RallyNieuws

Toch winst voor Swaanen en Buysmans in Helmond

Op vrijdag 1 en zaterdag 2 juni werd rondom Helmond de 48e ELE rally verrreden.

Op vrijdagavond rond 19.30u ging de eerste wagen over het startpodium bij de Automotive Campus voor de vier af te leggen proeven. De twee klassementsproeven, Asten en het nieuwe Somerlo, vormden het decor.

Jeroen Swaanen, samen met Robin Buysmans in de Ford Focus WRC ’08, wist beide proeven op zijn naam te schrijven na de eerste doorkomst. Bij de tweede passage was het Bernard ten Brinke, genavigeerd werd door Davy Thierie, zijn Ford Fiësta RS WRC die beide keren de snelste was.

Even leek het het Waterloo voor Jeroen Swaanen erg snel te komen. Tijdens ‘een momentje’ schoof hij tegen een paal en kon pas na flink aantal seconden weer zijn weg vervolgen. Dit zorgde voor een fors tijdsverlies. Vanaf dat moment moesten Jeroen en Robin alle zeilen bijzetten om de verloren tijd weer in te halen en de eerste plaats van Bernhard ten Brinke terug te veroveren.

De gehele wedstrijd was het duel tussen Ten Brinke en Swaanen spannend. Steeds meer en meer snoepte Swaanen seconden van de voorsprong van Ten Brinke af. Op een paar proeven was de winst echter te marginaal waardoor de gedoemd leek te mislukken.

De ‘alles of niets’ instelling zat diep in de vezels bij Jeroen en langzaam maar zeker begon het er naar uit te zien dat het ging lukken. Tot aan de laatste proef bleef het spannend en na de tweede doorkomst op klassementsproef Son bleek dat Jeroen zijn ruim 33 seconden achterstand had weten om te zetten in een voorsprong van iets meer dan één seconde.

Erik van Loon en zijn navigator Harmen Scholtalbers konden steeds beter het tempo van Ten Brinke en Swaanen volgen. Een aanrijding echter op zaterdag echter, bij het verlaten van het servicepark in Eindhoven, zorgde ervoor dat de Ford Fiësta RS WRC olie begon te verliezen. Dit was Erik nog niet opgevallen en reed door naar de start van de klassementsproef. Jasper van den Heuvel wees het duo op het euvel. Opgeven was het enige dat het duo kon doen. De derde plaats was uiteindelijk voor Bert de Jong en zijn navigator Björn Degrandt.

René Wawrzyniak en zijn navigator Marvin Molenkamp konden, in tegenstelling tot de Vechtdalrally, deze wedstrijd wel tot een goed uiteinde brengen. Zij behaalden de derde plaats in de klasse A6, divisie drie met de Citroën C2 R2. Op vrijdagavond had het team nog grote problemen met de motor. Deze hield regelmatig in. Tijdens de service tussen KP2 en Kp3 dachten de monteurs de problemen getackled te hebben maar het probleem dook toch weer op. Op zaterdag konden ze weer fris van start.

Kevin van Deijne, ditmaal niet door Martin Nortier maar door Kenneth Delvaux genavigeerd, wist de overwinning in de Divisie3, klasse A6 naar zich toe te trekken. Aangezien ze alleen ingeschreven staan voor het shortrally kampioenschap kregen ze geen punten bijgeschreven.

Pech was er ook. Johan Faes moest na KP4 de strijd reeds staken. Johan Faes gaf van te voren al aan dat de voorbereiding niet optimaal geweest was. Naarmate de rally zijn einde naderde vielen steeds meer deelnemers uit. Zo moesten oa Jan de Winkel (Renault Clio R3), Bob de Jong (Mitsubishi Lancer EVO WRC) met het eind in zicht ook Jasper van Tienen (Citroën C2 R2). Ook Mats van den Brand, die voor het eerst in zijn nieuwe  Nissan 350Z reed, kwam op zaterdagavond niet over het afsluitende finishpodium in Helmond. Antoine van Ballegooijen, vrijdagavond laaiend enthousiast over de nieuwe proef Somerlo, moest na Klassementsproef 14 ook zijn auto aan de kant zetten. In totaal kwamen 32 equipes niet over het finishpodium.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com