Na twee intense rallydagen zijn Kevin van Deijne en Hein Verschuuren in de Eurol Hellendoorn Rally op een zesde plaats gefinisht. De wedstrijd presenteert zichzelf als ‘Dé rally van Nederland’ en was in elk geval de langste en zwaarste rally van het seizoen.
De Hellendoorn Rally is de eerste Nederlandse wedstrijd die sinds de Coronabeperkingen terugkeerde naar een tweedaags format. Op vrijdagavond kregen de deelnemers zes proeven voor de kiezen. De eerste hiervan startte nog in de schemering, maar de duisternis zette al snel daarna in waarna de rest in het donker verreden werd.
Op zaterdag wachtte nog eens tien klassementsproeven alvorens de deelnemers rond tien uur ’s-avonds, wederom in het donker, in Hellendoorn het finishpodium bereikten. Naast de lengte van de wedstrijd voegden de wisselende weersomstandigheden een extra dimensie toe. Ondanks slechte weersvoorspelling vooraf liet de zon zich veelvuldig zien maar pittige regenbuien zorgden ervoor dat de proeven er toch vaak deels nat bij lagen. Hierdoor werd het maken van de juiste bandenkeuze zowel moeilijk als cruciaal.
Hoop
Van Deijne begon de wedstrijd hoopvol. In de voorgaande wedstrijden ondervond hij veel remproblemen en hij verwachtte deze opgelost te hebben. Al direct bleek dit ijdele hoop. Op de eerste proeven merkte hij meteen dat de remproblemen er nog steeds waren en het onmogelijk was om aanvallend te rijden.
Door het sterke deelnemersveld kwam Van Deijne aan de rand van de top tien terecht. Ondanks verwoede pogingen om de remmen goed werkend te kregen bleven de problemen het hele weekend aanhouden. Van Deijne hield de daarbij horende frustratie in toom en het hoofd koel in het vervolg van de wedstrijd. Zijn doorzettingsvermogen en consistentie werden uiteindelijk beloond. Waar veel deelnemers in de zware omstandigheden de finish niet, of op grote achterstand haalden, bracht Van Deijne zijn Hyundai veilig als zesde aan de finish.
De volgende wedstrijd van het team is de Twente Rally, de zesde en laatste ronde van het Open Nederlands Rally Kampioenschap. Deze wedstrijd wordt op 15 en 16 oktober verreden in de omgeving van Hengelo.
Frustrerend
Kevin van Deijne: “We staan hier met gemengde gevoelens aan de finish. We krijgen de remmen niet onder controle. We hebben dezelfde schijven en blokken als vorig jaar maar om de een of andere reden werken ze nu niet. Misschien moeten we het hele remsysteem eruit halen en vervangen. Door de remproblemen konden we niet aanvallend rijden, dat is frustrerend. Aan de andere kant hebben we dit weekend wel weer een bak ervaring opgedaan met het donker, de regen en de bandenkeuzes. Dat is heel waardevol voor de toekomst.”
Uitslag Hellendoorn Rally
1 | S. Lefebvre/A. Malfoy | Citroën C3 Rally2 | 1:29.27,5 |
2 | H. Weijs/B. Degandt | Ford Fiesta Rally2 | +57,0 |
3 | J. van den Heuvel/J. Dockx | VW Polo R5 | +2.54,2 |
4 | J. Verstappen/H. van Koppen | Citroën C3 Rally2 | +3.49,8 |
5 | J. de Winkel/R. van Hoek | Skoda Fabia R5 | +6.23,3 |
6 | K. van Deijne/H. Verschuuren | Hyundai i20 N Rally2 | +8.13,0 |
7 | R. Hodenius/D. Thierie | Citroën C3 Rally2 | +9.01,8 |
8 | L. Parren/F. Stultiens | Mitsubishi Lancer Evo X | +10.38,0 |
9 | R. Pex/J. Findhammer | Citroën C3 Rally2 | +11.59,0 |
10 | Y. Vrielinck/G. Crooijmans | Toyota Yaris GR | +12.03,8 |
Kalender Open Nederlands Rally Kampioenschap 2022
1 | Int. Drenthe Rally, Assen (TT Circuit) | 11/12-3-2022 | Niet gestart |
2 | ELE Rally, Son | 21-5-2022 | 2e plaats |
3 | Vechtdalrally, Hardenberg | 18-6-2022 | 5e plaats |
4 | GTC Rally, Achtmaal | 9-7-2022 | 7e plaats |
5 | Visual Art Rally, Zeewolde | 27-8-2022 | Geannuleerd |
6 | Hellendoorn Rally, Hellendoorn | 16/17-9-2022 | 6e plaats |
7 | Twente Rally, Hengelo | 15/16-10-2022 | |
8 | Achterhoek Rally, Eibergen | 10-12-2022 | Geannuleerd |
Bron: Deijne Autosport
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie