RallyNieuws

“Dit is hoe Dakar hoort te zijn”

De special stage van vandaag was een lus om Copiapó en bestond uit twee delen met een totale lengte van 444 km. Het eerste deel was gravel met flinke stenen, het tweede werd al door de organisatie aangemerkt als één van de zwaarste etappes. Hoge duinen, diep, zacht zand en steile afgronden. Vandaag was het erop of eronder en het Riwald Dakar Team heeft zich er prima doorheen geslagen met een prachtige 10e positie voor Bernhard ten Brinke. Gert Huzink kwam niet veel later binnen op de 20e plek. Erik Wevers had technische problemen en werd met veel tijdverlies op gang geholpen door de snelle racetruck.

Bernhard ten Brinke hoog geëindigd in zwaarste etappe tot nu toe
Bernhard ten Brinke spreken we bij de finish met een grote glimlach: “Eindelijk, een mooie zware proef en we zijn er zonder problemen doorgekomen. We waren vandaag even wat aan het uitproberen met de bandenspanning en dat heeft voor ons goed uitgepakt. Het rijden in de duinen, dat is een ervaring op zich. Je moet goed in de gaten houden hoe je de duinen berijdt, hoe je bandenspanning is. Het beste kan je ze rondom omhoog rijden.” Dat de ervaring van de navigatoren hier van groot belang is, onderstreept Bernhard nogmaals. “Matthieu leidde me perfect door de duinen, dat geeft veel vertrouwen, net wat we nodig hebben, tijdens die zware etappe van vandaag.” Bernhard en Matthieu gaan de rustdag in op de 13e positie in het algemeen klassement.

Gert Huzink: “Tijd gewonnen tijdens de kleine duinen”
Ook Gert Huzink en Eugénie Decré hadden een mooie dag. Gert Huzink: “Dit is hoe Dakar hoort te zijn, loodzwaar, maar we komen hier natuurlijk ook niet voor een plezierritje. Het eerste deel was heel goed te doen, maar na de verbindingsroute reden we de duinen in. Hier is het, zoals Bernhard al aangeeft heel belangrijk hoe de bandenspanning is. Heb je ze zacht, dan kom je de kleine duinen perfect over en kan je daar tijd winnen. Maar tijdens deze etappe hadden we ook te maken met steile duinen en afgronden, daar kan je bandenspanning weer een nadeel zijn, en daardoor hebben we een lekke band opgelopen. We hebben al met al 25 minuten tijdverlies opgelopen, maar ik vind dat we het goed gedaan hebben.” De 20e plaats in het dagklassement resulteert nu in een 15e positie algemeen.

Erik Wevers tegenslag door technische problemen
Erik Wevers is tussen WP6 en WP7 gestopt vanwege een technisch probleem. Hij kreeg weliswaar assistente van de snelle racetruck van Richard Huzink, maar Wevers verloor minimaal 3 uur. Bij het schrijven van dit bericht weten we nog niets over zijn uiteindelijke positie of tijdstip van binnenkomst.

Richard Huzink op 30e positie tijdens WP8
Dat ook Richard Huzink het tot dusver goed redt in de duinen is een gegeven, maar op het moment van schrijven van dit bericht weten we niet meer dan dat hij met zijn GINAF truck net WP8 is gepasseerd op de 30e positie.

Zondag hebben de teams een rustdag. Het kampement staat opgeslagen in Copiapó. De rustdag is de coureurs, navigatoren en de rest van de Dakar karavaan meer dan gegund, het is zwaar, niet alleen voor de rijders en bijrijders, maar ook voor de technische staf welke soms maar een paar uurtjes slaap krijgen.

Bron: Riwald Dakar Team

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com