RallyNieuws

Bolhaar en Kamphuis hebben haat-liefde verhouding met Hellendoorn

Drie keer pech blijkt scheepsrecht voor rallyrijder Eric Bolhaar (Nijkerk) en navigator Gert Kamphuis (Nijverdal). Voor de derde keer op rij kende het duo met de door het Ministerie van Defensie ondersteunde Skoda Fabia een problematische Hellendoorn Rally. Door een onwillig stukje elektronica in de Skoda was het klassement al na krap een kilometer op vrijdagavond naar de maan, maar dank zij het SupeRally reglement lieten Bolhaar en Kamphuis op zaterdag zien dat het startnummer 4 wel degelijk op de achterruiten van de Skoda had gemoeten.

“Dit was de kortste rally uit mijn carrière”, verzuchtte een teleurgestelde Eric Bolhaar voor de camera’s van RTL. Ondanks een uitermate minutieuze voorbereiding van het duo en de serviceteams van het Deltion College en Wevers Sport gaf de Skoda Fabia WRC 06 na het afremmen voor de eerste bocht op de eerste klassementsproef Mageler Esch bij Den Ham niet meer thuis. “Het was alsof de contactsleutel er uit gehaald was, maar die heeft onze Skoda niet”, grapte navigator Gert Kamphuis als de bekende boer met de nog veel beruchtere kiespijn. Over, einde, uit en sluiten met de ambities van Bolhaar en Kamphuis derhalve na krap een kilometer wedstrijd. Eenmaal terug op het serviceterrein in Rijssen werd het euvel snel gevonden: de elektronisch geregelde gasklep weigerde dienst. Binnen tien minuten liep de auto weer als een zonnetje en konden Bolhaar en Kamphuis zich opmaken voor de zaterdag dankzij het SupeRally reglement. “Het is je thuiswedstrijd. Als er dan zoiets gebeurt dan wil je alleen maar stilletjes in een donker hoekje kruipen en er niet meer uitkomen. Maar goed je moet toch door”, keek Nijverdaller Gert Kamphuis terug op de frustrerende openingsavond in Hellendoorn.

Afgeslagen en op de voorlaatste positie in het algemeen klassement ging het duo zaterdagochtend dan ook van start. “Het grootste probleem is natuurlijk dat je geen druk meer op de ketel hebt staan. Dan is het zaak om toch geconcentreerd te blijven. Je hoeft niet helemaal voluit te gaan want het heeft geen zin om de auto nog een keer stuk te rijden”, aldus Eric Bolhaar. De uitdaging werd gehaald uit het testen van zaken die normaal gesproken onder wedstrijdomstandigheden nooit aan de orde zouden komen en voor het overige was het vooral plezier hebben in de auto. “We hebben onder anderen op andere, zachtere, banden gereden dan we normaal zouden doen. En dat beviel eigenlijk erg goed”, keek Gert Kamphuis terug op de vreemde zaterdag in Hellendoorn. Dat het testen de heren goed beviel en ook het plezier volop aanwezig was, bleek ook uit de tijden die genoteerd werden op de tien klassementsproeven van de zaterdag. “Als ik naar de tijden ga kijken dan had een top vijf plaats, wat onze doelstelling was, er absoluut in gezeten”, vond Gert Kamphuis. Maar liefst vier keer scoorde het duo een vijfde tijd, twee keer werd het een vierde tijd en op de tweede passage van de Luttenbergring werd zelfs een derde tijd genoteerd.

“We hebben een haat-liefde verhouding met Hellendoorn. Vorig jaar was ik zo achterlijk om de auto een sloot in te sturen en het jaar daarvoor zijn we ook tegen een technisch probleem aangelopen op de openingsavond. Het plan was om dat dit jaar niet te laten gebeuren. Maar ondanks alle voorbereidingen overkomt het je gewoon. Dat kastje wat de gasklep aanstuurt gaat nooit kapot, maar nu dus wel en dan ook nog in Hellendoorn. Ik denk dat we op zaterdag, ondanks de verprutste vrijdagavond, hebben laten zien dat we eigenlijk gewoon startnummer 4 hadden moeten hebben en niet 7. Hoewel de teleurstelling groot was geeft het verloop van de zaterdag vertrouwen en hebben we de teleurstelling redelijk weg kunnen spoelen. We richten ons vizier nu op de volgende wedstrijd. Dan gaan we kijken of we de strijd met Bob en Bert de Jong weer aan kunnen gaan en  misschien kunnen we het Jeroen Swaanen en Bernhard ten Brinke wel een keer moeilijk maken”, aldus Eric Bolhaar.

Uitslag 31e Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally

1. Peter van Merksteijn Jr/Eddy Chevaillier (NL/B; Citroën C4 WRC)    1:24:59,8
2. Jeroen Swaanen/Robin Buysmans (NL/B; Ford Focus RS WRC 08)    + 8,4
3. Bernhard ten Brinke/Davy Thierie (NL/B; Ford Fiesta RS WRC)    + 1:14,6

48. Eric Bolhaar/Gert Kamphuis (NL; Skoda Fabia WRC 06)    +32:14,9

Tekst: Wevers Sport / Deltion College
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com