RallyNieuws

Gerben Brouwer behaald fantastische 9e plaats algemeen in Hellendoorn Rally

De ruim 80.000 toeschouwers die afgelopen weekend afgekomen waren op de belangrijkste rallyafspraak van Nederland, de Hellendoorn Rally, zagen hoe Gerben Brouwer en Niels Kroeze de 20 jaar oude Audi S2 Quattro naar een fantastische 9e plaats in het algemeen klassement reden! Tevens werd de winst in de klasse HA16 behaald en werd men 2e in het nationale rallykampioenschap!  Een zeer opvallende en grandioze prestatie van Brouwer Rallysport!

De 57-jarige garagehouder uit het drentse Rogat, heeft in zijn 18 jarige rallycarrière zijn beste resultaat ooit weten te behalen. Bijna 90 deelnemers stonden aan de start van de “grootste” Nederlandse rally waaronder de complete nationale rallytop, 9 WRC`s (fabrieksauto`s) en vele snelle Mitsubishi`s.

Voor dit evenement was Brouwers navigator, Niels Kroeze, speciaal een weekendje teruggekomen van zijn werkzaamheden in Amerika! Beide heren hoopten voor de start op een plekje bij de eerste 15/20 in het algemene klassement.

Op de vrijdagavond werd er beheerst gestart, echter met verbazing van de equipe keerde het team op een 11e plek algemeen terug na de eerste boucle.
De tweede boucle reed de equipe zeer constant 10e tijden algemeen, waardoor men ook als 10e hun nachtrust konden opzoeken.

De zaterdagetappe begon in de ochtend met de bekende publieksproef op de Luttenberg en de tricky proef boven Hellendoorn. Brouwer begon moeizaam op de eerste kilometers, maar werd al gauw wakker om weer als vanouds de aanval in te zetten.
De zaterdagetappe verliep vlekkeloos en het duo wist zeer contante tijden bij de eerste 13 algemeen te noteren.

“Alles liep op rolletjes! In de auto ging het geweldig, de Audi bleef zeer betrouwbaar en snel, het serviceteam deed zijn werk uitstekend! Het tempo zat er goed in. Alles klopte gewoon dit weekend!”vatte Gerben samen.

Ontspannen maar geconcentreerd liet het team het publiek smullen van mooie doorkomsten en het magische 5-cilinder geluid van de Audi!

Op de 16e en laatste klassementsproef van de rally leek het team af te stevenen op een prachtige 10e plek in het algemene klassement. Echter door het uitvallen van HA16 “concurrent” Piet van Hoof op de laatste kilometers van de rally, klom Brouwer naar een prachtige 9e plaats algemeen en behaalde het team de winst in de klasse HA16 en de 2e plek in het Nationaal Nederlands Rallykampioenschap!

Een maximale score voor het team van Brouwer Rallysport!
“Als je kijkt wie en welk materiaal er voor, en zelfs nog achter ons zijn geëindigd, dan is dit gewoon het maximaal haalbare met deze “zelfbouw” rallyauto met een standaard versnellingsbak. We zitten gewoon vlak achter het fabrieksmateriaal en maximaal geprepareerde Mitsubishi`s. En weten zelfs nog veel snellere auto`s achter ons te laten! Dit had ik van te voren niet durven dromen!”glimlacht Gerben breeduit!

Door dit resultaat klimmen Gerben en Niels in het Nationale Rallykampioenschap naar een 5e plek!
Op de maandagochtend na de rally wacht Niels op zijn vlucht terug naar Portland USA en stuurt nog een sms-je naar Gerben: ” At Schiphol still enjoying the result, as a 5 year old i was standing and watching, then taking 9th overall in Holland’s biggest rally is a true childhood dream coming true!”een prachtige afsluiter van een fantastisch rallyweekend..

Missie geslaagd voor Pierre Brouwer
Slechts drie dagen voor de start van de Hellendoorn Rally stond de Volvo 240 Turbo van Pierre Brouwer nog “versnellingsbakloos” te wachten in de werkplaats van Autobedrijf Gerben Brouwer in Rogat….het team rondom de Volvo had hard gewerkt aan een nieuwe motor, maar deze kon pas draaien op het moment dat de versnellingsbak gearriveerd was…

Dinsdagmiddag kon de versnellingsbak afgehaald worden en dinsdagavond werd er met alle macht gewerkt aan de deelname van de Hellendoorn Rally. Zoals het team wel gewend was, ging dat allemaal niet zonder de noemenswaardige problemen. Maar het doorzettingsvermogen van het serviceteam overwon en zo kon na lange sleutelavonden de auto de dag voor de rally gereed worden gemeld voor deelname.

Trots stond het team aan de start van DE rallyafspraak in Nederland. En zonder ook nog maar een meter te hebben gereden met de nieuwe motor en versnellingsbak, werd vrijdagavond met de nodige reserves begonnen.

Helaas kreeg het duo Brouwer/Groeneveld in de eerste boucle van drie klassementsproeven te kampen met een elektronische storing, waarbij er niet meer dan half gas gereden kon worden in verband met inhouden van de motor. Op de eerste service werd dit probleem ook vakkundig opgelost door het serviceteam. Ook een verkeerd afstelde lampenbar zorgde voor beperkt zicht.
Het tweede boucle-tje verliep een stuk beter voor het team. De motor liep ontzettend goed, en de tijden werden zichtbaar beter.
De eerste avond werd afgesloten op een 30e plaats in het algemene klassement.

Voor aanvang van de zaterdagetappe werd duidelijk gemaakt dat de finish halen en zoveel mogelijk data verzamelen de belangrijkste opdracht van de zaterdag was. Het duo in de auto wilde in ieder geval nu voor een top 25 notering gaan, hetgeen wat tot de mogelijkheden behoorde.
Helaas ging het op de eerste klassementsproef zaterdagochtend al mis. Na een fout van een starter op de rondkoers kon men maar net ontkomen aan een fikse aanrijding met één van de deelnemers die al op de proef zat..Door concentratieproblemen en een zeldzame fout van navigator Groeneveld reed het team ook nog eens een rondje te weinig, waardoor men de normtijd en dus 5 minuten tijdverlies kreeg. Een slecht begin van de tweede etappe, waarbij op de proef bij Hellendoorn ook nog eens een klein uitstapje werd gemaakt. Door deze zaken zakte het team meteen 25 plaatsen in het algemene klassement.

Het resultaat was al van onderschikt belang deze rally, maar daar was nu al helemaal geen sprake meer van.

Uitrijden en kilometers maken was het advies, en deze koers werd dan ook opnieuw ingezet.
Gedurende de zaterdagetappe bleek de auto, op een aantal verbeterpuntjes na, eindelijk betrouwbaar te zijn. Het team kon nu kilometers gaan maken, en zich richten op het rijden met de auto.
Hier werd gedurende de wedstrijd steeds meer progressie in gewonnen. Ook belangrijke data kon worden verzameld, en er werd een plan opgesteld voor betering van het onderstel en de wegligging van de Volvo.

Uiteindelijk kon het team met een glimlach over het finishpodium, aangezien de missie uitrijden was geslaagd! Het resultaat werd uiteindelijk een 30e plaats algemeen, waarbij zonder normtijd een plek bij de eerste 22 behaald zou worden.

“We zijn op de juiste koers! We lieten nu nog veel tijd liggen door concentratieverlies en gebrek aan ervaring met deze auto, maar zijn eindelijk wel gefinisht! En dit in één van de grotere rally`s van Nederland. Dit is absoluut te danken aan het doorzettingsvermogen van ons serviceteam! We zijn er achter gekomen dat we nog een hele verbeterslag moeten maken met betrekking tot het onderstel, want ook daar is nog veel te winnen. Maar ik weet zeker dat als alle elementen op zijn plaats vallen, dat wij in de volgende rally`s enorme progressie kunnen gaan maken!” verteld Pierre opgelucht aan de finish.  

Tekst: Brouwer Ralluteam
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com