Over enkele dagen begint de ADAC Rallye Deutschland. Dit keer zal het rallycentrum niet in Trier gelegen zijn, maar zo’n 60 kilometer zuidelijker, bij de Bostalsee. Vandaar zullen 93 teams zo’n 1165 kilometer afleggen. Daarvan zullen er, verdeeld over 21 klassementsproeven, 309 kilometers op snelheid worden afgelegd.
Hunsrück Rallye
De eerste Rallye Deutschland werd reeds in 1982 verreden en in 2001 werd deze samengevoegd met de Hunsrück Rallye. Sinds 2002 staat deze wedstrijd op de kalender van het WRC. Alleen in 2009 stond deze wedstrijd niet op de kalender van de FIA, aangezien het WRC destijds een rotatie systeem hanteerde. Dit systeem zorgde ervoor dat een aantal vaste wedstrijden voor een jaar van de kalender verdween om zo een aantal andere landen toe te kunnen laten.
Veilig
Om alle toeschouwers uit gehele wereld veilig van de wedstrijd te kunnen laten genieten, ligt er 350 kilometer afzetlint klaar. Daarbij komt nog een 45 kilometer uienzak afzettingen en 16 kilometer hek. Daarmee zullen de honderden vrijwilligers 52 publiekspunten inrichten.
Milieu
Om de natuur na het evenement net zo te laten zijn als vóór het evenement, worden 6500 afvalzakken gebruikt. Ook worden de klassementsproeven, de aan- en afvoerroutes, de parkeerplaatsen en de publiekspunten voor en na de wedstrijd gecontroleerd. Het team dat verantwoordelijk is voor milieuzaken is hiervoor van drie naar vijf mensen uitgebreid. Zij zullen ook tijdens het evenement controleren of alles voldoet aan de wettelijke voorschriften. Om de invloed op het milieu in de toekomst terug te dringen wordt op één klassementsproef een test gehouden door de plastic tie-wraps te vervangen door composteerbare exemplaren. Als deze proef slaagt, zal in 2018 alleen nog deze composteerbare variant worden gebruikt.
Gina
Op de klassementsproef Baumholder, de Panzerplatte, wordt door de world rally cars zo’n 40 meter gesprongen op de ‘Gina’. Dit komt overeen met de lengte van een handbalveld. Het getal 40 komt ook overeen met het aantal overwinningen dat Sébastien Ogier in zijn carrière reeds heeft gevierd. Daarvan zijn er drie tijdens de ADAC Rallye Deutschland geweest.
Banden
De officiële bandenpartner van de ADAC Rallye Deutschland, het Franse Michelin, brengt 2313 banden naar Duitsland. De 21 medewerkers nemen hiervoor tien trucks mee. Daarnaast komen er nog eens twee trucks die in het servicepark tot podium worden omgebouwd.
Toegang
De passe-partouts zijn tot 16 augustus in de voorverkoop te verkrijgen voor € 70,-. Ter plekke kosten de passe-partouts € 80,-. Wil je slechts één klassementsproef bekijken, betaal je € 20,- voor een toegangskaartje.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe