RallyNieuws

Onwillige techniek weerhoudt Ploeg en Van Koppen van topklassering

Wouter Ploeg (Ede) en Harm van Koppen (Raamsdonksveer) hebben tijdens de afgelopen weekeinde verreden Hellendoorn rally op het nippertje een topklassering gemist. Lange tijd leek het er op dat het duo met de imposante BMW 1M Coupe van het OVD Groep Rallyteam afstevende op een positie op het randje van de top 10 in ’s lands grootste rallyafspraak die als vanouds ook nog eens een ijzersterk deelnemersveld kende. Na de 14e van 16 klassementsproeven moesten Ploeg en Van Koppen de BMW echter parkeren door een technisch mankement.

Natuurlijk is de dit jaar door Reconsales Autosport nieuw opgebouwde BMW 1M Coupe al sinds het debuut in Ede een trekpleister op de klassementsproeven. Maar in nauw overleg met teammanager en Reconsales Autosport voorman Jan Nijhof koos Wouter Ploeg voor een rustige manier van aftasten van de potentie van de Beierse Divisie 5 bolide. Steeds werd de auto, waarvoor geen vergelijkingsmateriaal voorhanden is, verder ontwikkeld en steeds meer kon de Edese rallyrijder de auto naar zijn hand zetten. Tijdens de Hellendoorn rally kwam die rustige opbouw tot volle wasdom. Met een kanontijd, een zesde plaats tussen alle toppers in world rally cars, op de Luttenbergring, de openingsproef van de zaterdag, maakten Ploeg en Van Koppen duidelijk dat het leerproces met de nieuwe 1M Coupe grote stappen zet momenteel. Die toptijd bleek geen verrassing want op de openingsavond scoorden Ploeg en Van Koppen al een negende tijd op de proef bij Daarle. Tijdens de tweede passage op de Luttenbergring bevestigde Ploeg zijn ambities door een achtste tijd neer te zetten. “Wat een progressie hebben we hier getoond tijdens de Hellendoorn Rally. De demping en vering van de auto is door Reconsales Autosport verder verbeterd en dat voelde al vanaf het begin van de rally erg goed”, aldus Wouter Ploeg die toch zaterdag aan het einde van de middag enigszins aan de vroege kant weer op het serviceterrein te vinden was.

Wat was er gebeurt? “Vlak na de start op proef 14 begonnen de lampjes op het dashboard te branden. De motor werd te warm en de stuurbekrachtiging viel uit. Ik heb de proef nog wel voorzichtig uit gereden, maar aan de finish bleek dat de auto niet te repareren was”, aldus Wouter Ploeg over de uitvalbeurt. Het serviceteam van Reconsales Autosport  constateerde dat de bouten van de stuurbekrachtigingspomp afgebroken waren waardoor de multiriem die ook de dynamo en de waterpomp aanstuurt er af gelopen was. Game over voor het OVD Groep Rally Team na een puike prestatie rondom Hellendoorn.  “Dit is zo jammer. Op het moment van uitvallen ging een schitterende 12e plek algemeen en een 1e plek in divisie 5 in de rally der rally’s van Nederland verloren”, somberde navigator Harm van Koppen.

Ook Wouter Ploeg stond er mistroostig bij en sprak nog even over de strategie voor de laatste boucle: “We wilden onze plaats gaan consolideren. Achteraf bezien hadden we met dat plan gewoon op een 11e plaats geëindigd. Maar als telt niet in de rallysport. Onze droom spatte twee proeven voor het einde ruw uiteen.”

Tekst: OVD Groep Rallyteam
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com