RallyNieuws

Volkswagen één en twee na de eerste dag

Na de druk bezochte rijderspresentatie aan de voet van de dom in Keulen reden de deelnemers terug naar Trier.

Onderweg dienden twee klassementsproeven te worden afgelegd. Beide proeven werden door Ogier als snelste afgelegd. Zijn teamgenoot Latvala werd daarbij tweede.

De Volkswagen Polo R WRC van Latvala leek nogal last te hebben van onderstuur op de eerste proef. Desondanks voelde zijn wagen goed aan. Sébastien Ogier was blij met zijn keuze als eerste over de proeven te gaan. De Fransman is er van overtuigd dat dat hem de nodige voorsprong heeft opgeleverd.

Bij de Qatar M-Sport WRT rijder Neuville was de feestvreugde wat minder groot. Hij worstelde met de setup van zijn Ford Fiësta RS WRC en verloor uiteindelijk 12 seconden. Volgens hem is zijn setup meer geschikt voor de komende proeven op vrijdag. Uiteindelijk eindigde hij de dag op een derde plaats op iets meer dan negen seconden.

Ook bij Mads Ostberg ging het niet van een leien dakje. Hij eindigde de dag op een zesde plaats. Na de eerste klassementsproef heeft hij de setup van de wagen drastisch verandert. Zijn Fiësta RS WRC werd veel harder gezet. Aan die verandering moest hij een flink deel van de tweede proef wennen. Zijn snelheid ging echter flink omhoog in de tweede helft van de tweede proef. Wat er nu precies fout ging moet later in de service bij het Messepark in Trier worden uitgezocht.

Voor teamgenoot Evgeny Novikov eindigde de eerste dag van de ADAC Rallye Deutschland in mineur. Hij schoof op de eerste klassementsproef al na anderhalve kilometer van de weg. Zij zullen via het het Rally 2 regelement vrijdag opnieuw van start gaan.

Dani Sordo en Mikko Hirvonen van het Citroën Total Abu Dhabi WRT eindigden de dag op een respectievelijke vierde en vijfde plaats. Volgens Sordo was de eerste klassementsproef, Blankenheim, extra moeilijk doordat zijn voorgangers de bochten hadden gesneden en veel zand en modder op de weg hadden geworpen. Hirvonen reed een deuk in zijn velg. Hij reed door een gat dat notabene in zijn pacenotes stond. Hij verwachtte niet zó hard door dat gat te gaan.

Henk Vossen had startnummer 127 op zijn auto gekregen. Hij is inmiddels opgeklommen naar een 56e plaats in het klassement. Met zijn Mitsubishi Lancer EVO X staat hij nu op ruim 6 minuten achterstand op de leider.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Volkswagen Motorsport

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com