RallyNieuws

Erik van Loon op karakter naar finish in Duitsland

Zondagavond reden Erik van Loon en Harmen Scholtalbers over het finishpodium van de ADAC Rallye Deutschland. Het eerste WRC-evenement van 2011 op asfalt werd afgerond met een serie snelle tijden. Toch hield de rallyrijder uit Riethoven een dubbel gevoel over aan het avontuur rond Trier.

Sportman als Erik van Loon is, toont hij zich weinig tevreden met de veertigste plaats in het eindklassement en evenmin met de 12e plaats in de S2000-categorie. Er had veel meer ingezeten, zo bewezen de prestaties op de openingsdag. In de uitdagende proeven door de wijnranken langs de Moezel klokte de Brabander op de openingsdag prima tijden met de Skoda Fabia S2000 Evo 2.

Erik van Loon en Harmen Scholtalbers leren met de kilometer meer over hoe de smalle wegen, haarspeldbochten en blinde toppen moeten worden bestreden met de Skoda. “Onze vrijdag liep volgens plan”, schetst Erik van Loon. Een beste dagtijd op de laatste proef van de dag, goed voor negende tijd in de dikbezette klasse, legt de progressie bloot.
Na zes proeven nestelt de equipe zich op de 23e plaats algemeen en een achtste positie bij de equipes met S2000-machines; net achter vriend en teamgenoot Bernhard ten Brinke.

De tweede dag begint met een 34ste tijd. Op klassementsproef acht maakt Erik van Loon een klein foutje. Met iets te hoge snelheid duikt hij een linke bocht in. De Skoda begint te glijden over vier wielen en belandt in het struweel. De schuiver is tamelijk onschuldig, maar bij het uitstapje heeft een stuurstang het begeven. Dit defect maakt het onmogelijk om op eigen kracht op de weg te komen.

“Helemaal mijn fout”, aldus Erik van Loon. “Op zich een schade van niets, maar die stuurstang hè…” Zo zit de tweede dag van de rally er veel te vroeg op. “Erg jammer, want zo missen we de lange proef op Baumholder, maar het is niet anders.” Als de Skoda bij het serviceteam van Wevers Sport wordt afgeleverd, is de S2000 in een paar uurtjes weer klaar voor de strijd.

Erik van Loon en Harmen Scholtalbers geven de verse machine op de laatste dag gretig de sporen. Op de vijf klassementsproeven vindt het duo aansluiting bij de bovenste helft van de S2000-klasse. “Ja, dat waren we wel even aan onszelf en aan het team verplicht. Met een tiende tijd op de laatste echte proef kunnen we hier met opgeheven hoofd vertrekken”, concludeert Erik van Loon. “Al houd ik na zo’n zaterdag wel gemengde gevoelens over aan deze rally.”

Wevers Sport: “Als team geopereerd.”

Het team van Wevers Sport genoot van het moment dat Erik van Loon en Harmen Scholtalbers over het finishpodium reden. Na de schade op zaterdag werkte het team extra hard om de equipe weer een tip top Skoda Fabia S2000 Evo 2 te bezorgen. “Bij schade of problemen moet je er staan als team en dat is gelukt. Het voelt altijd goed als een equipe uiteindelijk toch de finish bereikt”, stelt Erik Wevers. “Jammer dat we voor Bernhard ten Brinke niet hetzelfde hebben kunnen doen.”

Tekst: PB Wevers Sport
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com