RallyNieuws

Gemengde gevoelens voor Rallyteam Walraven tijdens de Hellendoorn Rally

Rallyteam Walraven heeft tijdens de Schutte Informatiserings Rally te Hellendoorn weer laten zien dat er weer een stijgende lijn zit in de behaalde resultaten.

Voorafgaande aan de rally zat de spanning er al goed in. Bij René op een ander vlak als bij Martine, maar ze waren zeker aanwezig. René heeft zich meer druk gemaakt om de Nissan en de hoop dat de auto zich dit keer wel goed zou gedragen en Martine was vooral onzeker. De eerste keer een “echte” rally voor de navigatrice. Deze spanning zorgt er wel voor dat je alert blijft tijdens het evenement en dat heeft uiteindelijk weer zijn voordelen.

Vrijdagavond, de start van de 1ste etappe, 6 proeven, waarvan kp 1 en 4 de Luttenberg. Een proef die René niet ligt. Bijkomend feit is dat René, naar zijn mening, minder goed presteert in het donker. Op de eerste proef werd al een verrassende tijd neer gezet: 7,6 seconden achter de eerste Nissan. Dit was voor de equipe boven verwachting. De volgende proef bij Den Ham ging ook zeer goed. De snelheid leek weer terug te zijn in de auto. Tot aan de laatste proef van de boucle, bij Daarle, want daar begon de auto weer in te houden. Waarschijnlijk weer een brandstof pomp kapot. Deze zou vervangen kunnen worden door het service team, ware het niet dat de juiste pomp niet voor handen was. Het team heeft als gevolg de weigerende pomp schoon gemaakt zodat er wel door gereden kon worden. Ondanks het inhouden van de auto, werden er wel goede tijden gereden. Op de laatste proef van de vrijdagavond dook het volgende probleem op. De temperatuur begon flink warm te lopen met als gevolg dat de auto in noodloop ging. Hiermee werd de 1ste etappe met een dubbel gevoel afgesloten. Een keurige derde plaats in de cup werd behaald met een Nissan waarbij het vermogen weer terug is. De onzekerheid van Martine ebte geleidelijk weg, omdat alles in de auto ook prima was verlopen. Maar aan de andere kant wel het raadselachtige gevoel omtrent de problemen wat de oververhitting veroorzaakte.

De 2e etappe ofwel de zaterdag startte met een service van drie kwartier. Deze minuten werden volledig benut, waarna zowel de auto als de equipe er weer klaar voor waren. Alleen nog de vraagtekens omtrent de oververhitting hingen boven het hoofd. Daar heeft het team zo’n beetje de hele dag mee gestoeid.

Na de eerste twee proeven kon de brandstofpomp vervangen worden. (Met dank aan het Deltion College) We hebben ook direct geconstateerd wat de impact is van een nieuwe brandstofpomp. De tijd die werd neer gezet op de eerstvolgende proef  (kp 9) was 15 seconden sneller dan de eerste keer dat deze proef werd gereden (kp 7).

Ook deze dag heeft de Nissan weer een paar keer last gehad van oververhitting wat resulteerde in noodloop. Ondanks de positieve instelling waar mee gestart werd, nam het negatieve gevoel steeds meer de overhand. Desondanks waren de tijden die neer gezet werden bij regelmaat goed. Na kp 14 was de maat vol. Op de verbindingsroute naar kp 15 ging wederom de Nissan over op noodloop, waarna de equipe besloten heeft terug te rijden naar de service om grotere problemen te voorkomen. Helaas dus geen finishpodium voor het rallyteam.

Ondanks de mechanische problemen kunnen we wel zeggen dat we weer genoten hebben van de rally te Hellendoorn. In de auto verliep het verder goed èn het vermogen is weer terug.

Dit seizoen staat er voor het team nog 1 rally op de agenda, de Conrad Euregio Rally te Hengelo. Deze wordt mede gereden om er achter te komen of we nu “eindelijk” van alle problemen af zijn, zodat we volgend seizoen in een rijkelijk gevulde “BIO MCN  350Z Challenge”  ècht de strijd aan kunnen gaan!

Tekst: PB Rallyteam Walraven
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com