RallyNieuws

Winst voor Ogier in Portugal

Winst voor Ogier in PortugalVoor Ogier was deze wedstrijd er ééntje met een bijzondere herinnering en had hij een schuld in te lossen. In 2008 namelijk wilde de jonge Ogier alléén aan de verkenningen meedoen. Dit om ervaring voor later op te doen. Het inschrijfgeld van € 1000,- hoefde hij destijds bij wijze van uitzondering niet te voldoen. Echter, op het moment dat hij wereldkampioen zou worden en opnieuw Portugal zou aandoen, dan zou hij alsnog die € 1000,- moeten betalen. Die schuld heeft Ogier dit jaar ingelost en het geld is naar een goed doe gegaan, de vrijwillige brandweer van Estoril. De plaats van de ceremoniële start.

Op donderdag startte de Rally van Portugal met een showproef. Na deze proef stonden de drie Volkswagen rijders op de eerste drie plaatsen.

Op vrijdag ging de rally pas echt van start. Het parcours was moeilijk door de vele regen die in de dagen voor het evenement was gevallen.  Onder droge omstandigheden is de kleiachtige ondergrond hard maar nu was deze glad en soms zelfs modderig.

Aan het eind van de vrijdag stonden Ogier  en Ingrassia derde, op slechts enkele seconden van de leider Hirvonen en de als tweede geëindigde  Tanak. Mikkelsen en Markkula waren afgezakt naar een achtste plaats. Dit vooral als gevolg van gebrekkige notes . Dit weer als gevolg van de zware regenval tijdens de verkenningen. Mikkelsen reed voorzichtiger dan de bedoeling was omdat hij zijn notes niet volledig vertrouwde.

Voor Latvala en Antilla eindigde de tweede dag in mineur. Latvala zag een gat in de weg op de vijfde klassementsproef  over het hoofd waardoor de Volkswagen Polo R is gaan rollen.  Daarmee gooide hij zijn goede klassering en kansen op een podium weg. De monteurs hadden tot middernacht nodig om de Polo R WRC weer te herstellen.

Op de derde dag zette Ogier orde op zaken. Hij won vijf van de zes klassementsproeven en ging daarmee uiteindelijk aan de leiding van het klassement. Hij nam geen risico’s door voluit te gaan op de verraderlijke ondergronden.

Mikkelsen kon zich ook verbeteren en schoof door naar een zesde plaats. Nadat hij in de ochtend twee plaatsen had gewonnen kreeg hij in de middag problemen met zijn stuurbekrachtiging en leek in een ’sterkste man’ competitie terecht gekomen te zijn terwijl hij zijn feitelijke werk als rallyrijder zo goed mogelijk probeerde vol te houden.

Latvala was zijn monteurs veel dank verschuldigd, niet alleen omdat hij ze er g veel werk had bezorgd met zijn rol, maar ook omdat ze hem een perfecte wagen hadden teruggegeven. Latvala zocht zijn ritme op maar spaarde tevens zijn banden omdat hij die nodig zou hebben tijdens de afsluitende Powerstage. Hoewel een podium positie uitgesloten zou zijn, zouden de punten voor de Powerstage wel eens heel erg belangrijk kunnen zijn.

Op de afsluitende zondag evenaarde Ogier met zijn Volkswagen Polo R WRC het oude record van Citroën. Acht overwinningen op rij.  Vier daarvan werden in 2013 behaald. Citroën bereikte deze mijlpaal in 2011, destijds met Sébastien Loeb. Daarnaast won het Duitse merk, sinds het debuut in 2013, 204 van de 312 klassementsproeven. Ogier en Ingrassia stonden 14 van de 17 keer op het eerste treedje van het erepodium.  Ogier en Ingrassia sluiten hiermee een fantatische week af waarin ze het massaal toegestroomde publiek vermaakten tijdens de Fafe Rally Sprint en de overwinning in de Portugese Algarven.

Latvala dankte op  zijn manier zijn monteurs voor al hun inspanningen door op de laatste dag nog eens twee klassementsproeven op zijn naam te schrijven. Tevens streek hij nog eens twee bonuspunten op door een tweede plek op de afsluitende Powerstage. Daarnaast werden belangrijke punten behaald voor het constructeurskampioenschap.

Mikkelsen en Markkula eindigden op een uiteindelijke vierde plaats. Met notes waarop niet volledig te vertrouwen was besloot het duo om te overleven en de Volkswagen Polo R WRC heelhuids naar de finish te brengen. Een toch niet geringe prestatie aangezien de Rally van Portugal als de zwaarste in het kampioenschap geldt.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Volkswagen Motorsport

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com