RallyNieuws

Zomerstop voorbij, Loeb weer aan kop

In Finland is inmiddels de Neste Oil Rally Finland, na een zomerstop van zes weken, van start gegaan. Vanwege de hoge topsnelheden wordt deze rally ook wal eens aangeduid als de Finse GrandPrix. De gemiddelde snelheid ligt volgens Jost Capito, directeur van Volkswagen Motorsport, boven de 130km/u.

Vorig jaar was het voor het eerst sinds 1991 dat Volkswagen deelnam. Dat was, en is nog steeds, met de Skoda Fabia S2000. De wagens zullen op het snelle gravel en de grote sprongen, soms tot wel 60 meter, bestuurd worden door de equipes Sébastien Ogier/Julien Ingrassia en Andreas Mikkelsen/Ola Fløene. Hoewel de deelname puur is om ervaring op te doen in het WRC hebben ze, met Ogier achter het stuur, al zeven overwinningen in de S2000 klasse en versloegen ze meermaals sterkere WRC wagens. Ondanks een eerdere aankondiging van Volkswagen Motorsport zal Kevin Abbring niet deelnemen maar wel de verkenningen doen om zo toch belangrijke ervaring op te doen.

Volgens Jari-Matti Latvala is deze rally een ware sprint. De snelheid ligt hoog en de verschillen zijn zo klein dat de kleinste fout een groot verschil kan maken. De overwinning was in 2010 zijn deel. Om vol te gaan is een groot hart nodig. Het rijden van lijnen en het nemen van de jumps kan volgens Petter Solberg deze rally maken of breken. De door Jari-Matti Latvala en Petter Solberg gereden Ford Fiësta RS WRC’s zijn tijdens deze ronde in het WRC voorzien van een speciale livery. Latvala sluit de donderdagavond af op een derde plaats en Solberg op een zesde. Solberg veranderde na KP2 wat aan de setting van de auto en dat pakte niet goed uit. Voor morgen gaat hij terug naar de originele setup. Latvala dacht na aanpassingen aan de vering winst te kunnen pakken maar verloor ettelijke seconden.

Met een grote voorsprong in het kampioenschap hoeft de kopman van het Citroën Total World Rally Team geen risico’s te nemen. Deze ronde in het kampioenschap is nl. geen favoriet van hem. In zijn optiek staan de bomen iets te dicht bij de weg. Dat brengt hem ertoe dan ook niet vol voor te gaan. Desondanks wist hij zowel in 2008 en 2011 de overwinning te behalen.Het is moeilijk zijn kansen op de overwinning in te schatten. Er staan een aantal Scandinavische teams te popelen de overwinning naar zich toe te trekken. Eén van die teams is zijn eigen teamgenoot Mikko Hirvonen, welke tweede in het kampioenschap staat. In 2009 wist hij deze, voor hem thuisrally, te winnen. In tegenstelling tot Loeb voelt hij zich uitstekend op zijn gemak op de Finse proeven. Op de donderdagavond staan Loeb en Hirvonen op respectievelijk 1 en 2 in het klassement na de eerste drie proeven. Loeb voelde zich goed in de wagen en is er vol voor gegaan. Mikko startte als zesde en klom naar de tweede plaats.

Deelnemer aan de FIA Academy als KNAF Talent First rijder Timo van der Marel nam deel aan een Road Safety programma waarin kinderen geïnstrueerd werden en handtekeningen konden bemachtigen. Samen met zijn navigator Erwin Berkhof wisten ze hun aangeleerde vaardigheden om te zetten in een vierde plaats in het Academy klassement en op plaats 41 in het algemeen klassement. Het verschil met de nummer één bedraagt ruim 17 seconden.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Citroën Racing

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com