RallyNieuws

Ford klaar voor de strijd in Nieuw Zeeland

Het Ford World Rally Team reist af naar de Brother Rally van Nieuw Zeeland welke volgende week van 21 t/m 24 juni wordt verreden. Beide rijders kunnen bogen op hun ervaringen uit het verleden en weten hoe intens de strijd om de overwinning er kan zijn. Zowel Jari-Matti Latvala en zijn teamgenoot Petter Ford klaar voor spannende strijd in Nieuw Zeeland

Solberg weten wat het is om de overwinning op enkele seconden te verliezen na een zware strijd die pas in de laatte kilomters wordt beslist.

Latvala en Miika Anttila wonnen in 2010 na een zenuwslopende strijd met 2.4 seconden voorsprong na de laatste klassementsproef en met 4 wagens in de strijd voor de overwinning. In de geschiedenis van het FIA Wereldkampioenschap Rally is het de vierde close-finish ooit geweest.

Zes jaar geleden won Petter Solberg met slechts 5.9 seconden voorsprong na een soortgelijke strijd. Beide rijders claimden de overwinning na de Whaanga Coast proef. Een klassieker en één van de meest uitdagende proef uit het kampioenschap.

Deze 13e ronde van het WRC is het laatste evenement voor de zes weken durende zomerstop het 500e sinds het begin van het kampioenschap in 1973. De rijders weten het vloeiende wegdek, bestaande uit gravel, zeker te waarderen als één van de beste in de wereld. Zowel de 27 jaar oude Latvala en de 37 jarige Petter Solberg, genavigeerd door Chris Patterson, hebben deze wedstrijd als één van de favorieten in het kampioenschap.

De wegen op North Island, een gebied van de Maori’s, rondom Auckland, zijn glad als een biljartlaken, zijn met camber aangelegd en nodigen de rijders uit om in de aanval te gaan. Ze voeren door weelderig groene landschappen en de omgeving is bijna net zo verbazend als dat de wegen zijn. Vanaf Whaanga Coast kijk je uit over de Tasmaanse Zee en dat levert prachtige ansichtkaart plaatjes op. De mooiste van het hele kampioenschap.

Laat in juni is het hartje winter in het “land van de Lange Witte Wolk” en de regen is een constante dreigende factor. De betrouwbaarheid van de auto is cruciaal aangezien op de eerste dag alleen een kleine, slechts 15 minuten durende, remote service is toegestaan. De teams mogen hierbij alleen reparaties uitvoeren met de materialen welke ze in de wagen meenemen. Dit is vooral belangrijk op de eerste dag want de eerste dag bevat meer dan de helft van de wedstrijd kilometers.

“De eerste dag zal zwaar worden want de proeven zijn lang en er is slechts een korte service om problemen op te lossen,” aldus Latvala. “We kunnen slechts beperkt beschikken over reserve onderdelen dus is het erg belangrijk om mechanische problemen te voorkomen. The beroemde Whaanga Coast klassementsproef zal twee keer die dag worden verreden en is één van de meest uitdagende van het kampioenschap. Op die wegen is er altijd wel drama.”

“Het was de laatste klassementsproef in 2010 en om dan te ontdekken dat ik gewonnen had was erg mooi moment na de harde strijd. Vier van ons had de kans om de proef te winnen maar de proef velde de andere drie. Het is één van de grootste uitdagingen in deze sport.

De wegen worden dagelijks gebruikt en hebben daardoor een glad en hard oppervlak met veel camber. Als je door deze vloeiende bochten over het camber heen gaat heb je het gevoel alsof de auto gaat dansen. Het is een geweldig gevoel en het is moeilijk niet in de aanval te gaan over zulke mooie proeven. Omdat het hartje winter is, is er altijd het risico van regen. Ook de wegen zijn dan minder glas dan dat we gewend zijn,” aldus de Noor.

“Het is Winter in Nieuw Zeeland dus is er een grote kans dat de temperaturen laag zullen zijn en dat er een gerede kans op regen. Dat betekent dat het lastig wordt om de juiste temperatuur in de harde banden te krijgen. De harde band is de primaire band voor deze rally. Het is voor iedereen hetzelfde en daar kunnen we niets aan doen. Maar aan de andere kant kan de Ford Fiësta RS WRC goed overweg met de harde compound.”

“Terugkijkend op de vorige ronde in Griekenland, wist ik wat de risico’s waren toen ik mijn snelheid  met een half procent opschroefde op de laatste dag. Daarnaast maakte ik een kostbare fout. Ik kon toen de overwinning proeven. Ik wil winnen en vertrouw erop dat de overwinning snel komt. Nieuw Zeeland is een mooie plek om het te laten gebeuren,” voegt hij er aan toe.

Team Nieuws
De Lattitude Cross gravel banden van Michelin zullen door de Ford rijders worden gebruikt en in de harde compound zullen er 35 beschikbaar zijn. Nieuw in de 2012 regelementen  is dat de rijders ook 10 soft compound banden ter beschikking hebben als de condities nat en modderig zullen zijn. Echter, er mogen bij de shakedown en wedstrijd maar 35 gebruikt worden. Daarbij is het de teams niet toegestaan zelf de banden op te snijden.

Er zijn vijf privé ingeschreven Fiësta RS WRC’s ingeschreven. Ott Tänak/Kuldar Sikk en Evgeny Novikov/Dennis Giraudet zijn aangewezen voor het M-Sport World Rally Team. Voor het Monster World Rally tTeam zullen Ken Block en Alex Gelsomino zullen voor de tweede deelname dit seizoen. Het Brazil World Rally Team zal present zijn in de naam van Manfred Stohl, genavigeerd door Tina-Maria Monego. Dit betreft een éénmalige optreden. Voor Stohl is dit hete eerste optreden in het WRC sinds 2007. De Fiësta RS WRC inschrijvingen worden gecompleteerd door de Finnen Jari Ketomaa en Mika Stenberg.

Latvala behaalde, ter opwarming voor deze rally, de overwinning tijdens de POP Rankki SM-Ralli afgelopen zaterdag. Hij en zijn navigator Asko Sairanen wonnen in hun klassen in een Ford Escort RS MkII met meer dan vijf minuten voorsprong tijdens het ééndaagse evenment in Lapua in het westen van Finland.

Tekst: Ford World Rally Team
Vertaling: Edwin Hengelman
Foto: Ford World Rally Team / Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com