RallyNieuws

Fabory Rallyteam wint standaardklasse in Hardenberg

Negen uitdagende, modderige en snelle klassementsproeven telde de Vechtdalrally zaterdag 22 juni rondom Hardenberg. Een van de deelnemers was het Fabory Team, met Johan Faes als rijder en Bart Burmanje op de bijrijderstoel. Na een slecht begin maakte de equipe een ware opmars en wist uiteindelijk zelfs de winst in de standaardklasse, groep N, te pakken. Opnieuw een prachtig resultaat voor het team uit het Brabantse Reusel.

Zo eens per jaar stapt Arie Lekkerkerker uit de navigatorstoel en neemt oud-navigator Bart Burmanje plaats naast Johan Faes. Dit jaar was deze gelegenheid opnieuw tijdens de Vechtdalrally, die niet meetelt voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap. De mannen hadden deze rally al vaker samen gereden en wisten daarbij de klassewinst te pakken. Dit jaar was winst opnieuw het doel. “Hoewel de rally niet meetelt voor ons kampioenschap, starten we er met veel plezier. Het is een mooi, compact evenement met prachtige buitenproeven,” legt Faes uit.

De equipe stond dan ook vol goede moed met de Mitsubishi Lancer Evo 9 aan de start van de eerste proef, maar het liep anders dan gepland. Faes: “We hadden wat aanpassingen gedaan aan de ophanging, dat pakte echter niet goed uit. Na de eerste drie proeven hadden we dan ook een achterstand van een dikke halve minuut op de andere groep N-rijders. Waarbij ik de ultrasnelle Jasper van den Heuvel even niet meetel.”

Op de service maakte het team de aanpassingen aan de ophanging dan ook weer snel ongedaan. Met succes. Burmanje blikt terug: “We noteerden op de vierde proef meteen een tweede tijd, achter Jasper. Op de zesde proef zat er minder dan een seconde tussen Adwin Hoondert, Antoine van Ballegooijen en ons. Erg leuk, we reden op het scherpst van de snede.” De strijd was echter niet eenvoudig, “We moeten met onze Evo 9 echt alles uit de kast halen om de snellere Evo 10-en bij te kunnen houden. Vooral op de laatste proef van elke boucle, waar veel lange halen inzitten. Wij moeten het hebben van zo laat mogelijk remmen en zo hard mogelijk over het onverhard gaan,” verklaart Faes.

Tijdens de laatste boucle van drie proeven ging het regenen. Faes rook zijn kans: “We hoopten het verschil te kunnen gaan maken, omdat het in de regen meer aankomt op de equipe en het rijden, in plaats van op de auto.” Die visie bleek uit te komen. Zelfs Jasper van den Heuvel liet zich – zeer uitzonderlijk – verrassen en eindigde tegen een boom. Vervolgens belandde Van Ballegooijen in een sloot en verloor daardoor anderhalve minuut. Toen ook nog eens Adwin Hoondert de handdoek in de strijd moest gooien door technisch malheur, stonden Faes en Burmanje aan de leiding van de standaardklasse. “Door de regen konden we onze voorsprong op Van Iersel en Schapers verder vergroten. Op proef 8 hebben we stevig doorgereden en na die proef lagen we 9.9 seconden voor op nummer twee in de klasse, Martin van Iersel. Op de laatste proef, proef 9, besloten we te consolideren en ervoor te zorgen met de winst naar huis te kunnen gaan. Daardoor leverden we 4 seconden in, waardoor we uiteindelijk met een voorsprong van 6.1 seconden op Van Iersel en 21.1 seconden op Schapers over het finishpodium reden.”

Met de nodige bekers op zak vertrok het team zaterdagavond weer huiswaarts. De volgende rally op de kalender is de GTC Rally rondom Etten-Leur. Tijdens die wedstrijd, meetellend voor het ONRK, leest Arie Lekkerkerker de pacenotes weer voor.

Tekst: Fabory Rallyteam
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com