RallyNieuws

100% score voor het Maxxis Super B Dakar Team

Het Maxxis Dakar Team Powered by Super B heeft ook de laatste etappe van Dakar 2013 succesvol afgerond. De 14de etappe was geen rustig ritje naar de finish, maar iedereen kwam na 346 kilometer aan getimede proef aan de streep wat zorgde voor een 100% score voor het team. Een hele goede prestatie gezien de problemen in de eerste week en de vele uitvallers tijdens deze editie van de zwaarste rally ter Wereld. Kornelis Offringa en Rob van Pelt zorgde voor ook voor een klein succes want zij wisten de T4-3 assistentieklasse op hun naam te schrijven. Na 14 etappes en 8.574 kilometer afgelegd te hebben komt er aan Dakar 2013 een einde en is het op zondag tijd voor de slotceremonie in Santiago.

De start van 14de etappe van La Serena naar Santiago werd vanwege de laaghangende bewolking met een uur uitgesteld, maar uiteindelijk mochten de deelnemers toch beginnen aan de laatste etappe van Dakar 2013. Sebastian Husseini en Kees Koolen beten het spits af en begonnen aan het eerste gedeelte van de proef. De etappe was kort, maar er moest zeker geconcentreerd gereden worden want op de smalle paden langs diepe afgronden kon het nog zo maar mis gaan. Husseini reed sterk en pakte tijdens de slot etappe nog een mooie 2de plaats mee. Kees Koolen reed behouden en genoot van de laatste kilometers op de quad en kwam als 18de over de finish.

Tim Coronel maakte nog een benauwd moment mee toen vlak voor de start de olie aan alle kanten uit zijn motorblok liep, maar het probleem werd verholpen en ook Coronel kon aan de laatste etappe beginnen. Na wat oponthoud op de proef, vanwege een gestrande deelnemer, kon Coronel onderweg naar het laatste gedeelte van de proef. Op deze korte publieksetappe werd het gas nog eenmaal opengedraaid om het massaal toegestroomde publiek te vermaken. Coronel finishte de etappe als 52st en pakte zo zijn 6de Dakarfinish uit zijn carrière.

Jurgen van den Goorbergh liet tijdens de laatste etappe nog eenmaal zien wat de potentie van de buggy was en kwam als 18de langs het eerste waypoint. De buggy hield zich goed en van den Goorbergh mikte op een mooie klassering, maar vanwege  de stoffige en smalle paden was het lastig inhalen. Van den Goorbergh koos uiteindelijk voor de veilige weg naar de finish en kwam op een mooie 24ste plaats over de streep.

Kornelis Offringa en Rob van Pelt waren de laatste van het team die aan de 14de etappe mochten beginnen. De Maxxis Super B equipe reed rustig en behouden naar de eindstreep en haalde er nog een mooie 32ste plaats uit. Offringa en van Pelt waren de afgelopen weken erg belangrijk voor het team en zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de 100% score van het team. Ondanks het feit dat ze vaak laat in het bivak aankwamen wisten ze toch nog een mooie prijs in de wacht te slepen. De equipe werd eerste in het T4-3 klassement voor snelle assistentievoertuigen.

Sebastian Husseini: “Het was een korte en vrij gemakkelijke dag vandaag. We waren wat later begonnen vanwege de mist vanmorgen, maar het ging allemaal goed. Het was erg kort, maar er waren wel stukken met enge ravijnen dus je mocht geen fouten maken vandaag. Bij de laatste proef was er heel veel publiek en dat was mooi om te zien. Het ging goed vandaag en ik ben heel blij dat ik het gehaald heb.”

Kees Koolen: “Het was een mooie dag deze laatste dag. Het was een beetje een tricky proef, heel makkelijk maar wel gevaarlijk met hele snelle paden en diepe afgronden dus ik dacht ik doe het lekker rustig aan. Je kon vandaag alleen maar verliezen en niets meer winnen dus daarom geen onnodige risico’s genomen. Ik heb de finish gehaald en mijn doel bereikt en misschien kom ik volgend jaar wel terug met een truck.”

Tim Coronel: “Ja, ik ben echt superblij! Wat een prestatie van het team om na twee zware weken toch met zijn allen aan de finish te staan. Het werd vanmorgen nog even lastig toen de olie echt aan alle kanten uit het blok spoot, maar mijn kindje heeft het goed gedaan en we zijn er weer! We hadden onderweg wel even wat oponthoud vanwege een gekantelde truck die de weg blokkeerde en als je dan ziet dan sommige deelnemers de meest vreemde toeren uithalen om er toch voorbij te komen dan hebben zij het niet begrepen hoor. Er valt niets meer te winnen op zo’n dag als vandaag, maar verliezen kan je op de laatste meter nog. Ik heb het rustig aangedaan en ben lekker naar de finish gehobbeld en nu is het genieten! 6 uit 6 ik ben er trots op!”

Jurgen van den Goorbergh: “ik heb het gehaald en we hebben als team een 100% teamscore, dat is al een feestje op zich waard! Jammer dat ik qua klassering in het klassement niet heb kunnen doen wat ik van te voren had gewenst maar ik ben niet ontevreden met de resultaten van de laatste dagen. Gisteren was het lekker rijden, vandaag was, vanwege de route en het stof,  meer een soort van ‘treintje rijden’. Je kon niets anders dan in de rij blijven, te veel risico’s wil en kan je deze laatste dag ook niet nemen! Dikke duim voor de monteurs die super hard gewerkt hebben want zonder hen had ik de finish niet gehaald, Dakar rijden is een team effort!”

Einduitslag Dakar 2013 (onder voorbehoud)

Quad na 14 etappes
1. M. Patronelli (ARG)     49h42m42s
2. I. Casale (CHL)         51h53m17s
3. R. Sonic (POL)          52h59m31s
6. S. Husseini (UAE)       55h22m45s
17.K. Koolen (NLD)         61h10m51s

Auto na 14 etappes
1. S. Peterhansel (FRA)        38h32m39s
2. G. de Villiers (ZAF)         9h15m01s
3. L. Novistkiy (RUS)          40h01m01s
57. T. Coronel (NLD)           66h05m48s
67. J v/d Goorbergh (NLD)      70h51m06s

Truck na 14 etappes
1. E. Nikolaev (RUS)        39h31m43s
2. A. Mardeev (RUS)         40h18m53s
3. A. Karginov (RUS)        40h19m40s
47. K. Offringa (NLD)       75h13m50s

Bron: Maxxis Dakar Team powered by SUperB

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com