RallyNieuws
De Rooy - SS3 Dakar 2015

Gerard pakt een zwaar bevochte 3e plaats, Hans en Pep beperken de schade

Het was een zware etappe, zo wisten de rallyrijders na afloop te melden. De IVECO’s zijn weer als geheel team over de streep met voor Gerard een 3e tijd, Hans wist zich als 9e net in de top 10 te voegen en Pep kan tevreden terugkijken op een 11e plaats in de 3e special van San Juan naar Chilecito.

Special 3
Het was een korte, doch zware etappe van 284 kilometer. Zwaar omdat het wederom een harde piste bleek te zijn met veel losse stenen over bergachtig terrein. Dit vraagt enorm veel van remmen en banden. Het gemiddelde kwam vandaag dan ook maar net aan 82 km/uur, de special van zondag liet nog een gemiddelde van 116 km/uur noteren. Dit geeft maar even aan dat mens en machine vandaag veelvuldig op de proef zijn gesteld.

De aftrap was weer voor Gerard die net als in de special van gisteren, strak door de bergen wist te sturen en samen met Nikolaev streed om de eerste plaats. Op WP4 had Nikolaev even geen GPS-signaal meer waardoor de tussentijden niet door kwamen. Gerard had toen nog een voorsprong van 5 seconden op Mardeev. Aan de finish blijkt dat Mardeev met een goed slotoffensief de beste papieren had en een winnende tijd liet noteren van 3:19:06 uur. Hij was daarmee 1:51 minuut sneller dan zijn teamgenoot Karginov. Gerard kwam als 3e over de streep met een achterstand van 4:30 minuut. Loprais was 4e op 7:00 minuten en deed vandaag goede zaken voor het algemeen klassement. Hierin klimt hij van een 6e naar een 2e plaats met een achterstand van 7:55 minuut op leider Mardeev.

Algemeen Klassement
In het algemeen klassement staat Mardeev nu met een kleine 8 minuten voorsprong los van het drietal Loprais, Karginov en Nikolaev. Kolomy volgt als 5e in zijn Tatra op 8:22 minuut, Viazovich heeft 8:52 minuut meer nodig dan Mardeev om zijn Maz door de eerste 3 specials te sturen. Gerard staat nu 7e op 9:52 minuut direct gevolgd door Hans die een achterstand van 12:42 minuut moet goedmaken op rivaal Mardeev.

Gerard “Vandaag was het zwaar. We hebben enkele flinke klappen met de truck gemaakt. Ook heb ik al een band gezien waar de nodige noppen van afgescheurd zijn. Gelukkig alles heel kunnen houden en ook niet lek gereden tijdens de special.

Het begon met een klein navigatie foutje op zo’n 50 kilometer. Ik krijg een KAMAZ achter me en op het moment dat ik van Jürgen de opdracht krijg om een bocht in te sturen gaat de zoemer van de Sentinel hard af en mis ik de bocht. Slordig, maar we konden gelukkig na een aantal meters al keren en de fout was dus snel hersteld. Daarna zit ik bij het omhoog rijden van een bergpas tussen de twee KAMAZ trucks gevangen van Karginov en Sotnikov. De eerste moet ik helaas laten gaan maar ik kan net voor Sotnikov de pas op rijden.

Na zo’n 250 kilometer kom ik achter Hans, ook dan rijden we weer op smalle bergpassen waar passeren taboe is. Hans kon echter niet meer voluit gaan dus heb ik daar nog wat tijd toegegeven. Gelukkig zit er een stijgende lijn in maar het kan beter. Laten we morgen in de duinen eens kijken hoe onze IVECO’s zich weten te houden. Mogelijk kunnen we daar het verschil proberen te maken.”

Hans
“In het begin van de rally wat oponthoud gehad doordat we niet voorbij werden gelaten door een jeep. Toen dat eindelijk achter de rug was kregen we na zo’n 70 kilometer op de proef te maken met wat vermogensverlies. We zullen vanavond in het bivak de techneuten aan de slag laten gaan om het probleem te tackelen. Het heeft ons in elk geval wat frustraties opgeleverd om de laatste 200 kilometer van de special door te worstelen. Uiteindelijk zijn we niet ontevreden over het tijdverlies. Laten we morgen maar eens een tandje bij gaan zetten.”

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com