Vandaag exact een jaar geleden werd de Mercedes SLK 230 Cup al aangekondigd. Een cup gebaseerd op de Mercedes SLK 230 die nagenoeg helemaal standaard wordt gelaten. Op het circuit is de cup met dezelfde auto een groot succes. Voor Nico Biesheuvel, de initiator van deze nieuwe cup de reden de cup ook in de Nederlandse rallysport te introduceren. Na de eerste aankondiging een jaar geleden zal tijdens de komende Twente Shortrally dan de eerste rallyversie van deze auto te zien zijn.
Betaalbaar
Volgens Nico Biesheuvel is het een heel betaalbare auto, vooral als men de auto zelf gaat opbouwen. “Deze SLK is vrij voordelig te kopen,” laat Nico Biesheuvel aan RallyNieuws weten. “De auto is nagenoeg helemaal standaard. Ten opzichte van de circuitversie zijn er een paar kleine verschillen. Zo heeft de rallyversie een andere ophanging en een sperdifferentieel. Als je handig bent en zelf zo’n SLK opbouwt, ben je tussen de € 10.000,- en € 15.000,- klaar! Daarmee is het een heel betaalbare klasse om in te rijden.”
Circuit en Rally
“De circuitversie van deze SLK is een groot succes,” aldus Nico. “Daar staan al zo’n 40 equipes ingeschreven. We hopen dat het in de rallysport ook aanslaat. Er zijn al deelnemers van het circuit die hun interesse hebben geuit om in de rallysport aan de start te gaan verschijnen. We gaan het daarnaast mogelijk maken om de rallyversie ook op het circuit te gaan gebruiken. Daarvoor creëren we binnen de cup dan een extra klasse. De rallyversie van de SLK is immers niet exact gelijk aan de circuitversie vanwege de ophanging, het sperdifferentieel en een iets gewijzigde rolkooi. Ook moet je natuurlijk wel een racelicentie hebben, maar je kunt dan wel met één en dezelfde auto zowel een rally rijden als op het circuit deelnemen.” De DNRT heeft de unieke toestemming verleend om in de Cuprace met de rallyauto deel te gaan nemen.
0-auto
Waarom het sinds de eerste aankondiging nog een jaar heeft moeten duren is voor Nico ook een raadsel. “Wellicht dat het hier een auto betreft die in de GT klasse valt,” analyseert Nico. “Het is echter een gewone auto met minder dan 200PK.Veel minder dan de Nissan 350Z die ook in een cup reed en zelfs minder dan sommige andere auto’s die gewoon zijn toegestaan! We hebben de afgelopen periode wel een aantal aanpassingen moeten maken aan de auto en de reglementen. Die hebben we maanden geleden al ingediend maar hoorden er niets meer van.” Nico belde met Wouter Koenderink, organisator van de Twente Rally, met de vraag of een SLK als 0-auto kon rijden. “Toen is het balletje weer gaan rollen,” vertelt Nico.
Dat de Mercedes SLK 230 als 0-auto gaat rijden moet als een test worden beschouwd. Aan het stuur van de auto van Biesheuvel Autosport zit Eric Jan Niemann en naast hem zit Alex van Dijk in de rol als navigator.
Pad
Het BSR laat aan RallyNieuws weten dat een jaar geleden feitelijk al een goedkeuring werd afgegeven. “Daarvoor moest de organisatie wel het aangegeven ‘pad’ volgen, maar het volgde een iets ander en langer pad,” aldus het BSR. “Dit vanwege onze ervaringen enige jaren geleden met betrekking tot het verhaal omtrent de Proto.” Daarnaast laat het BSR weten dat, ondanks dat het volmondig achter de cup staat, het pad nog niet helemaal tot het einde is gevolgd….
Tekst: RallyNieuws
Lees ook:
Rally-Racing met de Mercedes SLK wordt werkelijkheid
Groen licht voor Mercedes 230 SLK Cup in de Nederlandse Rally
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie