RallyNieuws

Veka-Eurol-Auto Altena Rally prooi voor thuisrijder Antoine Biesheuvel

Als apotheose op een bewogen jaar dat verdiend een titel betekende voor Deltion/KNAF Talent First piloot Kevin Kooijmans, kruisten de equipes uit de BioMCN 350Z Challenge afgelopen weekeinde in Werkendam voor de laatste maal dit seizoen de degens. In plaats van angst voor elkaar keek men in het Land van Heusden en Altena vooral op tegen het weer dat zich in de aanloop naar de wedstrijd, de eerste Veka-Eurol-Auto Altena Rally, al van haar slechtste kant had laten zien. Op de wedstrijddag werd het alleen maar slechter en dus begon het squadron 350Z’s voelbaar gespannen aan de finaleronde.

Pechvogel is opnieuw Theo van den Berg die samen met navi Dennis Goossens van start gaat maar als die al na enkele kilometers problemen krijgt met de computer is het over en sluiten voor de Informatique equipe.
Onder erbarmelijke omstandigheden openen Kooijman en navi Van Goor het sterkst, wat een knappe prestatie genoemd mag worden, het parkoers ligt namelijk ook nog eens vol met modder. Na de eerste van de drie boucles van vier proeven is het de Deltion equipe die leidt voor Antoine Biesheuvel en Astrid de Geus die op 44.7 seconden nog weten te volgen en René en Martine Walraven die plezier hebben en profiteren van het element ‘thuiswedstrijd’.

Tijdens de tweede omloop worden de kaarten opnieuw geschud als de Deltion 350Z aan de kant moet met transmissie problemen. De kort daarachter rijdende Biesheuvel en de Geus ruiken een mogelijkheid hun kansen te verzilveren wat tijdens de laatste boucle ook gebeurt. Hen blijft malheur bespaart waardoor ze na 12 proeven in hun thuiswedstrijd zegevierend over het podium komen. René en Martine Walraven komen met 54.8 seconden daarachter als tweede binnen, voor Dirk Garvelink en Nicky van Gerwen die op 1:56.5 min derde worden.

Antoine Biesheuvel/Astrid de Geus
Op voorhand had hij er een zwaar hoofd in, dus is de ontlading speciaal als je voor eigen publiek de winst behaald. “Je eigen thuis rally winnen, wie droomt daar nu niet van,” jubelt de jonge Biesheuvel nog. Er was wel degelijk een goede strategie uitgestippeld door beiden. “We kennen de omgeving goed zullen we maar zeggen maar desondanks zijn we rustig van start gegaan. Daarna was het snel bijschakelen en alert blijven. De auto gaf toen geen krimp meer en alles leek te kloppen. Het werd een perfecte wedstrijd.” Toch moest de equipe even aan de bak omdat de motor oververhit dreigde te raken. “We wisten hem maar net de baas  te blijven.” Met de haven in zicht wordt besloten het gas eraf te halen. “Toen we met ruim 1 minuut voorsprong rond reden is het gas er flink vanaf gegaan. Een foutje zit dan in een klein hoekje en daar wilden we het houden!” De equipe is daags na de wedstrijd nog steeds verrukt over het resultaat: “Echt een super evenement met een super resultaat,” laat Biesheuvel weten. Zonder z’n sponsoren was het niet gelukt. “Vitron Rally had weer een geweldige auto neergezet.” Ook alle mensen die de wedstrijd tot stand brachten, Antoine is ze dankbaar. “Echt respect voor al die mensen die gewoon heel de dag in de regen moesten staan. Ik heb vaak aan ze moeten denken.”

René en Martine Walraven
Het duo Walraven en Walraven mag dan weinig aan de start zijn verschenen dit seizoen, dat ze het kunstje niet verleerd zijn bleek na afloop van de Altena Rally toen ze met een welverdiende tweede plek naar huis mochten. Toch was het niet eenvoudig, laat René weten. “Het was glad maar we dachten dat een plek in de sub-top haalbaar moest kunnen zijn. We hadden ingezet op een 4e plaats maar door het uitvallen van Kevin en Theo is het een 2e plaats geworden. Een mooie afsluiter voor dit jaar.” Het devies hier was ‘lijnen rijden en verstandig remmen en dat is wat ze deden. “We hebben lekker ons eigen tempo gereden en derhalve geen spannende dingen meegemaakt.” Toch zit het venijn in de spreekwoordelijke staart. “’s-Avonds hebben we nog wel problemen met de verlichting gehad, die ging steeds aan en uit.” Dat ze het toch mooi vonden blijk uit het commentaar: “Een super wedstrijd in onze “eigen” achtertuin wat ons betreft volgend jaar weer.”

Arjan Heijstek/Rebecca Smart
Lokaal matador Arjen Heijstek beleeft samen met navi Rebecca Smart een avontuur als ook zij van start gaan in de thuiswedstrijd. “Wat moet ik daar nog over zeggen? Veel regen? Erg veel regen en net zoveel modder…. En o ja een boom….”
Die boom kwam het duo tegen net voor de finish van proef 4. Arjan: “We waren goed van start gegaan op proef 1 met een set nieuwe Dmack intermediate banden, die voor ons helemaal nieuw waren en waarvan we niet wisten hoe ze zouden presteren in de regen,” mijmert Heijstek nog even na over z’n laatste rally waarin hij het liefst iets presteert. “De banden waren daarin een gok. Maar wel een goeie bleek later. Na er vertrouwen in te hebben gekregen voerden we het tempo op proef 2 en 3 steeds verder op en dat ging wonderbaarlijk goed en dat voor iemand die niet van regen houdt,” onthuld Heijstek. Toen kwam proef 4, een proef die er simpel uit zag maar toch heel verraderlijk bleek te zijn. Na 2/3 van de proef zaten we nipt goed in ons vel, schoven we met geblokkeerde wielen tegen een bankje! Gelukkig veroorzaakte dat geen noemenswaardige schade. Na deze waarschuwing ging het 1 kilometer later nog een keer fout: we gingen te hard een linkse bocht in en de auto brak te ver uit. Ik corrigeerde nog maar de boom was al niet meer te ontwijken. Het gevolg was in ieder geval dat de achterkant van de Autoschade Herstel Heijstek 350Z er een stuk slechter, een stuk korter uitzag”.
Met de nog wel rijdbare auto werd koers gezet naar het serviceterrein Daar werd de ingekorte 350Z vakkundig maar toch met veel kunst- en vliegwerk weer goed rijdbaar gemaakt, waarop het rijders duo de rest van de rally iets voorzichtiger uitreed. Zo werden ze beloond met een verdiende finish!
Heijstek en Smart leerden in Altena veel en ook het verschil met de concurrentie werd weer wat kleiner. Heijstek is optimistisch over het nieuwe seizoen. “We gaan er volgend jaar weer vol tegenaan en hopen nu al dat het weer zo’n fantastisch seizoen wordt als 2012!”

Erwin Klippel/Robin Klippel
De laatste wedstrijd in de BioMCN 350Z Challenge eindigde ook voor Erwin en Robin Klippel  in een waar waterballet. “De anders zo mooie landelijke proeven van Altena waren door de vele regen omgetoverd tot een waar modderbad,”  concludeerde (bijna) thuisrijder Erwin. “Survival rondom de Biesbosch kreeg in één klap een speciale betekenis, vooral onze achterwiel aangedreven auto’s waren lastig te temmen in die smurrie”. Overleven was de boodschap wat zeker gold voor de lange,  voormalige BAC proef tussen Werkendam en Hank. Die werd door de broers als zeer lastig ervaren, zodanig dat het moeilijk werd om aansluiting te blijven houden met de rest van de cup-rijders.
Op de andere drie proeven kon het tempo wel goed gevolgd worden. Het duo hield het hoofd koel en navigeerde de 350Z wederom over de eindstreep waar de vierde plaats als welkome prijs in ontvangst werd genomen. “Alweer een topprestatie”, meende Robin.
Door deze verdienstelijke prestatie eindigde het Klippel team op een keurige 2e plaats in de BioMN 35Z Challenge. Zo leidde vier jaar deelnemen in de cup tot driemaal een tweede plaats en eenmaal een derde plaats in het kampioenschap.

Kevin Kooijman/Hans van Goor
Nog bijkomend van z’n voortijdige en ongeplande exit afgelopen weekeinde, heeft Kevin Kooijman weinig woorden nodig om zijn wedstrijd, ook die van navi Hans van Goor, te recapituleren. “Voor ons was het tot de 6e proef een waanzinnige rally waar we alle concurrenten voor wisten te blijven en waar we ruim de snelsten waren,” laat Kooijman weten. “De combi tussen de onwijs gladde omstandigheden en de hoge snelheid vond ik zelf onwijs gaaf! Zelfs de meeste Mitsubishi’s, de BMW van Wouter Ploeg en Jan de Winkel in de Clio bleven we voor. Helemaal super en zeker goed voor ons nationaal kampioenschap.” Jammer is dat de prestatie geen vervolg kent want op proef zes slaat het noodlot toe. “We vielen spijtig uit met een onwillig differentieel. Mega mega balen want een goede klassering zat er zeker in,” aldus de KNAF Talent First piloot.

Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen
Ook Dirk Garvelink en Nicky van Gerwen starten in Altena met de nodige reserve. Van Gerwen: “We hebben geen enkele risico genomen. Zaterdagochtend begon het met regen en is het de hele dag nat gebleven. Op sommige momenten hadden we last van aquaplaning en hebben we een stapje terug moeten nemen. Dat maakte het voor het publiek weer spectaculairder, merkten we. Op de een na  laatste proef hadden we toch nog een momentje: de achterkant van de auto hapte bij het uitkomen van een bocht in een ander spoor. Daardoor kwamen de bomen plots wel heel dichtbij! Uiteindelijk tolde de auto een keer rond en zaten we gelukkig niet tegen een boom of lagen we in de sloot aan de andere kant van de weg. Het was een rally met veel uitvallers waar we toch nog derde zijn geworden. Op naar volgend jaar,” aldus het korte relaas van Van Gerwen.

Diter Toprek/Jur van Ruiten
In Altena beschikte Diter Toprek wederom over navigator Jurian van Ruiten. In de optiek van Toprek en van Ruiten leek de rally op het eerste gezicht een snelle, redelijk eenvoudige rally te worden. Helaas gooide het weer roet in het eten en zo werd de laatste cupronde van het jaar de zwaarste rally van het seizoen. De regen stroomde met bakken uit de hemel, en de wegen waren door de combinatie regen, modder en klei spekglad.
De eerste proef begon men rustig, aangezien dit voor Toprek de eerste rally in de regen was en het vertrouwen nog moest komen. Na een klein “momentje” direct nadat de equipe werd ingehaald door collega Walraven, verliep de rest van die proef en de daarop volgende proeven goed.
Voor de tweede bouclé werd besloten om de oude type DMack banden te wisselen voor Hankook intermediates. Dit bleek een goede zet. De banden voelden beter aan en op KP5 snoepte de equipe meteen een minuut van de tijd af. Ook de volgende KP’s gingen een stuk sneller dan tijdens de eerste boucle.
De derde boucle verliep weer wat minder. “In het donker heb ik nog te weinig vertrouwen, ik zie gewoonweg niet de diepte en kan daardoor moeilijk de situatie inschatten. Erg frustrerend voor zowel mijn navi, als voor mijzelf, maar het is niet anders. Ga er gewoon hard aan werken,” aldus Toprek.
Van Ruiten heeft hem in de laatste drie rally’s ontzettend veel bijgeleerd en vertrouwen meegegeven.  “Daarvoor wil ik hem nogmaals bedanken.” Uiteindelijk werd de rally zonder enige schade uitgereden.
Tot slot een persoonlijke noot van Toprek: “Ik wil niet alleen mijn sponsoren bedanken, ook wil ik graag de monteurs van Bas Koeten Racing bedanken voor al hun werkzaamheden en gezelligheid tijdens dit seizoen. De jongens hebben het hele seizoen een betrouwbare auto weten weg te zetten. Zij hebben daarmee bewezen dat rallyrijden een echte teamsport is!

Anton van Limpt/Godfried Kerssemakers
Voor de Bladelse makelaar is het verhaal over zijn wedstrijd net zo kort als de inzet zelf. Hij meldt: “Dat verhaal van mij is zo simpel als het maar kan. We waren een strakke proef aan het rijden, hadden onze voorganger al ingehaald, waarop we ons verremden, van de weg gleden en in een sloot belandden. Gelukkig geen schade, maar wel een enorme kater,” concludeerde Van Limpt tot slot nuchter.

Uitslag BioMCN 350Z Challenge: ronde 7- Veka-Eurol-Auto Altena Rally:
1.  Antoine Biesheuvel – Astrid de Geus in 1:28:13.1
2.  Rene Walraven – Martine Walraven           +54.8
3.  Dirk Garvelink – Nicky van Gerwen        +1:56.5
4.  Erwin Klippel – Robin Klippel            +4:16.2
5.  Arjan Heijstek – Rebecca Smart           +7:11.0
6.  Diter Toprek – Jurian van Ruiten        +10:42.5

DNF
Anton van Limpt – Godfried Kerssemakers – onb.
Kevin Kooijman – Hans van Goor – bak
Theo van den Berg – Dennis Goossens – elektra

Tussenstand BioMCN 350Z Challenge: na de 7e en laatste ronde:
Rijders:
1.    Kevin Kooijman        141
2.    Erwin Klippel         126
3.    Antoine Biesheuvel    113
4.    Dirk Garvelink        111  
5.    Theo van de Berg      105
6.    Arjan Heijstek         72
7.    Timo van der Marel     55
8.    Anton v Limpt          44
9.    Diter Toprek           34
10.   Rene Walraven          34
11.   Jurian van Ruiten      32
12.   Mats van den Brand     16
13.   Edward Goossens        12

Navigatoren:
1.    Hans v Goor                   141
2.    Robin Klippel                 126
3.    Dennis Goossens               105
4.    Astrid de Geus                 97
5.    Nicky v Gerwen                 90
6.    Rebecca Smart                  87
7.    Godfried Kerssemakers          67
8.    Wim Koeten                     54
9.    Martine Walraven               41
10.   Lieke Bouman- Dautzenberg      28
11.   Jurian van Ruiten              24
12.   Edwin Alferink                 18
13.   Eddy Smeets                    16
14.   Hans v Limpt                   14
15.   William de Graaf               12
16.   Carina van Westen               0
17.   Fiona Aengenend                 0
18.   Alex Eisenberg                  0
19.   Mark van den Brand              0

Tekst: BioMCN 350Z Challenge
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com