Rijder Roald Leemans stond, samen met zijn navigator Christiaan Paul van Waardenburg aan de start van de Twente Rally. De Citroën DS3 R5, ingezet door Rally Team Leemans, ging met startnummer vier van start in een wedstrijd die niet alleen 177 wedstrijdkilometers kende, maar ook enorm veel regen.
Sensor
In de aanloop van deze wedstrijd werden de problemen met de versnellingsbak, die het team al een aantal wedstrijden parten speelde, definitief opgelost. Een defecte sensor zorgde ervoor dat de motor niet ontkoppeld werd tijdens het schakelen.
Vol goede moed gingen Roald en Christiaan Paul op de zaterdagavond van start. Op het programma stonden de eerste vier van de in totaal 19 klassementsproeven. Op de eerste klassementsproef werd een tiende tijd algemeen gereden maar daarna werden de tijden en werden zelfs top-5 tijden genoteerd. Op een zevende plaats algemeen werd de auto zaterdagavond in het Parc Fermé gezet.
Gebroken
Op zaterdag weten Roald en Christiaan Paul hun positie vast te houden. Na de veertiende proef echter is het voor het tweetal opnieuw over en uit. “De schakelkabel is gebroken,” legt Roald uit. “Die is zeer waarschijnlijk stuk gegaan als gevolg van de eerdere versnellingsbakproblemen, ondanks dat die kortgeleden nog vervangen is.”
Het ging de hele wedstrijd al niet lekker en het team had ook op vrijdagavond al met problemen te kampen. “Een bout van de stuurkolom is afgebroken en daardoor was er eigenlijk geen land met die auto te bezeilen,” verklaar Roald. “We hebben die problemen op de service van zondagochtend kunnen oplossen. Echter, de hele wedstrijd klopte, als gevolg daarvan, onze sporing niet. Ook was de setup van de auto niet goed afgesteld op de, als gevolg van de vele regen, gladde wegen.”
Competitief
Voor een plek bij de top-10 gaat de competitieve Brabander niet. “Ik wil een plek in de top-5 en ik denk dat dat met deze auto wel mogelijk moet zijn. We hebben nu dit seizoen veel pech met de auto gehad, maar ik ben ervan overtuigd dat we, als we deze problemen niet hadden gehad, verder naar voren hadden kunnen staan. Sterker nog, hadden moeten staan! De versnellingsbak werkt nu gewoon goed, ook met de langere versnellingen. Daarnaast hebben we de setup nu redelijk onder controle,” evalueert Roald het seizoen.
Binnen het team laat men het seizoen nog eens rustig de revue passeren om te zien waar het beter had gekund en hoe de plannen voor komend seizoen eruit zullen komen te zien.
Rally Team Leemans
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie