liet zich al even zien op sommige plekken wat hen er niet van weerhield de jump op Haatland fraai, in de mist, vol in 5 te nemen.

Na een goede nachtrust en een ontspannen start, werden 3 keer 3 boucles afgelegd, met tijden die steeds achter de jonge honden Timo vd Marel en Kevin Kooijman lagen en soms ook net voorbij Kevin. Met de DMack’s onder de auto boterde het prima maar de Lambdasensor leverde soms problemen waardoor vermogen werd gemist, Theo compenseerde dit met zijn rijstijl. Op de avondproeven wilde het Informatique duo toch nog een aanval inzetten maar ondanks dat de tijden goed (soms zelfs het snelst) waren wisten ze hun achterstand met de leider niet te verkleinen. “Toen Kevin voor onze neus tegen de stoep reed kostte hem dat veel tijd wat ons uiteindelijke tweede plaats bracht. Het zelfde overkwam Dirk Garvelink,” legde Dennis uit. “De samenwerking was in ieder geval vlekkeloos. Met de tweede plaats zijn tenslotte kostbare kampioenschapspunten zeker gesteld.”

Deltion College – Kevin Kooijman/Hans van Goor
De blijheid over het resultaat straalt daags na de wedstrijd nog van het gezicht van de in de Challenge debuterende Deltion-piloot Kevin Kooijman. “Bijzonder tevreden ja!” glimlacht Kevin bij z’n uitleg. “Vanaf proef 1 konden we het tempo van alle 350Z’s goed volgen. Op veel proeven bleken we ook nog het tempo van leider vd Marel te kunnen pareren. Heel gaaf!” concludeert hij met de wetenschap waar Timo het verschil maakt. “Dat gat dichten we nog wel!” Hij en Hans van Goor genieten van de gevechten met Theo tot de motor kuren krijgt en Kevin ongewild z’n concentratie verliest. Het gevolg is een touche achter met een stoep wat op een kromme draagarm komt te staan.” Kevin eindigde daardoor uiteindelijk achter Theo. “We hebben onwijs genoten van deze gave auto en wat is die cup leuk om te rijden,” laat Kevin tot slot los.

PR Rallyteam – Jur van Ruiten/Wim Koeten
Het feit dat Jurian de laatste rijder was die Theo wist te verslaan, was voor Jur van Ruiten en Wim Koeten geen reden om tijdens de Tank S Rally met podiumaspiraties van start te gaan, beter was het om ‘op zeker’ in te zetten. Zo kon het duo weer een ritme aanmeten en gekeken worden waar iedereen stond qua prestaties. Met name de prestaties van de nieuwkomers Anton van Limpt, Diter Toprek, Arjen Heijstek en zeker Timo waren nog onbekend. Jur en Wim startten met gepaste voorzichtigheid, nog steeds is het budget niet rond en dus is de wens het zonder schade ‘te doen’ het luidst. “Voor ons was het belangrijkste: geen schade rijden en uitrijden zodat we aansluiting houden voor het kampioenschap”, aldus de altijd goed gemutste Jur.

“Na een lekkere eerste boucle op vrijdag waar we op de vijfde plek eindigden, was snel de conclusie gemaakt dat we op die (5e) plek tijdens de rally wilde vasthouden en kijken of er voor ons nog wat ging gebeuren”. En wat we verwachtten kwam uit: “Op de proef Nagelerweg, een spectaculaire rondkurs, passeert de ene na de andere auto met schade. Kooiijman, Garvelink en Van Iersel, allen kwamen met kromme ophanging (door stoepjes) voorbij. Wij hebben toen voorzichtig rondgereden en wisten zo een plek te winnen: van 5 naar 4, een prima resultaat voor onze eerste optreden”. Ondanks een “fraaie” snelle, dubbele spin op een dijkweggetje waarbij Jurian de ‘Z’ wonderbaarlijk op de weg wist te houden, overkomt het duo geen noemenswaardige momenten.

VDO/Biesheuvel Autosport – Antoine Biesheuvel/Godfried Kerssemaker
Voor rijder Antoine Biesheuve en z’n nieuwe navi Godfried Kerssemaker was het een weekend van wennen en veel leren. “Voor mijn bijrijder was het de 1e keer dat hij aan een echte rally deel nam,” opent hij z’n relaas.”Op vrijdag avond gingen we niet vlekkeloos van start, het was even wennen, donker, notes etc. Op KP 3 echter raakten we een stoeprand en was het vaarwel klassement.” Het Vitron Rally team heeft toen een uitstekende prestatie geleverd door alle kromme delen binnen de correcte tijd te vervangen”. Er werd op zaterdag nog een tandje bijgezet waardoor weer snelste tijden werden gescoord en men dus voorin het veld te vinden was. “Voor de volgende wedstrijd geeft dat ons een prima vertrouwen,” meldde Van Ruiten aanvullend.

Bestronics – Anton van Limpt/Hans van Limpt
Anton van Limpt is helemaal in met social media en hij gebruikt met name Facebook om z’n uitgebreide vriendenkring te latenweten wat hem allemaal op het pad komt. Ook tijdens de Tank S Rally facebookt hij er lustig op los. Donderdagavond: “Verkenning zit er op. Nu in hotel. Morgen weer vroeg op. Toch ff afpilsen??” Vrijdagavond: “Eerste paar proeven vreselijk wennen en verkeerd programma. Gaat iets beter en vertrouwen groeit. Proef Haatland ging stuk beter. Enkele mistbanken deden de notes kraken. lekker gereden. Kampereiland geannuleerd wegens dichte mist en water. Morgen weer een dag. Avond TankS rally goed doorgekomen”. Zaterdagmiddag: “Wennen aan banden en wegligging. Rustig opbouwen. Boze boer legde proef stil met extra tractor chicane. Nu service. ‎2e rondje kampen met iets meer vertrouwen. Spinnetje op laatste proef na viaduct. Straks 3e keer zelfde proeven. Nu weer service. Dagproeven klaar. Niet tevreden”. Zaterdagavond: “Gat rest is te groot. Staat brug ook nog open. Vanavond donkere polder en special stage proeven #tanksrally. Toch nog eindsprintje gelegd #tanksrally12. 18e algemeen”.

Bestronics – Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen
Dirk Garvelink en Nicky van Gerwen zijn een nieuw duo maar hoeven nauwelijks aan elkaar te wennen als ze op vrijdag aan de proeven beginnen. De eerste scratch is weliswaar een feit maar daar blijft het helaas bij. Dirk: “Zaterdag wist ik dat ik er vol tegenaan moest omdat Timo, Kevin en Theo meer vermogen en daardoor 15 km harder kunnen,” legt hij uit. “Maar we kregen al vrij snel vermogen problemen en moesten Timo en Kevin laten gaan. Het gat met Theo was 19 sec en het plan was om in het donker aan te vallen,” aldus z’n snode plannen. Het werkt maar de aanval moet worden gestaakt als de motor steeds minder vermogen genereert en men op KP 18 een wiel krom rijdt. “Een goed resultaat was toen niet echt meer haalbaar,” concludeerde hij.

Erwin en Robin Klippel
De gebroeders Klippen begonnen vol spanning met hun nieuwe auto. De vraag hoe de positie tegenover de concurrentie zou zijn, was een vraag die men graag positief beantwoord zag. De Klippels die FUN hoog op hun lijstje hebben staan, konden het tempo op vrijdagavond nog aardig bijhouden, dit ondanks de mist op de laatste set KP’s.
Op Facebook laten ze weten dat “dat dag twee ook goed verliep.” Maar dat verandert in de avond:  “Echter in het begin van de avond op het meest favoriete terrein een rondkoers op een industrieterrein sloeg het noodlot toe. Na de jump is de auto bijna onbestuurbaar. Er werd gestopt om te kijken wat er aan de hand was maar er werd op de proef niets geconstateerd. Voorzichtig doorrijden dan maar. Tijdens inspectie op de service bleek dat er op de band een groot stuk rubber van een band van een andere deelnemer dat in enorm onbalans resulteerde. Er werd helaas wel 4 ½ minuut door verloren en dus eindigden we op een 25e plaats algemeen en 8e bij de 350Z’s”.

Bas Koeten – Diter Toprek/Alex Eissenberg
Na de winter waarin Diter Toprek z’n licentie haalde, startten hij en navi Alex Eisenberg de eerste echte rally met hun nieuwe 350Z. Het wennen begint tijdens de verkenning en de klik is eigenlijk meteen een feit.  De klik was er al snel en Alex kwam al meteen met diverse bruikbare tips. Duidelijk was dat wij niet voor de snelste tijd zouden gaan maar puur voor het opdoen van ervaring.

Al bij de start wordt men in het diepe gegooid: duisternis, mist en een slecht werkende lampenbar worden de eerste ervaringen wat knaagt aan het zelfvertrouwen van Diter. Na de buitenproeven die dus niet echt lekker gingen, reed het koppel richting de eerste industrieproef; een situatie die Diter beter lag. Bij het eerste rondje ging het echter mis: Diter ziet na een bocht een hoop zand op de weg over het hoofd waarna de wagen uitbrak en met het achterwiel tegen de stoeprand klapt. Door een afgebroken wielophanging was de vrijdag klaar maar door SupeRally kon men op zaterdag weer van start. Rustig aan was het devies maar ook dat plan strandde toen KP 13 bereikt werd. Diter over wat er gebeurde: “In bocht 4 verremde ik mij en raakte ik een boompje aan”. De schade – deuken rechtsvoor, band van het wiel en een afgebroken ophanging – betekenden wederom het Waterloo voor de equipe.

Diter, eerst aangedaan nu weer glimlachend als hij resumeert. “We hebben nog geprobeerd om door te rijden (wiel verwisseld) maar al snel bleek dat dit niet meer kon. Einde rally dus. Volgende keer gaan we weer met frisse moed van start!”
Arjan Heijstek/Fiona Aengenend

Voor Arjan Heijstek zag het debuut in de 350Z er veel belovend uit maar samen met navigatrice Fiona Aengenend wordt het er één om snel te vergeten. “Er was geen tijd om te testen en dus begonnen we te enthousiast met als resultaat al na 500 meter op de eerste proef een exit richting het weiland.  “Daar sta je dan met 4 banden met 4 platte, dat rijd echt niet fijn,” concludeerde Heijstek kort na zijn ‘momentje.’ “Vrijdag stoeiden we voorts nog wat met de remmen om zaterdag weer met volle moed verder te gaan waardoor de tijden gelukkig iets beter werden. Proef na proef verbeterd Heijstek zich maar met navigatrice Aengenend gaat het bergafwaarts. “Fiona werd plots niet lekker en dat ging zover dat we moesten stoppen.“

Ronde twee:
De tweede ronde van de BioMCN 350Z Challenge neemt de teams mee naar het Duitse Sulingen alwaar de Rallye Sulingerland op 5 mei op ze ligt te wachten.
Uitslag Tank S Rally – 1e ronde BioMCN 350Z Challenge 2012:
1.  Timo van der Marel/Rebecca Smart in 1:28.01.6 uur
2.  Theo van den Berg/Dennis Goossens +1:46.7
3.  Kevin Kooijman/Hans van Goor +4:01.1
4.  Jurian van Ruiten/Wim Koeten +4:51.9
5.  Antoine Biesheuvel/Godfried Kerssemakers +5:48.1
6.  Anton van Limpt/Hans van Limpt +6:35.2
7.  Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen +6:48.9
8.  Erwin Klippel/Robin Klippel +9:30.9

DNF:
Arjan Heijstek/Fiona Aengenend – Opgave
Diter Toprek/Alex Eisenberg – Ophanging

Tekst: BioMCN 350Z Challenge
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com