Wat een geweldige ELE Rally heeft Imex Racing beleefd! We kwamen om te winnen en we hebben gewonnen! En ik ben tot het gaatje gegaan om zaterdagavond op het podium champagne te mogen spuiten. Het kon voor mijn gevoel eigenlijk niet harder…
Meteen op de openingsavond moesten we de regen in met de voor ons nog tamelijk onbekende Ford Fiesta RS WRC. Het was bepaald geen makkelijke start van de wedstrijd. Een verkeerde bandenkeuze (te harde slicks) maakte het nog lastiger om in het ritme te komen. Bovendien kregen Sander van Barschot en ik te maken met een ontketende Jasper van den Heuvel, die samen met z’n navi Lisette Bakker alles en iedereen, ook mij, verraste met heel snelle tijden. Zo stonden we na de eerste boucle al op een achterstand van 26,6 seconden. Gelukkig knabbelden we in de tweede serie proeven al de nodige seconden terug.
Op zaterdag hebben we continu de aanval gekozen en kwamen we steeds een stukje dichterbij. Ook omdat Hans Weijs Motorsport ons een fantastische Ford Fiesta RS WRC mee gaf. De auto heeft de hele rally geen slag verkeerd gegeven. Het was genieten van de betrouwbaarheid én van de power in zo’n WRC.
Tot het uiterste
Ik heb mezelf tot het uiterste gedreven. Als ik de onboard beelden van bijvoorbeeld KP12 Spoordonk terugkijk, dan vind ik het echt knap hard gaan. Dat is ook een compliment voor Sander van Barschot. Onze eerste rally samen is heel erg goed verlopen. Zelfs beter dan ik vooraf had gehoopt. Sander is rustig en coacht waar het nodig is. Super!
Ondanks dat we geen moment mochten verslappen, hebben Sander en ik een bijna foutloze rally gereden. Ik was ervan overtuigd dat Jasper het hoge tempo niet de hele wedstrijd vol zou kunnen houden en dat bleek op KP14 bij Sint-Oedenrode. We waren op 3,7 seconden genaderd toen hij zijn wiel kapot reed en wij de leiding overnamen. Uiteindelijk wonnen we met een marge van ruim 50 seconden op Piet van Hoof.
WRC geen garantie
De laatste proeven hebben we bewust een tandje teruggeschakeld om de winst veilig te stellen. Want met dat doel waren we immers naar Veldhoven gekomen. Deze editie van de ELE Rally heeft duidelijk gemaakt, dat starten met een WRC geen directe garantie is voor succes. Imex Racing heeft niets cadeau gekregen. Je moet écht gas geven om te kunnen winnen!
Of Imex Racing dit seizoen nog vaker in actie komt, is ook voor mij nog een vraagteken. We wilden graag nog een keer de ELE Rally winnen en dat is gelukt. Ook dankzij de steun van onze sponsors Aspiris BV, Profclean, Metaalhandel Pruymboom, Duurzaamgroep Eindhoven BV, Capi Europe, Van Vliet Transport, Piet Hoevenaars beletteringen, Power to the people en Imex.
Voorlopig gaan we nagenieten van deze zege en van de massale steun afgelopen weekeinde van jullie, fanatieke rallyfans. Wat betreft de ELE Rally heb ik voor mijn gevoel niets meer te bewijzen, dus het zou zomaar mijn laatste editie kunnen zijn geweest. Aan de andere kant: ik zeg nooit nooit.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe