RallyNieuws

Vier uit vier voor 325i Challenge na ELE rally

De ELE rally rondom Eindhoven en Helmond was de vierde wedstrijd van het jaar voor de altijd dwarse 325i Challenge. Als winnaars konden Sjef Meersschaert & Debbie Everse, van het Mmotorsport team uit Hulst, vorige week zaterdag op het finishpodium de champagnefles ontkurken. Met twee overwinningen in 2011 stond de teller voor Sjef & Debbie tot aan de ELE rally nog op nul. Met overwinningen voor Bjorn Scherff & Youp Scheffers, Henk Bakkenes & Cindy Verbaeten en Frank Gerritsen Mulkes & Gert-Jan Nijkamp werden zij met deze overwinning de vierde winnaars uit evenzoveel wedstrijden. Een teken dat het met de competitie van de 325i Challenge wel goed zit.

De winnaars
Na een uitval in de TankS rally, een moeizame Sulinger land rally en een tweede plaats achter Frank & Gert-Jan in Hardenberg, stond de teller voor Sjef & Debbie nog op nul voor wat betreft overwinningen in 2012. Gezien de stand in het kampioenschap was een goede score in de ELE rally van grote belang om mee te blijven doen in de race om de titel. Op de gelijk al pittige proeven op vrijdagavond liepen de zaken voorspoedig en werd de dag afgesloten op positie twee. Na weer vier proeven op de zaterdagochtend stond men nog steeds op positie twee, maar was de achterstand op Henk Bakkenes & Lisette Bakker net onder de tien seconden en dus was er zicht op de eerste positie. Met een paar prachtige proeven voor de boeg, waaronder Wintelre en Strijpse Kampen, gingen Sjef & Debbie in de aanval. En dat wist ook Henk Bakkenes, die er ook goed voor ging zitten. Helaas eindigde deze spannende strijd al vrij snel in de middag op Strijpse Kampen, waar Henk & Lisette een sloot in schoven en door het ontbreken van publiek op deze proef, ook niet meer uit wisten te komen. Hiermee schoven Sjef & Debbie door naar de eerste positie, met een voorsprong van bijna anderhalve minuut op nummer twee. Het tempo ging dus omlaag om de overwinning niet uit handen te geven. Daar slaagden ze prima in, waarmee de overwinning een feit was alsmede de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Een meer dan geslaagde ELE rally dus.

De verliezers
Waar Henk Bakkenes in Sulingen een heel mooie overwinning pakte onder moeilijke omstandigheden, daar leek er tijdens de ELE rally een herhaling te komen van deze prestatie. Met de ervaren Lisette Bakker in de bijrijdersstoel stonden er al vroeg in de rally snelste tijden op de klok en ging men als leiders de tweede dag van de rally in. Een achterstand van bijna 15 seconden was natuurlijk niet genoeg om het rustig aan te doen aan het begin van dag twee. Zeker niet met Sjef & Debbie in het spoor en met hetzelfde doel voor ogen, de rally winnen. Met twee snelste tijden uit vier proeven wisten Sjef & Debbie de achterstand een beetje te verkleinen. Het gas moest er dus vol op blijven staan, wilde men de volle punten mee naar huis kunnen nemen. Helaas was een schuiver in een sloot op proef Stijpse Kampen de streep door de spreekwoordelijke rekening voor Henk & Lisette. Geen schade aan de auto, maar ook geen publiek op deze proef op het defensieterrein, waardoor er niets anders op zat dan de tijdkaart in te leveren en wachten op de bergingsauto. Gelukkig zagen we Henk & Lisette ‘s avonds al weer met een kleine glimlach aan de proeven staan om de verrichtingen van de overige deelnemers gade te slaan. Door deze uitvalsbeurt staat Henk nu vierde in de tussenstand. Maar tellen we de twee slechtste resultaten niet mee (want twee reglementaire schrapresultaten), dan ziet het plaatje er een stuk beter uit met een tweede plaats op maar één punt achterstand. Er is dus zeker nog niets verloren na de ELE rally, echter mag er dan niet al te veel meer fout gaan in het vervolg van het seizoen.

De pechvogels
Waar er winnaars en verliezers zijn, zijn er blijkbaar ook altijd een paar pechvogels tijdens een rally. De ELE rally was hier geen uitzondering op en helaas niet de minsten kregen af te rekenen met de pechduivel. Laten we beginnen met de winnaars van de TankS rally, Bjorn Scherff & Youp Scheffers. Aan het begin van de rally wat tijdsverlies op de deels onverharde proef bij Mierlo, maar ook weer snelle tijden op de andere proeven. Een podiumplek zat er zeker in voor de mannen in de blauwe 325i, maar het lot besliste ook deze keer anders. Na problemen met de motor in Sulingen en Hardenberg draaide ook hier de motor niet zoals het hoort en dat was duidelijk te horen op de middag- en avondproeven van zaterdag. Waar in Hardenberg besloten werd de auto aan de kant te zetten, daar koos men er hier voor om op gepast tempo door te rijden en zodoende toch nog flink wat punten te scoren en de aansluiting niet te missen. Hierdoor staat het duo nog steeds derde in de tussenstand met een minimale achterstand van maar twee punten. Die titel is dus nog lang niet uit het oog verloren, zeker met hun thuisrally nog voor de boeg. Voor de start van de ELE rally stonden Marius Reeder & Ivar Stein aan de leiding in de tussenstand voor het kamioenschap. Een goede prestatie gezien de pech die de heren al hebben moeten ondervinden. Ook bij dit team lijkt de motor maar niet het juiste ritme te kunnen vinden. Rondom Helmond, op vrijdagavond, begonnen de problemen, wat resulteerde in slechte tijden op de proeven en uiteindelijk een rally waarbij geen vuist gemaakt kon worden naar de overige deelnemers. Toen op zaterdagmiddag ook nog een slootje werd bezocht bleef er niets anders over dan de laatste plaats in de eindstand. Dat men nog uit de sloot kwam, was helemaal te danken aan het publiek dat met een man of 30 de auto weer op de weg wist te krijgen.

De snelle locals
Eindelijk stonden ze dan weer aan de start, Paul Spieringhs & Pieter van Gompel. Lokale jongens die de omgeving meer dan goed kennen. Zeker de proeven aan de westkant van Eindhoven. Maar dat ze niet alleen daar snel konden zijn, bewezen ze op zaterdagochtend op proef Vlierden waar de eerste scratch van het jaar werd genoteerd. Door het wegvallen van Henk & Lisette stonden Paul & Pieter al vrij snel op positie twee, net voor Bjorn & Youp. Het gas moest er dus goed op blijven staan om deze mannen voor te blijven. En dus gingen Paul & Pieter er eens extra voor zitten op de thuisproef bij Wintelre. Een afgetekende scratch was het resultaat en de voorsprong op Bjorn & Youp werd vergroot naar een veilige 50 seconden. Nog een aantal snelste tijden, waaronder weer winst op Wintelre, konden niet voorkomen dat Sjef & Debbie de rally naar zich toe trokken. Maar een mooi visitekaartje aan het thuispubliek hebben ze zeker afgegeven. Dat bleek op het finishpodium ook nog eens, toen de heren beloond werden met de Dwarsliggersbokaal voor de meest dwarse rijstijl van de rally. Een succesvolle rally dus die smaakt naar meer en de spanning in de komende rally’s alleen maar zal verhogen.
De volgende rally om de 325i Challenge staat voor 21 & 22 september op de kalender wanneer de challenge wederom aan de start staat bij misschien wel de mooiste rally van Nederland, de Hellendoorn rally. Daar zal de strijd om de titel weer in alle hevigheid verder gaan. Twee weken eerder zien we de challenge echter al in actie tijdens de Amsterdam shortrally. Deze rally zal niet voor het kampioenschap meetellen. De enige prijs die hier te winnen valt, is de Dwarsliggersbokaal. Daar deze wedstrijd zeer geliefd is onder de deelnemers, wordt er een groot aantal 325i’s aan de start verwacht die geen nette lijntjes gaan rijden om de snelste tijd te pakken, maar alleen voor de pure, dwarse fun gaan. Noteer daarom twee september maar vast met grote letters in de agenda. En vergeet niet aankomende zondag naar RTL Rallyreport te kijken voor de beelden van de 325i Challenge.

Uitslag ELE rally:
1: Sjef Meersschaert & Debbie Everse
2: Paul Spieringhs & Pieter van Gompel (winaars Dwarsliggersbokaal)
3: Marius Reeder & Ivar Stein
4: Bjorn Scherff & Youp Scheffers

Uitgevallen:
Henk Bakkenes & Lisette Bakker

Tussenstand 325i Challenge
1: Sjef Meersschaert & Debbie Everse 106 pnt
2: Marius Reeder & Ivar Stein 104
3: Bjorn Scherff & Youp Scheffers 102
4: Henk Bakkenes & Cindy Verbaeten 73
5: Wesner Averesch & Jan Beumer 70
6: Frank Gerritsen Mulkes & Gert-Jan Nijkamp 66
7: Albert Bouwhuis & Arjan Reefhuis 62
8: Paul Spieringhs & Pieter van Gompel 34
9: Johan Goverts & Simon Bol 33
10: Niek Sanders & Bert Vloedgraven 30

Tekst: 325i Challenge
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com