RallyNieuws

Geen pech maar winst voor Reeder/Stein bij GTC rally 325i Challenge

Noemden we de Autosoft Vechtdal rally een bewogen rally, de GTC rally van afgelopen weekend was voor de 325i Challenge de overtreffende trap hiervan. Bij aanvang van de rally een opgewekte stemming bij de deelnemers, na afloop veel teleurgestelde gezichten en gedachten bij hoe mooi het had kunnen zijn. Maar deze keer was er iets teveel “hel” tijdens twee mooie dagen rally in het West Brabantse tussen Etten Leur en Achtmaal. Zeven teams namen op vrijdag aan het begin van de avond de start in Etten Leur, waar na twee slopende dagen maar drie teams het finishpodium over zouden rijden. Marius Reeder & Ivar Stein kwamen al vaker naar Etten Leur, maar geluk hadden ze er nooit. Nu bleven ze de pechduivel eindelijk voor en ook de overige deelnemers, om zo de tweede overwinning van het jaar bij te schrijven.

Titelkansen behouden
Vooraf waren Marius en Ivar een stuk minder positief over hun kansen. Verwacht werd dat Sjef Meersschaert & Debbie Everse wederom snel zouden zijn en zelf hadden de mannen weinig vertrouwen in een goede afloop gezien de pech van de afgelopen jaren. Het zou echter heel anders lopen. Sjef en Debbie liepen al vrij vroeg in de wedstrijd tegen problemen aan en verloren veel tijd. Waar Sjef en Debbie de strijd met Marius en Ivar moesten staken, daar namen Henk Bakkenes & Dennis Lippens het stokje over. Marius en Ivar konden het daardoor eigenlijk geen moment rustig aan doen. Uiteindelijk resulteerde dit in 10 kp’s die op naam werden gezet, inclusief de proeven waar de overige deelnemers geen problemen kenden. Aan snelheid dus duidelijk geen gebrek. En met een voor de verandering eens vrijwel probleemloze wedstrijd, eindelijk aan de finish en daarbij gelijk met de winst naar huis. Door deze winst ligt de weg naar de titel weer helemaal open. Tonen de mannen ook na de lange zomerstop vormbehoud, dan kunnen we een spannend slot van het seizoen tegemoed zien.

Niet alleen Marius en Ivar hielden hun titelkansen overeind, ook Henk Bakkenes blijft in de race met een sterke tweede plaats. Door ziekte van vaste navigator Aaldert Aaltink zat Dennis Lippens voor de gelegenheid naast Henk die hem goed en snel over de proeven wist te sturen. De vrijdag werd afgesloten met een tweede positie, op 14 seconden van Marius en Ivar. Zaterdag werd dus vol de aanval op de eerste positie ingezet, zoals we gewoon zijn van Henk. Deze keer echter wel met wat strakkere lijnen dan normaal, een teken dat het serieus was. Na twee proeven op zaterdag was de achterstand geslonken naar een kleine 6 seconden en kon de strijd echt beginnen. Marius gaf zich niet zomaar gewonnen en pakte op de volgende proeven weer de nodige seconden terug. Maar Henk zat na kp 15 toch weer terug op de hielen van Marius. Helaas kwam er geen allesbeslissende aanval meer en moest er genoegen worden genomen met positie twee. En dat was de tweede op rij, wat aangeeft dat het seizoen nu pas echt goed is begonnen voor Henk na een wisselvallig begin. Met vijf resultaten achter z’n naam, staat Henk nu bovenaan in het kampioenschap. Een plaats die met hand en tand verdedigt zal gaan worden na de zomer.

Bittere pil met finishlijn in zicht
Na een succesvolle ELE rally kwamen Rob Verhees & Timothy Kion naar Etten Leur om nu ook de tanden in de GTC rally te gaan zetten. Want de GTC is een pittige en dus een flinke uitdaging voor de nog relatief onervaren Rob. Maar in het begin zat het tempo er toch al lekker in en werd strijdmakker Bas Slob een tijd lang voorgebleven. Dit ondanks een motor die op z’n laatste benen liep. Naar eigen zeggen lag het olieverbruik hoger dan het benzineverbruik. De motor bleef echter netjes z’n toeren maken en waar anderen af moesten haken, konden Rob en Timothy naar voren schuiven in de tussenstand. Uiteindelijk reden Rob en Timothy op de derde positie en werd ook nog eens een tweede tijd gereden op kp 15, voor uiteindelijke winnaar Marius. Maar dit was waarschijnlijk de voorbode voor wat niet veel later zou komen. Motoren die op het punt staan te begeven, doen het aan het eind van hun leven nog even heel goed. En zo dus ook bij Rob. Op de allerlaatste proef, met nog een paar honderd meter te gaan, gaf de motor met een grote witte rookwolk de geest. Hoe zuur kan het zijn als je op positie drie lijkt te gaan eindigen?

Lekke banden en andere malheur
Na vier sterke rally’s, waarvan drie overwinningen, kwamen Sjef Meersschaert & Debbie Everse stevig aan de leiding van het 325i Challenge kampioenschap naar Etten Leur. De zaken stonden er dusdanig goed voor dat bij winst in Etten Leur de titel al voor de zomerstop op zak kon zijn. En dus gingen Sjef en Debbie vol goede moed en in hun vertrouwde tempo van start en openden met een scratch. Helaas was het plezier van korte duur toen op proef twee, al direct na de start van de langste proef van de rally, lek werd gereden. Wisselen op de proef was de enige optie waardoor ruim drie minuten verloren werden en de kans op de overwinning direct verkeken was. Om het allemaal nog erger te maken volgde later op de vrijdag nog een lekke band. Voor de start op zaterdag werd besloten het roer dan maar helemaal om te gooien en vol de strijd aan te gaan voor de Dwarsliggersbokaal. Dwarser dan ooit kwamen Sjef en Debbie dus voorbij, wat het nodige plezier opleverde. Maar ook dit plezier was het duo niet gegund. Toen de motor kuren begon te vertonen werd de handdoek in de ring geworpen om geen grotere schade aan de motor te veroorzaken. Het eerste schrapresultaat van het jaar werd daarmee dus een feit.

Voor Bjorn Scherff & Marlon Krieger was het verhaal van de GTC rally misschien nog wel neerslachtiger. Er werden maar weinig proeven zonder problemen gereden en dat terwijl op de eerste proef maar 0.2 seconde werd toegegeven op Sjef en Debbie. Maar ook Bjorn en Marlon reden lek op proef twee en vandaar ging de rally alleen maar bergaf. Na nog een paar goede tweede tijden op de vrijdagavond werd uiteindelijk na proef zes met motorproblemen opgegeven als gevolg van een afgebroken motorsteun. Onder superrally regels stonden Bjorn en Marlon zaterdag weer aan het vertrek, ook met de Dwarsliggersbokaal als doel. En dat ze daar ook echt voor gingen, was duidelijk te zien, met misschien wel als hoogtepunt het volledig in een lange drift nemen van de rotonde op de proef in het centrum van Etten Leur. Helaas viel ook voor dit duo het doek toen op proef 15 problemen ontstonden met de wielophanging en dus ook de kans op de Dwarsliggersbokaal.

Wel en niet aan de finish met falende techniek
Kans maken op de grootste bokaal van Nederland doet Wesner Averesch eigenlijk altijd. Maar deze keer leek er gekozen voor meer snelheid dan stijl. Genavigeerd door de in de omgeving woonachtige Rob Sanders werden snelle tijden op de klok gezet en reed het duo de gehele rally op een fraaie derde positie. Jammer genoeg was de rally van korte duur. Net toen de mannen lekker dwars door Etten Leur kwamen, begaf de versnellingsbak het en was het game over. Geen bokaal, geen derde plaats en ook geen finish, helaas een slechte score als resultaat van een goed optreden in West Brabant. Maar de beelden van de uitval haalden dan weer wel de tv bij RTL Rallyreport. Een kleine pleister op de wond zullen we maar zeggen.

Falende techniek was ook voor Bas en Marieke Slob bepalend voor het verloop van de wedstrijd. Ondanks wat kleine problemen op de vrijdag, werd de eerste dag afgesloten op positie vier. Voor de zaterdag lag een tandje bijzetten in de planning, maar al vroeg op dag twee weigerde een cilinder van de motor nog langer dienst te doen. Met flink minder vermogen, een rottig geluid en rook uit de uitlaat, kwamen Bas en Marieke de rest van de dag voorbij. En dapper werd er ook nog geprobeerd zo dwars mogelijk plezier te maken om daarbij vooral de wedstrijd uit te rijden aangezien er al eerder in het jaar een uitval te noteren viel. In die missie slaagden ze gelukkig wel waarbij het beste resultaat van het jaar, een derde plaats, werd behaald en ook nog eens, voor de tweede keer op rij, de Dwarsliggersbokaal werd gewonnen. Een beetje geluk kwam er wel bij kijken, maar onverdiend was ie zeker niet.

Zomerstop
De 325i Challenge gaat na vijf wedstrijden een lange zomerstop in om in september weer fris in actie te kunnen komen. Dan trekt de stoet dwarse BMW’s weer naar het oosten van het land voor de Hellendoorn rally. Daar zal de strijd weer onverminderd door gaan. Duurt dit te lang? Ga daan naar de Facebook pagina van de 325i Challenge (www.facebook.com/325ichallengeNL) en blijf ook deze zomer op de hoogte van al het moois van de 325i Challenge.

Tekst: 325i Challenge
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com