RallyNieuws

Duo Slob derde in de cup en opnieuw beloond met de dwarsliggersbokaal

We zijn met 7 auto’s aan de start begonnen in de cup, 3 auto’s hebben de finish gehaald: een slopende wedstrijd! Geen ongelukken gelukkig, maar veel technische problemen. Ook wij hadden de eerste dag de nodige technische problemen en op dag 2 brak op de tweede proef een tuimelaar af. Daarom de hele dag met vermogensverlies moeten rijden. Geen goede tijden meer kunnen rijden, maar door alle uitvallers opeens derde geworden en de dwarsliggersbokaal weer gewonnen!

Vrijdagavond mochten we rond 7 uur vanaf het startpodium in Etten-Leur op weg naar de eerste proef. Een korte proef om erin te komen. De tweede proef was Achtmaal, 20 km. Het ging goed, de lengte was geen probleem, alleen op het laatst begon de auto weer erg te trillen. Na de finish gekeken, maar geen lekke banden of zand in de velgen. Stuk verderop op de verbindingsroute een vlakke plek opgezocht voor verdere inspectie, er was echt iets helemaal mis. Marieke was al bezig met de krik toen Bas voelde dat de wielmoeren helemaal los zaten. We hadden nieuwe velgen en de moeren waren toch niet genoeg opgeruwd. Alles vastgedraaid en toen voelde de auto weer helemaal goed aan. Al met al koste het nog best wat tijd. We zagen auto 64 al voorbij rijden toen we weer aan het inpakken waren, gelukkig waren we toch nog op tijd bij de volgende proef.

Op de eerste service moest het licht erop, maar twee van de vier lampen deden het niet. Eentje toch nog aan de praat gekregen op het laatste moment, met hulp van het service team van Rob Verhees. Op de proef Achtmaal ging het weer mis. Eerst lek gereden, maar daar konden we wel mee verder op de proef, de band bleef op de velg. Verderop op de proef was Marieke echt te laat met een bocht oplezen. Net voor de bocht hoorde Bas “Haaks” dus nog vol in de remmen en met de handrem proberen de bocht te halen, maar we vlogen toch van de weg af in een aardappel veld. In eerste instantie konden we niet weg komen en geen publiek in de buurt om even te duwen. Gelukkig lukte het uiteindelijk toch om onze weg te vervolgen.

Na de proef de lekke band gewisseld, maar toen we verder reden hoorde en voelde we duidelijk dat het wiel rechtsvoor aanliep bij het naar rechts sturen. Bas kon met de zaklamp niets ontdekken. We moesten toen nog 1 proef voordat we weer naar de service mochten en we hadden met het wisselen van de band erbij weer haast om de tijdcontrole te halen, dus maar weer verder en de proef een beetje voorzichtig aan gereden. Op de service bleek de rand van de velg zoveel verbogen te zijn dat hij de veerpoot kon raken. Weer recht geslagen en het euvel was opgelost.

De laatste twee proeven hebben we heel lekker gereden. Alles was nu weer goed. Bas rijdt nu ook vol op de notes. Marieke leest daardoor nu ook met veel meer nadruk en intonatie op. De progressie zit er lekker in. Om 3 uur ‘s nachts de auto in Parc Ferme achtergelaten.

De volgende dag begonnen we weer met veel plezier, alle problemen lagen weer achter ons, maar helaas was dat van korte duur. Op de tweede proef hadden we opeens serieus vermogensverlies en de motor klonk weer net als op Zandvoort toen de tuimelaar was afgebroken. De service daarna was maar 10 minuten, te weinig tijd om echt op onderzoek uit te gaan. Na de volgende twee proeven hadden we 30 minuten service. De tuimelaar bleek inderdaad te zijn afgebroken. Besloten om toch door te rijden. Onze tijden waren natuurlijk niets meer in vergelijking tot de rest, maar verder geen gekke dingen meer meegemaakt en zo hele goede ervaringskm’s kunnen maken. Wat nu ook beter gaat is, is dat we ons minder laten afleiden onderweg. Maakte nu niet uit wat we onderweg allemaal tegen kwamen, gewoon verder.

Een hele mooie en uitdagende rally. Heel veel bochten kort op elkaar! Ook al hadden we minder vermogen, voor het gevoel ging het nog best hard met alle korte afstanden en blinde bochten. Deze rally willen we volgend jaar graag weer rijden!  

Daniel, Yoeri, de monteurs van Rob Verhees en Peter Molenaar heel erg bedankt voor alle hulp!!    

Tekst: Slob Motorsport
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com