RallyNieuws
Piet van Hoof & Max Jacobs - Mitsubishi Lancer Evo IV - Twente Rally 2018
Piet van Hoof & Max Jacobs - Mitsubishi Lancer Evo IV - Twente Rally 2018

Twente Rally milieubewuste afsluiter Nederlands rallyseizoen

Op dinsdagavond stelde de organisatie van de Twente Rally de wedstrijd voor aan pers en publiek. Niet alleen de 19 klassementsproeven, de 177 wedstrijdkilometers, de startlijsten maar ook het officialtekort en de milieuaspecten kwamen in ’t Proggiehoes aan de orde. Voorzitter van het organisatiecomité Wouter Koenderink leidde de aanwezigen vlot door de presentatie.

Kosten

De rally en de Historic Rally werken op de zaterdagavond twee keer twee klassementsproeven af. Er zal tussen de twee boucles geen service zijn. Dit helpt volgens Wouter Koenderink de kosten voor de huisvesting van de servicecrews zo laag mogelijk te houden. Zij hoeven in feite pas zondagochtend aanwezig te zijn.

Op zaterdag worden de overige 15 proeven afgewerkt. Niet voordat er in de ochtend nog één proef zal worden verkend. De 15 klassementsproeven worden in drie boucles van elk vijf proeven verreden. De proeven sluiten dusdanig op elkaar aan dat het lijkt alsof er één grote proef wordt verreden. De verbindingsetappes variëren tussen de 1,5 kilometer en enkele honderden meters. De vijfde proef zal voor de rally om 10:49u van start gaan en het finishpodium staat gepland op 17:34u.

Kampioenschappen

Het evenement kent zo’n 115 deelnemers, verdeeld over de rally, de Historic rally en de Shortrally. De vraag van dit jaar is of Piet van Hoof in zijn razendsnelle Mitsubishi Lancer Evo IV dit jaar de concurrentie opnieuw achter zich weet te laten. Kevin van Deijne heeft de titel van vice-kampioen op het oog in het Open Nederlands Rally Kampioenschap, maar moet voor de eindoverwinning in zijn Skoda Fabia R5 zeker niet uitgevlakt worden. Ook Melissa Debackere keert terug naar Hengelo met haar Skoda. Henk Vossen heeft nog maar één punt nodig om het Nederlands Rally Kampioenschap in de wacht te slepen. Hij strijdt met Lambert Parren in een Mitsubishi Lancer Evo X. Jim van den Heuvel keert na zijn winst in de Achterhoek Berkelland Rally in de Ford Fiesta R5 terug naar de Mitsubishi Lancer Evo X.

De Shortrally krijgt op zondag zes klassementsproeven voorgeschoteld. In twee boucles van elk drie klassementsproeven leggen zij ongeveer 60 wedstrijd kilometers af. De start is om 12:22u voorzien terwijl het finishpodium staat gepland vanaf 16:00u. In dit kampioenschap wordt nog flink gestreden. Zo kan Ramon van de Lindeloof bij Janjur Monshouwer het vuur nog na aan de schenen leggen, maar op zijn beurt kan Wilbert van den Burg hetzelfde doen bij Ramon van de Lindeloof. Het is voor deze mannen dus zaak om de finish sowieso te gaan halen om hun huidige plek in het kampioenschap te behouden, dan wel te klimmen.

Milieu

Aan de orde kwam uiteraard ook de invloed van de rally op het milieu. Dit mede gevoed door een lokale boer die niet begrijpt waarom zijn vergunning omwille van de stikstof uitstoot niet verleend wordt, terwijl de rally wel is toegestaan. De organisatie heeft laten weten alle CO2 uitstoot zal worden gecompenseerd, dubbel zelfs. Men heeft uitgerekend dat het evenement zo’n 25 ton CO2 zal uitstoten maar via het Climate Fund zal voor ongeveer 50 ton uitstoot worden gecompenseerd. Dit Climate Fund investeert dit onder andere in de aanplant van nieuwe bomen en bijvoorbeeld zonnepanelen. Daarnaast houdt men bij het uitzetten van de proeven rekening met Natura2000 gebieden en promoot met actief het gebruik van bio-brandstoffen.

Officials

Een dergelijk evenement organiseren is geen sinecure. De vergunningen staan beschreven op zo’n 400 pagina’s, er worden ongeveer 180 pagina’s beschreven voor de routeboeken. Men verwacht tijdens het evenement 30.000 bezoekers, heeft te maken met 900 aanwonenden, 1200 VIP’s, 300 vrijwilligers en 500 officials. Voor die laatste doet de organisatie een dringende oproep aan die officials die hun steun aan het evenement nog niet hebben toegezegd, dit alsnog te doen. Om alle proeven echt ‘dicht’ te krijgen zijn er nog diverse officials nodig. Daarbij hoopt men vooral ook op ondersteuning van official clubs van beneden de rivieren.

Live radio

Ook in de media roert de organisatie zich flink. De lokale omroep RTV Oost zal live radioverslag gaan doen vanuit een studio op de DHL Arena. Via webcams kan men de verrichten van de deelnemers op de DHL Arena volgen. In de aanloop naar het evenement toe zal dagelijks aandacht aan het evenement worden geschonken.

Tekst: RallyNieuws

Plaats reactie

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com