RallyNieuws

Übung macht den Meister

Dat zullen ze bij het Ford World Rally Team gedacht hebben. Ter voorbereiding op de komende ronde van het WRC, Rallye Deutschland, hebben de mannen van Ford een ware circuit training gevolgd.

Hiervoor is het team afgereisd naar Circuit des Ecuyeres. Tijdens de vier dagen durende test joegen beide equipes hun Ford Fiësta RS WRC over het drie kilometer langr circuit. Door steeds hetzelfde circuit te rijden konden de teams de impact van zelfs de kleinste wijzigingen aan de setup van de wagen ondervinden in termen als performance en prestaties.

Hoewel de eerste wedstrijd van het seizoen, de Rallye van Monte Carlo, ook op asfalt werd verreden geldt de wedstrijd rondom Trier als de eerste echte asfalt wedstrijd. Dit vanwege de winterse omstandigheden en het gebruik van de sneeuwbanden met de stalen noppen.

De verschillende soorten asfalt met ieder zijn eigen grip niveau en de steeds aanwezig zijnde dreiging van regen maken deze rally tot één van de meest onvoorspelbare rallies van het jaar.

De klassementsproeven bestaan uit pakweg drie soorten ondergrond. Smalle, oneffen wegen door de wijngaarden rondom de Moezel domineren op de eerste en de derde dag. Overhangende wijnranken en lange rechte stukken met een haarspeldbocht op het einde zorgen ervoor dat het moeilijk is om in een ritme te komen.

Op dag twee zijn het vooral de proeven op het militair oefenterrein Baumholder die de sfeer bepalen. Het asfalt vreet aan de banden en de zogenaamde hinkelsteinen, die normaliter de tanks in het spoor houden, zijn funest voor de wagens. De wegen zijn vies door een mengeling van zand en gravel.

Jari Matti Latvala, genavigeerd door Miikka Anttilla, heeft een ruime ervaring in Duitsland. Hij startte reeds acht keer eerder. Zijn ervaringen op het asfalt en de net afgeronde tests  hebben hem een boost in het zelfvertrouwen gegeven. Hij is optimaal voorbereidt voor de uitdagingen.

Nog nooit was Latvala zo goed competitief. Dit door opgedane ervaringen en de ervaringen opgedaan tijdens het testen. Van te voren dachten we slechts nog aan het halen van het podium maar inmiddels zijn we overtuigd voor de overwinning te kunnen gaan.

Zijn teamgenoot Petter Solberg heeft nog iets meer ervaring met zijn negen starts. In 2011 werd hem de overwinning door de neus geboord vanwege de vele lekke banden. Hij mist echter nog de asfalt ervaring in de Ford Fiësta RS WRC maar het gevoel is goed.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman – archief

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com