Vorige week kwam het bericht dat, op voorspraak van Ken Block, M-Sport een Ford Fiesta R5, voorzien van een 2 liter motor had ingezet. Aan het stuur zat Ramana Lagemann en Dominik Jozwiak las de pacenotes voor.
In feite bleek het géén wagen uit de R5 klasse te zijn. Die type aanduiding kwam van de marketingafdeling van M-Sport. Een echte R5 kent immers ‘maar’ een 1600cc turbomotor. Volgens de organisatie van Rally America reed de Fiesta in de New England Forest Rally mee onder de regels van de ‘Open Class Rules’. Daardoor kon de zogenaamde R5 worden voorzien van een 2 liter turbo motor.
De engineers van M-Sport veranderden de zuigers, de krukas en de drijfstangen om een grotere cilinder inhoud te creëren. Ook verving men de turbo om een grotere druk te bereiken en voor een beter hitte management te zorgen. De rest van de wagen bleef ‘gewoon’ een R5. Het vermogen steeg naar 330pk en het koppel bedraagt 500Nm.
Lees ook: M-Sport introduceerde nieuwe Fiesta R5 in Verenigde Staten
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe