Het was vooraf quasi zeker dat de zege in de 18e editie van de Short Rally van Kasterlee een Nederlands kleurtje zou hebben. Erik van Loon en Hein Verschuuren in de Subaru S14 WRC maakten hun favorietenrol waar, maar niet zonder eerst een bijzonder spannende wedstrijd te hebben gereden tegen stuurkunstenaar Mats van den Brand en zijn BMW M3. Jonas Langenakens redde met de Mitsubishi Lancer Evo VII de Belgische eer met een derde plaats.
Meteo
De wedstrijd ging van start onder wisselende weersomstandigheden en dat voorspelde weinig goeds voor de krachtige achterwielaandrijvers in het startveld. Maar het was wel een verrassende Mats van den Brand, genavigeerd door Sander van Barschot op de BMW E36 M3, die de leiding nam na de eerste proef. De meteo blies warm en koud, met nu eens opklaringen, dan weer eens wat regen. Dat zijn omstandigheden die ideaal waren voor de zeer efficiënte Subaru S14 WRC van Erik van Loon en Hein Verschuuren.

Mats, Erik, Erik, Mats… de Nederlanders losten elkaar af in de winst op de proeven, maar het was wel Van den Brand die met de BMW tot de vijfde proef de machtige Subaru WRC voor bleef. Pas na KP5 nam Van Loon de kop over, maar Mats had nog een eindoffensief in de mouw zitten en leek op weg naar de eindzege. Een kapotte brandstofpomp in de allerlaatste proef kwam daar echter een stokje voor steken. Erik van Loon ging dus naar de winst, voor zijn onfortuinlijke landgenoot.
Eer
Jonas Langenakens en Kenneth Delvaux, die een uitstekende wedstrijd reden op de Mitsubishi Lancer Evo VII onder wisselende weersomstandigheden, redden de Belgische eer met een derde plaats en mochten op de zesde proef ook nog even hun KP-winst meepikken.

Een opmerkelijk debuut was er voor de jonge Jesse Monnens, zoon van, die in de BMW E30 genavigeerd werd door Tom Umans en afsloot op een zesde plaats algemeen! Sterke wedstrijd ook voor Stefaan TJoens, met Greet Passchyn achtste algemeen en winnaar van Divisie 1-2 in de gebrideerde Mitsubishi Lancer Evo X. Bij de historics schreven Bert Swerts en Robbe Gesquiere zich nog in extremis in en stuurden de Opel Manta naar een negende plaats algemeen. Dat betekende net als vorig jaar de zege bij de Oldtimers en winst in het Historic deel, voor Mathieu Vandoolaeghe en Laurens Serpieters (Mercedes 190 E), elfde algemeen en winnaars bij de Youngtimers.

Organisator RT Titanic had voor de deelnemers nog enkele bijkomende bekers in petto. De spektakelprijs ging naar Fangio Verbeke en Angie Desaeyer en David Conard en David Hendrickx wonnen de “Beker Kris Peeters” als eerste Titanic-team.
We sluiten af met een woordje vanuit de organisatie, die een dankwoord wil richten aan alle vrijwilligers en helpende handen, die ervoor zorgden dat het weer een topeditie werd. De volgende pluim gaat naar het publiek, dat zich voorbeeldig gedroeg, en dat komt ontegensprekelijk het imago van onze provinciale rally’s ten goede.
bron: Short Rally Kasterlee
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie